Cruda decădere a Imperiului Aztec

Publicat în Dilema Veche nr. 788 din 28 martie - 3 aprilie 2019
Cruda decădere a Imperiului Aztec jpeg

● Conchistadorii prin ochii aztecilor. Antologie de texte indigene, ediţie îngrijită de Miguel Leon-Porti­lla, traducere de Anca Irina Ionescu, Editura Corint, 2019.

Conchistadorului Francisco Pizzaro, ajuns la Cajamarca pe 15 noiembrie 1532 însoţit de mai puţin de 200 de soldaţi spanioli, i-a trebuit o jumătate de oră pentru a înfrînge armata de 80.000 de incaşi a lui Atahualpa, într-o ambuscadă în care nici un soldat spaniol nu şi‑a pierdut viaţa. Un deceniu mai devreme însă, pe 13 august 1521, asediul iniţiat de conchistadorul Hernando Cortés asupra Tenochtitlánului, metropola aztecă, se încheia abia după 80 de zile de lupte crîncene în care au murit peste 270.000 de indigeni luptînd cu ciomege, suliţe, lănci, arcuri şi săgeţi împotriva tunurilor, brigantinelor şi archebuzelor spaniole. Această diferenţă majoră în felul în care au căzut imperiile aztec şi incaş în confruntarea lor cu conchistadorii arată o desfăşurare a evenimentelor istorice mai complexă decît, poate, ne-am fi imaginat. De aceea, pe lîngă faimoasele istorii scrise de Bernal Diaz del Castillo sau, mai tîrziu, de William H. Prescott, cronicile indigenilor vin să compleze unul dintre cele mai impresionante momente din istoria umanităţii: Conchista asupra continentului cunoscut astăzi sub numele de America Latină.

Cartea de faţă adună o selecţie semnificativă, deopotrivă documentar şi literar, din relatările indigene, scrise în limba nahuatl, datînd din primii ani de după căderea capitalei aztece. Codex Florentinus, principala scriere indigenă, Historia de Tlaxcala, Cronica Mexicana, Codez Ramírez, Codez Aubin plus multe cîntece de jale şi cîteva jalbe în care urmaşii lui Montezuma se plîngeau regelui Filip al II-lea al Spaniei de abuzurile judecătorilor şi guvernatorilor săi. Relatările încep cu cîţiva ani înainte de sosirea spaniolilor (consemnînd semnele prevestitoare, nimic altceva decît manifestări astrale încă misterioase: traseul unei comete, o ploaie de meteoriţi ş.a.) şi se termină după cucerirea cetăţii, cînd epidemia de variolă s-a extins ca o replică a războiului, făcînd ravagii mai bine de două luni. Preoţi şi cărturari nativi, dar şi mulţi autori anonimi, supravieţuitori ai epidemiei, persecuţiilor şi omorurilor ce au urmat ultimei bătălii, au lăsat astfel consemnată perspectiva învinşilor: de la uimirea întîlnirii cu o civilizaţie superioară, prin neputinţa confruntării şi nedumerirea de a se vedea masacraţi, pînă la traiul sub talpa învingătorilor.

Chiar dacă aceste relatări indigene acoperă o perioadă relativ scurtă de timp, cei doi ani trecuţi de la debarcare (22 aprilie 1519) pînă la cucerire (13 august 1521), ele dau măsura deopotrivă a extraordinarei întîlniri şi a dramatismului confruntării dintre cele două imperii, două culturi şi civilizaţii, de vîrste diferite, dar ambele aflate la apogeu. Ciocnirea nu este doar armată, ci, mai ales, morală şi religioasă. Rareori istoria a consemnat uluirea indigenilor în faţa civilizaţiei cu mai multă candoare. Un imperiu aztec crescut şi întărit prin războaie tribale de mare cruzime şi pe sacrificii umane se arată dintr-odată deopotrivă fascinat, înfricoşat şi neputincios în faţa unor semeni cu „trupurile acoperite de li se văd numai feţele cu pielea albă ca făcută din var“ pe care-i percep ca pe zei coborîţi din cer. Întîlnirea dintre cele două rase, culturi şi civilizaţii este înduioşătoare şi dă o notă cu atît mai teribilă Conchistei: pentru azteci, corăbiile spaniolilor sînt nişte „turnuri ce plutesc pe valurile mării“, ogarii sînt „pătaţi ca leoparzii“, iar mastifii – „mici lei“ (cînd spaniolii au întîlnit pentru prima dată o turmă de lame le-au spus „micuţele cămile“), iar cînd văd pentru prima dată caii îi descriu ca pe nişte „cerbi înalţi pînă la acoperişul casei“ – iată descrierea completă a cailor: „Aceste animale sînt gătite cu mulţi clopoţei mici. Cînd galopează, clopoţeii fac un zgomot puternic, iar «cerbii» fornăie şi asudă foarte mult, sudoarea li se scurge în şiroaie de pe trupuri. Spuma de pe botul lor cade pe pămînt, se revarsă în picături groase. Fac mult zgomot cînd fug, se aude mare zarvă, ca şi cînd ar ploua cu pietre pe pămînt. Şi acolo unde şi-au lăsat urmele copitelor, pămîntul este plin de găuri şi cicatrice, se deschide întotdeauna cînd îl ating copitele lor.“ Aztecii nu cunoşteau fierul („zeii umblă îmbrăcaţi şi încălţaţi în fier“) şi nici praful de puşcă („armele lor care aruncă scîntei şi o ploaie de foc“), dar nici uimirea spaniolilor nu este mai prejos la vederea unui imperiu atît de bine organizat şi a cărui metropolă, Tenochtitlán, număra zeci de clădiri şi peste un sfert de milion de locuitori ce vorbeau limbi diferite.

