Cele mai bune, ultimele!

Publicat în Dilema Veche nr. 579 din 19-25 martie 2015
Cele mai bune, ultimele! jpeg

● Alexandru Vlad, Cenuşă în buzunare, Editura Charmides, 2014.

Alexandru Vlad (31 iulie 1950 – 15 martie 2015) a murit la doar cîteva luni după ce i s-a publicat această retrospectivă cu cele mai bune povestiri ale sale, intitulată Cenuşă în buzunare.

Recenzînd volumul precedent de proză scurtă, Măsline aproape gratis (Eikon, 2012), care era de fapt o reeditare, spuneam despre Alexandru Vlad că, de-a lungul carierei sale începute în 1980, a păstrat o anumită balanţă între proza scurtă şi roman. Venită după marele succes de critică al romanului din 2011 – Ploile amare (Charmides), văd antologia de faţă, realizată de autorul însuşi, nu doar ca pe o simplă retrospectivă a prozei sale scurte, dar şi ca pe o încercare de legitimare a artei sale de povestitor. Alexandru Vlad se numără printre cei foarte puţini autori de la noi care a scris în paralel proză scurtă şi roman, fiind dedicat chiar mai mult genului scurt – o credinţă şi o caracteristică venite din anii ’80 ai debutului, cînd proza scurtă era un gen foarte apreciat (Mircea Nedelciu fiind un alt mare prozator care s-a împărţit „echitabil“ între cele două genuri). Şi mai e ceva ce scriam data trecută. Profilul de scriitor al lui Alexandru Vlad este/a fost cumva excentric: neimplicat în viaţa literară, trăind retras undeva la ţară, asta după ce, de-a lungul anilor, a practicat diverse job-uri, pe lîngă cele artistice de anticar, galerist, bibliotecar şi redactor de revistă, dar şi dactilograf, altele ocazionale, ce i-au permis un altfel de contact cu viaţa şi oamenii, gen remizier la o echipă de fotbal, muncitor necalificat pe şantier sau proiecţionist la un cinematograf sătesc (asta într-o literatură plină de scriitori de birou sau de bibliotecă).

Toate aceste lucruri se văd foarte bine în antologia de faţă, care adună doar 12 povestiri (selectate, dacă nu mă înşel, din şase volume), dar care reflectă foarte bine nuanţele operei lui Alexandru Vlad, preocupările autorului şi caracteristicile scrisului său. Două proze bat înspre roman: nuvela de mediu, plasată în comunism, despre intrarea în viaţă a unui tînăr controlor de trafic urban, „Viaţa mea în slujba statului“, prin dimensiune; iar proza de mediu rural postdecembrist „Curcubeul dublu (proces verbal)“, prin extragerea ei din corpul compozit al romanului cu acelaşi titlu. Alte proze au o dimensiune metanarativă optzecistă, ocupîndu-se de însuşi procesul scrierii de ficţiune – „Amintirea clară şi precisă a zilei de 27 septembrie 1970“, „Rica“ (alt capitol extras din romanul Curcubeul dublu) sau textul-addenda „Recapitulare şi anatomie (Anatomia frigului)“, care este un eseu despre geneza povestirii „Drumul spre Polul Sud“. Toate acestea, împreună cu restul prozelor, oglindesc deopotrivă pendularea între proza scurtă şi roman, preocuparea pentru stilistică a autorului (predilecţia pentru atmosferă şi descriere), dar şi experienţa de viaţă a omului Alexandru Vlad.

Are dreptate Victor Cubleşan, în pătrunzătoarea sa prefaţă care deschide antologia, cînd spune că selecţia a doar 12 povestiri este zgîrcită, mai ales că textele reţinute din volumele de dinainte de ’89 sînt foarte puţine („nici un cititor cît de cît interesat de literatura noastră contemporană nu ignoră dificultatea de a reevalua textele publicate în timpul comunismului; nu e un secret că volume care în anii şaptezeci sau optzeci erau bestseller-uri sînt astăzi ilizibile“), aşa cum exacte sînt şi celelalte aprecieri ale sale legate de faptul că povestirile lui Alexandru Vlad sînt foarte omogene: proze simili-autobiografice la persoana întîi, de atmosferă, cu multă poezie („venită din surprinzătoarea ambiguitate pe care o instaurează descrierile sale exacte“), dar „etajate“, cu planuri duble, semnificaţii simbolice şi irizări morale. Alexandru Vlad nu este un prozator de epic, cît unul de observaţie şi descriere („faptele nu puteau însemna nimic, pînă şi berea îşi dizolvă singură spuma cîtă vreme o laşi neatinsă“, spune protagonistul într-una dintre povestiri), iar acest lucru se vede foarte bine în toate povestirile care „întîrzie“ întotdeauna în varii descrieri, însă cu o artă a formulării şi a perspectivei care le face extrem de interesante, misterioase uneori, le conferă o anume profunzime – aşa cum se întîmplă, în mod special, în „Sticla de lampă“ (obiectul fiind descris hipnotic pe cîteva pagini ca şi cum ar fi vreo amuletă) şi, mai ales, proza „etajată“, în patru părţi, „Drumul spre Polul Sud“ care este, în fond, aşa cum o prezintă şi autorul în eseul din finalul cărţii, o anatomie a frigului cu nenumărate descrieri frumoase şi pătrunzătoare, deopotrivă autobiografică şi livrescă, introspectivă şi factuală, diaristică şi referenţială prin citarea in extenso din jurnalul amiralului Byrd.

