Cît (trebuie să) citim dintr-o carte?

Publicat în Dilema Veche nr. 611 din 29 octombrie - 4 noiembrie 2015
Cît (trebuie să) citim dintr o carte? jpeg

„Chiar trebuie să terminăm de citit cărţile începute? Este bună prin definiţie cartea pe care am citit-o pînă la capăt? Sau există şi ocazii cînd alegem să părăsim o carte înainte de final, poate chiar la mijlocul ei, şi cu toate astea să simţim că a fost o carte bună, poate chiar excelentă, să ne bucurăm că am citit cît am citit, dar fără a simţi şi obligaţia de a fi terminat-o? Întreb asta pentru că mie mi se întîmplă tot mai des. E vorba de vîrstă, de înţelepciune, de senilitate? Încep o carte. Cititul ei mă bucură mult, apoi vine un moment cînd simt că am citit suficient. Nu e ca şi cum nu mă mai bucur citind-o. Nu sînt plictisit. Nici măcar nu mi se pare o carte prea lungă. Pur şi simplu nu-mi mai doresc să mă bucur de ea. Pot spune apoi că am citit-o? O pot recomanda şi altora ca pe o carte reuşită?“ În primăvara lui 2012, scriitorul şi cronicarul literar Tim Parks publica în

acest eseu intitulat „Why finish books?“ (care poate fi citit pe

), în care problematiza pe marginea obişnuinţei, mai bine zis a prejudecăţii noastre că o carte (bună, se-nţelege) ar trebui neapărat citită pînă la capăt. 

Tim Parks observa acolo că, uneori, lectura unei cărţi atinge un punct maxim al satisfacţiei, iar acesta vine întotdeauna

de final. Chiar şi în cazul cărţilor al căror final oferă înţelesul întregului corp al cărţii, chiar şi în cazul cărţilor care-şi plasează în final centrul plăcerii, finalul niciodată nu justifică şi nu gratifică cititul întregii cărţi, spune Tim Parks, pentru care opera neterminată a lui Kafka sau, dimpotrivă, opera încheiată a lui Proust, ambele cazuri sugerează că o carte, de la un moment dat încolo, s-ar putea termina oriunde, fără ca aceasta să-i afecteze strălucirea.  

Nu contează atît desfăşurarea acţiunii ori felul în care subiectul cărţii se manifestă şi se dezvoltă, cît forţele şi tensiunile puse în joc. Savoarea stă în intrigă, spune Tim Parks, nu în rezolvare: „Tot ce putem spera de la finalul unei cărţi cu o intrigă bună este să nu distrugă ce a fost înainte“. Să laşi deoparte o carte bună înainte de a fi terminat-o de citit dovedeşte „calitatea estetică a ţesăturii“, felul superior în care stilul se împleteşte cu subiectul, detaliul specific cu viziunea de ansamblu: „Odată ce structura capătă formă şi stabilitate, iar motorul narativ porneşte, nevoia unui final este doar o nefericită povară, o stinghereală, o deplorabilă închidere a atîtor posibilităţi. Uneori am experimentat ultimele cincizeci de pagini de suspans, cu care mulţi scriitori sînt condamnaţi să încheie o carte, într-o stare de tortură psihologică, constrîns să gîndesc viaţa ca pe o maşină de manufacturat patos şi tragedie, de vreme ce singurele finaluri în care credem sînt, fireşte, cele nefericite.“ 

Dar dacă prin abandonul lecturii unei cărţi cititorul îi face scriitorului o favoare, exonerîndu-l de sarcina de a găsi o ieşire cît mai graţioasă din subiect? – se întreabă Tim Parks care crede că există o tiranie a finalurilor: „Nu mă îndoiesc că aş avea o părere mai proastă despre multe din cărţile pe care în loc să le citesc pînă la capăt le-aş abandona“. 

