Victor Brauner – Ochiul pictorului. Accidentul din vara anului 1938

Publicat în Dilema Veche nr. 850 din 23 - 29 iulie 2020
Victor Brauner – Ochiul pictorului  Accidentul din vara anului 1938 jpeg

În luna august a anului 1938, an în care părăsește România pentru a se instala definitiv la Paris, Victor Brauner își pierde ochiul stîng în timpul unei întîlniri amicale, cînd încercase să aplaneze o dispută între doi prieteni. Rana produsă de paharul aruncat de spaniolul Oscar Dominguez în direcția compatriotului său Esteban Francès avea să fie identică aceleia dintr-un Autoportret pictat de Brauner în anul 1931: „În clipa aceea am făcut legătura cu portretul meu și am încetat să mai gîndesc confuz, similitudinea rănii trezindu-mă la realitate și fixîndu-mi pentru totdeauna acea imagine care s-a amplificat în mine…“, notează pictorul într-un caiet din anul 1944 (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris). Didier Semin atrage atenția asupra unei fotografii realizate de Victor Brauner în timpul sejurului său la Paris de la începutul anilor 1930, fotografie care „indică“ exact locul  accidentului din vara lui 1938, conform unei mărturii scrise a artistului: „…axa privirii mele în acel moment și cea a aparatului (merg) direct spre numărul 83 de pe Bulevardul Montparnasse, la locul accidentului“, „casa în care locuiește Dominguez și unde a avut loc accidentul din noaptea de 27 spre 28 august“ (Didier Semin, Victor Brauner, RMN, Éditions Filipacchi, 1990).

Tema ochiului traversează creația brauneriană din 1925 pînă în 1938, anul accidentului. În lucrările care „anunţă“ eviscerarea ochiului, Brauner recunoaşte marca a două evenimente pe care le consideră fundamentale, atît pentru evoluţia operei, cît şi pentru cea a traiectoriei personale, pierderea ochiului şi războiul: „Acum cred că pot întrevedea foarte clar două evenimente fundamentale în viaţa mea. Dacă tablourile din această epocă ar fi pur şi simplu descrise, nu am putea nega descrierea extraordinară a ceea ce urma să se întîmple. Foarte surprinzătoare este obsesia oculară. Nu am nici un motiv de a o ţine sub tăcere, căci coincidenţele sînt prea frapante, şi apoi, în toate tablourile anterioare accidentului şi războiului, o anumită aluzie este mereu evidentă“ (Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris). Într-un desen acuarelat din anul 1925, un obiect ascuțit perforează ochiul unui personaj desenat în manieră suprarealistă. Doi ani mai tîrziu, în  desenul în tuș intitulat Lumea tihnită (Le monde paisible, 1927), ochiul înlocuiește sexul feminin, desen publicat în 1928 în revista Discontinuité inițiată de Mihail Cosma (Claude Sernet) la Paris. Includerea unui tablou realizat în 1923-1924, reprezentînd un personaj cu „ochiul înlăcrimat“, în seria de lucrări cu caracter premonitoriu rămîne în continuare nelămurită. Mutilarea ochiului apare într-un desen (On n’embauche pas, 1930) în care un cap de dimensiuni „supranaturale“ este reprezentat în chip de „relicvă“. Ochiul stîng este văgăuna care adăpostește „rămășițele“ civilizației, pusă sub semnul vitezei (accident de automobil), sau cele lăsate în urmă de războiul a cărui premoniție apare într-o serie de lucrări realizate pe parcursul anilor 1930. În tabloul intitulat Peisaj mediteranean (Paysage méditerranéen, 1932), litera D (Dominguez) apare alăturată unei înșiruiri de semne ale unei scrieri inventate de artist, perforînd ochiul personajului aflat în prim-plan. Personajul masculin din Moartea lunii (Mort de la lune, 1932) are ochiul stîng acoperit cu o clapetă neagră. Ochiul devine „autonom“ în tabloul Poarta (La Porte, 1932) și în acuarela Camera cu chipuri (La chambre aux visages, 1934). Într-un desen colorat din anul 1937, ochii sînt înlocuiți prin coarne care „străpung“ paleta pictorului. În tabloul pictat pe lemn în același an, Asupra motivului (Sur le motif, 1937), ochii pictorului aflat în fața șevaletului sînt înlocuiți prin mari pensule. Devenită leitmotiv, tema ochiului este prezentă și în tabloul Adrianopole (Adrianopole ou légèrement chaude, 1937), descris astfel de artist: „În alt tablou, (...) vedem în mijloc o stranie femeie transformîndu-se într-o masă rulantă, prin rotilele ce-i ies din genunchi şi din coate, care are în locul ochilor nişte coarne enorme“. Aceleași coarne, asociate unui șarpe, sînt înlocuitorii ochilor în desenul care ilustrează Cînturile lui Maldoror (1938). Pierre Mabille publică în 1939, în revista Minotaure, articolul intitulat „Ochiul pictorului“, în care vorbește despre vocația premonitorie a operei. În articol, coarnele care înlocuiesc ochii personajelor din desene și picturi sînt asociate în chip simbolic sexualității și interpretărilor freudiene privind complexul oedipian.