Aztecii credeau că zeul Quetzalcoatl s-a întors de pe mare ca să-şi ia în primire Imperiul şi Cetatea, aşa cum promiteau tradiţia şi cronicile. Confruntat cu o rasă superioară, regele Montezuma i-a primit pe spaniolii cu părul tuns şi bărbi lungi nu doar ca pe niște oaspeţi, ci ca pe zeii cărora era onorat să le ofere tronul. Naiv, supus şi fricos – de fapt, extrem de credincios şi de umil –, Montezuma considera că el doar „ţinuse locul“ zeului absent. Episodul întîmpinării, cînd regele aztec îşi trimite solii cu podoabe, cu flori şi fructe, cu tortillas şi ouă de găinuşe, este de o mare delicateţe, aşa cum testarea puterii spaniolilor prin trimiterea unor magicieni să le facă vrăji este cît se poate de înduioşătoare („O, stăpîne, nu ne putem pune cu ei, noi sîntem nişte nimicuri!“). Prima întîlnire dintre Montezuma şi Hernando Cortés, emoţionantă prin sugestia revelaţiei divine, dă măsura confruntării celor două perspective religioase asupra lumii, dintre care una va trebui să dispară. Însă, spre deosebire de regele incaş Atahualpa, creştinat şi condamnat de conchistadori la moarte prin strangulare în urma unui proces înscenat cu mai multe capete de acuzare false (ştire care l-a indignat pe regele Filip al II-lea), nu se ştie exact cum a murit Montezuma.

Un aspect foarte interesat este faptul că spaniolii şi aztecii puteau comunica cu ajutorul unei indigene pe nume La Malinche şi al unui spaniol pe nume Jeronimo de Aguilar. La Malinche era o femeie băştinaşă care vorbea nahuatl şi aztecă şi care se alăturase de bunăvoie spaniolilor (aceştia îi spuneau Doña Marina), slujindu-i cu devotament ca interpretă pe toată perioada Conchistei. Aguilar era un corăbier care naufragise în Yucatan în 1511, ajuns prizonierul nativilor şi răscumpărat de Cortés opt ani mai tîrziu, cînd deja învăţase limba mayaşilor. Actul traducerii se desfăşura astfel: La Malinche tălmăcea din nahuatl, limba solilor azteci, în mayaşă pentru Aguilar care, la rîndul său, traducea din mayaşă în spaniolă pentru conchistadori. (Conform lui William H. Prescott, cînd capelanul dominican al lui Francisco Pizzaro i-a vorbit lui Atahualpa despre Sfînta Trinitate, crucificare, înviere şi mîntuire, despre apostoli şi Papă, se pare că interpretul indigen, lipsindu-i noţiunile religioase, a făcut o traducere aproximativă care l-a lăsat confuz pe regele incaş.)

Cronicile capătă dramatismul marilor poeme epice atunci cînd descriu marşurile şi confruntările armate dintre azteci şi spaniolii cărora li se alăturaseră tlaxcaltecii, indigenii asupriţi de azteci: masacrul de la Cholula (unde chilultecii află cu stupoare că zeul spaniolilor este mai puternic decît zeul lor), ambuscada nocturnă de la Tlacopan cînd spaniolii şi-au pierdut trei sferturi din armată, masacrul de la Canalul Toltecilor, sacrificiile celor 53 de prizonieri spanioli de la Yacacolco („aztecii au aşezat capetele spaniolilor şi ale cailor în şiruri pe ţepuşe în aşa fel încît feţele să fie întoarse spre soare“) şi, în fine, asediul prelungit asupra Tenochtitlánului („singura hrană erau şopîrlele, rîndunelele, cocenii de porumb şi ierburile sărate de pe lac; oamenii mîncau şi nuferi, mîncau şi cele mai amare ierburi, ba chiar şi pămînt“).

Cronicile indigenilor mexicani alcătuiesc o mărturie impresionantă şi, cumva, plină de învăţăminte. În vasta alcătuire şi posibila expansiune a Universului, omenirea de azi este un posibil Imperiu Aztec.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.