(Fac aici o paranteză pentru a cita din recenzia simpatică de pe goodreads.com a unei cititoare a antologiei

al cărei editor sînt, o antologie de peste 400 de pagini format mare, cu 40 de povestiri aparţinînd unui număr de 23 de autori: „Cu siguranţă, îndeplinindu-şi scopul de radiografiere a prozei scurte româneşti de dată recentă,

e însă o lectură greoaie, care conţine atît de multe tipuri de scriere şi schimbări de stil de la un autor la altul, încît nu ajută cititorul să rămînă conectat, să nu vrea să o mai lase din mînă. Chiar cînd găseşti un text care te transpune într-o anumită stare, te face să vrei mai mult, să explorezi şi să guşti un anumit tip de senzaţie, treci la următorul autor şi te simţi literalmente izbit de pereţi de violenţa schimbării. Cititul e o chestie foarte intimă, prin urmare legătura cu un autor sau cu textul lui se face la un nivel de profunzime care nu prea se pretează acestui mix organizat exclusiv după criterii geografice şi temporale. Am ieşit din cartea asta obosită, chiar epuizată, ca şi cum aş fi avut un lung şir de aventuri de o noapte cu vreo douăzeci de tipi mişto, dar atît de diferiţi încît n-am avut timp să mă adaptez.“) 

Acum, că a venit toamna cu noutăţile editoriale, stau şi mă întreb şi eu dacă chiar trebuie să terminăm de citit cărţile care ne ademenesc să le începem. Şi îmi pun această întrebare retorică (subliniez „retorică“, să nu creadă cine ştie ce

că prin asta afirm că n-aş citi pînă la capăt cărţile despre care aleg să şi scriu – un proces de intenţie facil şi nedemonstrabil, cu care orice cronicar s-a confruntat în cariera sa de-a lungul căreia, în mod inevitabil, a frustrat, prin verdictul său, mulţi autori); îmi pun, aşadar, această întrebare retorică, în care sper că se subînţelege şi autoironia mea de recenzent în serie care-şi face curaj, privind teancul de cărţi, mai vechi şi mai noi, care mă ademenesc să le încep, majoritatea foarte mari: Daniel Bănulescu,

reeditare, Charmides, 435 p.; Dumitru Ţepeneag,

, Tracus Arte, 570 p.; Ion Iovan,

, Polirom, 510 p.; Daniel Vighi,

Cartea Românească, 590 p. Iar dacă credeţi că lungimea este apanajul prozei, vă înşelaţi: Angela Marinescu,

Charmides, 480 p.; Ezra Pound,

Humanitas, 674 p.; Mircea Cărtărescu,

,

Humanitas, 780 p.; O. Nimigean,

, antologie, Casa de editură Max Blecher, 366 p. 

Nici la literatura străină treaba nu e mai… subţire: Jhumpa Lahiri,

Nemira, 480 p.; David Foster Wallace,

Curtea Veche, 560 p.; Guillermo Cabrera Infante,

Curtea Veche, 624 p.; Varlam Şalamov,

Polirom, 656 p.; Sebastian Faulks,

Litera, 624 p.; Donna Tartt,

, Litera, 1120 p.  

Din fericire, există şi cărţi pe măsura lenei: Jean Mattern,

, Polirom, 152 p.; Graham Greene,

Litera, 144 p.; Clarice Lispector,

, Univers, 144 p. sau Patti Smith,

Polirom, 86 p.

Pentru final, mă întorc la eseul lui Tim Parks, căruia îi scapă din vedere un detaliu important legat de cititul cărţilor, iar asta ar fi fost în favoarea pledoariei sale retorice pentru neterminarea cititului cărţilor: elementul memoriei lecturii, şi anume faptul că rareori ţinem minte finalul unei cărţi bune. De cele mai multe ori rămînem cu

plăcerii lecturii celor cîteva sute de pagini, cu atingerea fină a „ţesăturii“ sale estetice, şi nu cu informaţia factuală adunată în ultimele fraze. Impresia lecturii ne-o lasă captivitatea intrigii, nu eliberarea deznodămîntului. Ne

că o carte a fost bună fără a ne aminti neapărat şi finalul, care este printre lucrurile cel mai uşor de uitat. Cum spune Michael Paterniti: „Cea mai grea parte a scrisului este că ai cititori“.   

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.