Gara din Brad

Publicat în Dilema Veche nr. 533 din 1-6 mai 2014
Gara din Brad jpeg

Ţara Zarandului, deşi e ţară, nu-i prea mare. Cel puţin zona care se întinde pe teritoriul judeţului Hunedoara, căci există şi teritoriul alocat acum judeţului Arad. Termenul încearcă să cuprindă mai mult o entitate etnografică, chiar dacă de-a lungul timpului, din punct de vedere administrativ, Zarandul a fost şi comitat de sine stătător. Iar acum, după decăderea Băii de Criş, Bradul e buricul locului. Iar centrul acestui ombilic ar trebui să fie gara. Nu doar ca punct de legătură cu restul lumii, ci şi ca monument istoric şi, în opinia mea, cea mai reprezentativă clădire a oraşului. Însă lăsată în paragină...

Cum treci de oraş, în drum spre Ţebea, pe strada Avram Iancu (sic!), dai de-o dungă de cale ferată ce pune piedică şoselei. Nu mai mergi mult şi, pe dreapta, la numărul 52, o clădire cu un fel de turn la mijloc îţi sare-n ochi, şi fără să vrei. Pe turn e un acoperiş ca un bulb de ceapă, deasupra căruia nu fîlfîie, ci stă încremenit un steag tăiat în tablă, înălţat pe-un paratrăsnet. E o giruetă pe care e încrustat anul zidirii: 1896. De-o parte şi de alta, două aripi ce s-ar vrea identice ar trebui să aducă aminte de un model tirolian, se spune, de mult uitat. Căci Gara din Brad – vorbeşte lumea prin cărţi şi articole – e copia fidelă a uneia din Tirolul austriac. Am încercat să identific care, dar cercetarea fiind prea superficială, am rămas la nivelul informaţiilor pe care le ştie tot poporul locului...

Construită la sfîrşit de secol XIX şi inaugurată la 6 decembrie 1896, e trecută în listele oficiale ca monument de arhitectură de importanţă locală, înscris la poziţia 201 din lista monumentelor istorice (codul LMIHD-II-m-B-03-265). Stilul e vienez, tirolian de-a dreptul spun unii, şi cică seamănă foarte mult cu impozanta gara din Milano. Am stat zile întregi să caut gări pe Google. Asemănări am găsit, dar modele nu. De atunci, de cînd a fost ridicată, gara nu a beneficiat de lucrări de consolidare şi renovare. Sînt acte care susţin faptul că staţia reprezenta punctul terminus al liniei de cale ferată Sîntana (AR) – Brad (HD), dată în folosinţă în anul 1896. Cîndva în secolul XX, după ridicarea prin elan muncitoresc a liniei Deva – Brad, Gara Brad nu mai era punct terminus, ci doar o staţie pe traseul Deva – Arad... După alte cîteva zeci de ani, din Deva – Brad n-a mai rămas decît terasamentul şi construcţiile părăsite de „halte“ şi „puncte oprire“, aşa că azi Gara din Brad e iarăşi un capăt de lume, în loc să fie mijlocul ei!

Cînd ajungi în faţa gării – de fapt, în spatele ei, dacă mergi cu maşina –, un prim lucru te face să regreţi că te-ai încumetat. O fi gara frumoasă, chiar dacă are tencuiala scorojită şi igrasia urcată parcă pe pereţi ca o iederă, dar zona de parcare nu cred să fi fost asfaltată vreodată. Nici betonată. Nici pavată cu cuburi de bazalt chinezesc. Să nu mergeţi acolo cînd plouă, că sigur n-aveţi cizme de cauciuc. În faţă – cîteva maşini. O Dacie 1310 turcoaz. O Dacie Break roşie. O Solenza albastră. Şi un Renault vechi, roşu spre portocaliu, habar n-am ce model. Una dintre ele e a şefului de gară. Restul, probabil – ale unor angajaţi care circulă cu trenul. Că în toată gara nu-i decît şeful de gară. Care m-a luat la întrebări – de ce fac poze la mersul trenurilor? Şi la sala de aşeptare? La data cînd am pozat eu, şase trenuri pe zi plecau spre Arad. Şi tot şase se întorceau. Primul pleca din Brad la 6,45. Ăl din urmă ajungea înapoi la 21,59. Chestia asta am aflat-o de pe o foaie A4 lipită peste panoul ăla mare, cum vezi în toate gările, cu plecări – sosiri „din staţia Brad, valabil de la 10.12.2010“! Unde, pe panoul respectiv, informaţiile erau asamblate dintr-un fel de piese de Remy, băgate pe nişte „şine“ de aluminiu şi lipite cu scoci, ca să nu le ducă vîntul. Şi se vorbea acolo doar de Personale. Nici gînd de Rapide sau Accelerate! Şi cu atît mai puţin de Regio, Interregio sau Intercity.

Am plecat repede spre casa de bilete. Un panou mare, albastru, ce odată avea şi neoane înăuntru, m-a atenţionat să păstrez curăţenia. Printre crengile unui pom am reuşit să desluşesc şi „Informaţii“, exact vizavi de alt panou, pe care scria „Şef Staţie“. „Poliţia TF“ mă aştepta după un colţ. Normal, nu era nimeni, doar panoul. Cînd am ajuns în faţa a ceva ce aducea a casă de bilete, pe geam am văzut altceva ce m-a blocat: un afiş cu Vadim Tudor, decolorat, de la alegerile din 2008. Am dat să plec. Am deschis o uşă. Dincolo de uşă se vedea cerul albastru şi pomii verzi. Din nefericire, cîţiva metri din podea se prăbuşiseră, iar tavanul stătea şi el să cadă, în subsolul care îşi deschidea gura ca un hău...

...Trecînd printr-un coridor insalubru, am ajuns la lumină, în spatele gării. În timp ce-mi ştergeam obiectivele aparatului de fotografiat de praf, un nene – care mi s-a părut că aduce cu şeful gării, dar nu cred că era el – m-a îmbiat la taifas. L-am refuzat. Am auzit doar cum, în urma mea, vorbea mai tare, să-l aud: „Ştiai că prin anii ’30-’40 şeful gării ăsteia a fost Nicolae Beligan? Tata lu’ actoru’ de-o jucat în Cuibul Salamandrelor...“

Daniel I. Iancu este muzeograf la Muzeul de Etnografie şi Artă Populară din Orăştie şi doctorand la Universitatea „1 Decembrie 1918“ din Alba Iulia. 

Foto: D.I. Iancu

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.