În afara celor deja menţionate, povestiri excelente sînt şi cea omonimă în care doi rivali în dragoste, care odată împărţiseră aceeaşi femeie („formam un triunghi absolut isoscel“), se ignoră pe o terasă într-un joc al evitării privirilor; „Racursiu (studiu asupra metodei)“, care este, ca şi „Curcubeul dublu (proces verbal)“, o povestire din mediul rural, avînd în centru sinuciderea unui copil cu probleme în familie şi la şcoală, martor accidental al unui act reprobabil săvîrşit de profesorul-narator; „Arheologie“, o parabolă a bătrîneţii, în care un bărbat dezgroapă în grădină obiecte pe care nu doar că nu ştia că le pierduse, dar erau printre cele mai preţuite; sau cealaltă parabolă, despre ipocrizia memoriei şi a recunoştinţei, intitulată „Despre statui. Opinia unui practician“, în care un angajat al Primăriei care spală statuile din oraş („cota de detergent pentru fiecare dintre indivizii din bronz depăşeşte ce-şi pot permite unii oameni vii“) se caţără la un moment dat pe statuia unui tanc sovietic a cărui ţeavă este îndreptată spre Episcopia Reformată, gest care îi antrenează şi pe alţii într-un moment de confuzie generală devenit instantaneu semnificativ din punct de vedere politic.

Cenuşă în buzunare este o antologie de proză scurtă fermecătoare, aparţinînd unui autor cu totul special; antologie aureolată, din păcate, şi de faptul că va rămîne ultima carte antumă a lui Alexandru Vlad, care se alătură, astfel, unui uluitor, nedrept şir de scriitori optzecişti dispăruţi prematur.

Pagina de autor a lui Marius Chivu aici.

***

– Vezi de ce erau atît de agitaţi porumbeii? Eu credeam că pe tine nu te agreează. Sînt foarte sensibili.

Privi ciudata entitate pe care cursa destinsă şi corpul încordat al pisicii o formau împreună, apoi dispăru după şopron unde trezi o căţea leneşă cu lovituri hotărîte de picior, şi tot de acolo se întoarse cu o sîrmă destul de lungă pe care se străduia s-o îndrepte din multele ei bucle şi cîrcei. Legă cu aceasta unul din picioarele din spate ale motanului captiv, care se zbătea acum cu o nebănuită rămăşită de energie, apoi îl eliberă din maxilarele de fier, ferindu-se cu grijă de ghearele erecte şi de colţii dezveliţi. Azvîrli motanul astfel ancorat asupra pasivei căţeluşe, care scoase imediat un urlet şi un lătrat ascuţit, panicat. Motanul îşi încleştă ghearele în botul fin, aristocratic, al căţelei-lup, ca în plexul unei primejdii atavice, o primejdie deloc preferabilă sau inferioară capcanei simple, destinse, care zăcea acum în troscotul plin de găinaţ de porumbel. Căţeaua fu obligată să se lupte din răsputeri, descoperindu-şi parcă abia acum ceea ce ar fi trebuit să fie ura înnăscută pentru pisici. Ambele animale deveniră într-o clipă un singur ghem, apoi episodul se consumă sub coteţ, de unde se auzeau doar mîrîituri întrerupte de pauze încordate, un nou lătrat şi apoi un miorlăit final, în timp ce Vova ţinea pe mai departe de capătul lui de sîrmă ce zbîrnîia întinsă precum coarda unui zmeu.

Nu ştiu de ce, dar mi-am amintit cum fratele meu mai mare ducea purceaua la vierul satului şi o ţinea captivă cu aceeaşi curiozitate şi satisfacţie de lanţul încordat, pîndind cu ochii larg deschişi acea bizară încăierare ce se consuma cu aceeaşi violenţă, dar din care nici unul dintre protagonişti nu voia să scape. Doar că finalul avea să fie acum cu totul altul.

Apoi Vova se întoarse spre mine:

– Mi-ar face o pagubă de mai multe mii de lei dacă ar intra într-un singur coteţ. Pînă cînd bleaga asta va învăţa să nu rabde picior de pisică în curte. Va trebui să-i mai arunc cîte una în bot şi atunci va ştii ce are de făcut. Asta se numeşte educaţie.

Vorbea de căţea, care nu ieşise încă de sub coteţ, deşi nu se mai auzea de acolo nici un sunet. Apoi Vova continuă:

– Cînd locuiam în cartierul Gării am omorît vreo zece pisici într-o singură lună. Veneau de prin Triaj mereu alte amatoare de porumbei voiajori.

(fragment din nuvela „Viaţa mea în slujba statului“)

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.