Anotimpurile lui Knausgård

Publicat în Dilema Veche nr. 831 din 23 - 29 ianuarie 2020
Anotimpurile lui Knausgård jpeg

● Karl Ove Knausgård, Toamna & Iarna, traducere de Justina Bandol, Editura Litera, 2019.

Norvegianul Karl Ove Knausgård (n. 1968) şi italiana Elena Ferrante (n. 1943) sînt primele mari senzaţii literare ale acestui secolul. Un bărbat extrovertit şi o femeie ascunsă în spatele unui pseudonim au fost fenomenele care au dominat ficţiunea şi discuţiile literare ale anilor 2000 (traduceri şi vînzări masive, premii internaţionale şi ecranizări, listarea la bursa Nobel, menţionări nesfîrşite în eseistica critică şi controverse în presa literară) cu forţa cu care doar autorii de ficţiune populară (J.K. Rowling sau G.R.R. Martin) o pot face. Spre deosebire însă de romanele de tip saga ale lui Ferrante, Knausgård a reuşit să redefinească un întreg gen literar, romanul autobiografic, care, de la Proust încoace, n-a mai avut repere majore. Lupta mea, cele şase cărţi însumînd peste trei mii cinci sute de pagini, publicate în numai doi ani (2009-2011) şi încununate cu un succes nemaiîntîlnit pentru un asemenea gen literar, au demonstrat că viaţa privată a cuiva şi a familiei sale chiar pot deveni un roman dacă autorul e înzestrat cu o asemenea pătrundere narativă.

Dar Knausgård n-a apărut de nicăieri. Cu studii de artă şi de literatură la Universitatea din Bergen, primele sale două romane, ficţiune pură, au fost multipremiate în Norvegia, astfel că zece procente din întreaga populaţie a ţării sale i-au cumpărat romanele seriei Lupta mea, succes întreţinut şi de scandalurile stîrnite de prietenii şi membrii familiei sale (în special fosta lui soţie şi unchiul său) care au considerat că prozatorul a depăşit limita expunîndu-le prea mult şi prea fidel vieţile personale.

După succesul global şi fulgerător cu Lupta mea (toate cele șase cărți au fost traduse, din norvegiană, tot la Editura Litera), Knausgård s-a trezit în postura de a-şi permite, literar vorbind, orice. În primul rînd, a fondat, împreună cu fratele lui, propria editură, unde a început să-şi publice autorii favoriţi (toţi unul şi unul: Denis Johnson, Peter Handke, Christian Kracht, Ben Marcus sau Curzio Malaparte) şi propriile cărţi. Astfel, în 2015 şi 2016 a publicat Cvartetul Anotimpuri, o serie de patru cărţi, de asemenea autobiografice, situate la limita dintre jurnal, epistolă şi eseu reflexiv, un fel de enciclopedie personală confesivă dedicată fiicei sale nenăscute. La momentul respectiv, Knausgård era căsătorit cu scriitoarea Linda Boström cu care avea deja trei copii. La finalul Cvartetului, cu cel de-al patrulea copil născut, Knausgård era divorţat pentru a doua oară şi gîndea, probabil, o nouă serie de cărţi.

Acesta fiind contextul literar şi biografic, Cvartetul Anotimpuri pare a fi un proiect de tranziţie în acord şi cu viaţa personală. Toamna, primul volum al seriei (traduse în română, de data aceasta, din engleză), se deschide cu o „Scrisoare către o fiică nenăscută“ (vezi şi fragmentul de mai jos) şi revine, în mod regulat, la genul epistolar după ce abordează pentru fiecare lună în parte, aproape zilnic, cîte un subiect/obiect tratat în cheie confesiv-reflexivă. În aşteptarea naşterii fiicei sale şi după naşterea acesteia (care se întîmplă la jumătatea volumul secund, Iarna), tatăl scrie nişte fişe personale, o mică enciclopedie domestică, un fel de introducere în viaţă. Dacă fetiţa ar putea citi imediat după naştere, acesta ar fi manualul patern de înţelegere şi utilizare a lumii, cu termenii şi condiţiile sale. E o formulă ce poate părea deopotrivă banală şi imposibilă, naivă şi vanitoasă, temerară şi sortită eşecului. În fond, cine-şi imaginează că poate explica lumea sau măcar părţi din ea cuiva care n-are nici o noţiune asupra lumii? Sigur, e o convenţie, dar pe măsură ce citeşti cartea, îşi dai seama că numai Knausgård putea concepe şi duce pînă la capăt, într-un mod onorabil, un asemenea demers.