p16 2 jpg jpeg

În 1944, pictorul reunește toate documentele legate de pierderea ochiului într-un dosar, „Cazul Victor Brauner“, cu intenția de a-l publica. Brauner consideră eviscerarea ochiului ca fiind „pivotul central al evoluției sale“, văzînd-o, în cele din urmă, ca pe o eliberare. Opera anilor premergători accidentului se prezintă ca o mitografie a cărei orientare tematică și evoluție plastică conduc la tragicul eveniment al eviscerării ochiului. Necesitatea obsesivă de a reconstitui toate elementele care aveau o legătură cu ceea ce pictorul numește „o mare breșă ciclopică“ îl detemină să vadă în accident „un fapt unic în istoria picturii“. Artistul analizează o serie de tablouri avînd ca temă ochiul pierdut în accident: „Vă voi relata teribila şi misterioasa istorie prin care mi-am pierdut ochiul stîng. Această pierdere, originală şi dramatică, ce este evenimentul cel mai cutremurător din viaţa mea, a fost pictată cu ani înainte ca ea să se întîmple şi nu cunoaştem nici un exemplu analog în istorie“ („Le cas Victor Brauner“, Arhiva Bibliotecii Kandinsky, Centrul Georges Pompidou, Paris). Primele două manuscrise aflate în dosar dezvoltă ideea vocaţiei premonitorii a operei anterioare accidentului: „Pentru un timp îndelungat vedem, printre elementele ce compun subiectele tablourilor şi desenelor mele, ochi (care) sînt ascunşi sau vizibili, în colţuri sau pe obiecte, atrăgînd cîteodată o curioasă atenţie celui care priveşte tabloul, alteori rămînînd neobservaţi. (...) Înlocuiţi sau distruşi, zdrobiţi pînă la antiteza cea mai violentă prin substituirea ochilor prin coarne, ei constituie proba cea mai evidentă a ceea ce urma să mi se întîmple mai tîrziu; în toate tablourile, atacul ochilor predomină“. Premoniţia accidentului este legată de viziunea dezastrului provocat de război și a oraşelor în ruină. Ochii înlocuiți prin coarne și ochiul, „organ autonom“, apar asociați cu uniforma militară în tabloul intitulat Ultima călătorie (Le dernier voyage, 1937). „Şi toate aceste tablouri din perioada anterioară anului 1939 poartă o anumită marcă a războiului sau marca accidentului survenit în 1938“, specifică artistul în încheierea descrierilor pe care le face tablourilor din 1937.

În timpul realizării Autoportretului din anul 1931, imaginea pictată este de mai multe ori modificată pentru a „oglindi“, în pictură, subiectivitatea creatorului sau „modelul“ care corespunde unei „realităţi interioare“. Pictînd Autoportretul, artistul introduce în opera sa „principiul creator al neasemănării“, care corespunde refuzului unei arte mimetice. Pictorul intervine asupra imaginii exterioare (imaginea din oglindă) pentru a o transforma în „revelație a interiorității“ ‒ în cazul autoportretului, o imagine cu caracter premonitoriu. Victor Brauner urma să vadă în pierderea ochiului fizic un sacrificiu necesar pentru împlinirea creaţiei și, totodată, deschiderea spre un nou fel de a vedea care-l conduce la o nouă etapă în pictură. „O fereastră se deschide în zidul destinului. De la această fereastră, prin care Victor priveşte acum lumea, toate imaginile spiritului său se înalţă într-un zbor suveran. Lumea individuală a simbolurilor şi obsesiilor se revelează a fi în contact cu cea pe care o credem exterioară, jocuri ale forţelor universale“, scrie Alain Jouffroy, autorul monografiei consacrate artistului în anul 1959 (Alain Jouffroy, Brauner, Fall, 1959).

Mihaela Petrov este istoric de artă. A încheiat studiile doctorale cu teza „Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934‑1965. Caiete și carnete, Donația Jacqueline Victor Brauner, Centrul Georges Pompidou, Paris“, UNArte, 2011. Cărți publicate: Victor Brauner, cuvîntul scris și opera plastică, 1934-1965 (2012); Victor Brauner, pictopoet. Desene și acuarele (2013); Victor Brauner, vizionar al timpurilor moderne (2014); Victor Brauner, 1903-1966 (2016).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.