Căci omul poate scrie despre orice şi o face şi memorabil. Abordează teme esenţiale, profund umane, filozofice de-a dreptul (singurătatea, durerea, iertarea, tăcerea, dorinţa sexuală, eul, religia, viaţa ş.a.), scrie despre natură şi elemente, vreme şi fenomene (soarele, luna, apa, pămîntul, focul, fulgerul, zăpada, frigul, atomii, zahărul, migraţia păsărilor, animale, insecte, copaci, fructe, apicultură ş.a.), despre substanţe şi organe (urina, voma, ochiul, nasul, urechea, degetele), despre evenimente sociale şi istorice sau elemente de economie (anii ’70, tancuri petroliere, război, bani, maşini), despre artişti (Van Gogh, Flaubert ş.a.) şi, mai ales, despre obiecte, de la cele relativ banale (scaunul, termosul, telefonul) la cele mai umile (conductele, cizmele de cauciuc, punga de plastic, beţişoarele de urechi). Ei bine, la Knausgård nu e nici o diferenţă între a încropi un eseu despre sînge sau despre guma de mestecat, despre creier sau despre o conservă, despre biserici sau despre gura de canal, despre procesiunea funerară sau despre vasul de toaletă. Pentru orice subiect are o poveste personală sau o amintire, iar descrierea obiectului/fenomenului este urmată invariabil de o reflecţie sau o punere în abisul filozofic al existenţei. Poetic, tehnic sau metafizic, formulările şi perspectivele lui capătă o greutate neaşteptată şi fiecare frază provoacă surprize.

Dacă aveţi reţineri în a intra în lupta lui Knausgård, anotimpurile reprezintă drumeţia ideală în universul său.

***

Karl Ove KNAUSGÅRD

Toamna (fragment)

Roşu şi verde. Pentru tine ele nu înseamnă nimic, dar mie aceste două culori îmi spun foarte multe, exercită o atracție puternică asupra mea, și cred că ăsta e unul dintre motivele pentru care am devenit scriitor, căci resimt intens această atracție, și știu că e importantă, dar îmi lipsesc cuvintele s-o exprim, și de aceea nu știu ce este. Am încercat și m-am dat bătut. Capitularea mea sînt cărțile pe care le-am publicat. Poți să le citești într-o zi, și poate-ai să-nțelegi ce vreau să spun.

Sîngele care curge prin vene, iarba care crește din pămînt, copacii, ah, copacii legănîndu‑se în bătaia vîntului!

Lucrurile acestea uimitoare, pe care ai să le cunoști curînd și ai să le vezi tu singură, sînt foarte ușor de trecut cu vederea, și aproape fiecare om are modul lui de-a le ignora. De aceea scriu cartea asta pentru tine. Vreau să-ți arăt lumea, așa cum e, peste tot în jurul nostru, tot timpul. Numai așa voi fi eu însumi în stare s-o privesc.

Ce anume face ca viața să merite trăită?

Nici un copil nu‑și pune această întrebare. Pentru copii, viața e de la sine înțeleasă. Nu e nimic de discutat aici: n-are nici o importanță dacă e bună sau rea. Și asta deoarece copiii nu văd lumea, n-o observă, n-o contemplă, ci sînt atît de adînciți în ea, încît nu fac diferența între ea și propria lor ființă. Abia atunci cînd se întîmplă acest lucru, cînd apare o distanță între ce sînt ei și ce este lumea, abia atunci se pune întrebarea: ce face ca viața să merite trăită?

Senzația pe care o ai cînd apeși clanța ușii și o împingi ca s-o deschizi, cînd o simți că se mișcă înăuntru sau în afară din balamale, întotdeauna ușor și fără împotrivire, și că intri într-o altă cameră?

Da, ușa se deschide ca o aripă, și chiar și numai lucrul acesta face ca viața să merite trăită.

Pentru cineva care a trăit mulți ani, ușa e de la sine înțeleasă. Casa e de la sine înțeleasă, curtea, cerul și marea sînt de la sine înțelese, chiar și luna, atîr-nată pe cerul nopții și strălucind intens deasupra acoperișurilor, e de la sine înțeleasă. Lumea se exprimă, dar noi n-o ascultăm, și, fiindcă nu mai sîntem cufundați în ea, n-o mai trăim ca pe o parte din noi, e ca și cum ne-ar scăpa. Deschidem ușa, dar asta nu înseamnă nimic, e nimic, doar ceva pe care-l facem ca să trecem dintr-o cameră într-alta.

Vreau să-ți arăt lumea noastră așa cum e ea acum: ușa, podeaua, robinetul și chiuveta, scaunul de grădină de lîngă peretele de sub fereastra bucătăriei, soarele, apa, copacii. Ai să ajungi s-o vezi în felul tău, vei trăi lucrurile pentru tine și vei duce propria ta viață, așa încît firește că fac asta în primul rînd pentru mine: faptul că-ți arăt lumea, micuța mea, face ca viața mea să merite trăită.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.