"Buddha adomit" sau arta gravurii în România

Publicat în Dilema Veche nr. 413 din 12-18 ianuarie 2012
"Buddha adomit" sau arta gravurii în România jpeg

- interviu cu artistul plastic Andrei CIUBOTARU -

Deşi este una dintre artele majore, gravura se practică astăzi din ce în ce mai puţin. Este însă tehnologia computerizată capabilă de rafinamentul unei gravuri realizate manual? În 13 decembrie 2011, la „Galeria” din Bucureşti a avut loc vernisajul artistului plastic Andrei Ciubotaru, despre care Rectorul Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti, Ruxandra Demetrescu, spune că este „urmaşul tînăr al întemeietorilor care au trudit pentru a impune gravura ca disciplină nobilă a artelor frumoase: Theodor Aman, Gabriel Popescu, Simion Luca”.

Expoziţia sa, intitulată „Buddha adormit”, şi-a dorit a fi un spaţiu care să permită pe de o parte, desprinderea de concretul prezentului imediat, iar pe de alta, o zonă în care tradiţia şi modernitatea în artele gravurii să se întîlnească. Interviul pe care artistul l-a acordat revistei noastre este o discuţie pe marginea acestei expoziţii, o discuţie care atinge însă şi probleme ale fenomenului artistic contemporan din România.

Ce înseamnă „Buddha adormit“?

O metaforă care a pornit chiar de la un fapt real, o imagine dintr-un templu din Sri Lanka, un monument înfăţişîndu-l pe Buddha în poziţie de somn, o postură care m-a impresionat pentru că, în general, nu găseşti statui la această dimensiune uriaşă, în poziţie culcată. Am aflat mai apoi că Buddha este reprezentat în patru postúri, care sînt de fapt postúrile omului în mişcarea sa zilnică: mergînd, stînd în picioare, stînd jos şi culcat, fiecare reprezentînd cîte o metaforă. „Buddha culcat“ înseamnă trecerea către Nirvana, somnul, nu moartea propriu-zisă. Semnul personal am încercat să mi-l creez pornind de la această metaforă.

A doua direcţie pe care am urmărit-o este legată de preocuparea mea pentru relaţia dintre tradiţie şi modernitate. Fiind un proiect în cadrul Universităţii Naţionale de Arte, am hotărît, împreună cu profesorul Florin Stoiciu, cu care colaborez, să lansăm această problemă într-o serie de expoziţii, pentru că de obicei, atît în şcoală, cît şi în afara ei se comentează despre cît mai înseamnă tradiţia, ce mai înseamnă să te raportezi la ea, ce înseamnă modernitatea – luată nu ca reper istoric, ci ca prezent. Am vrut, aşadar, să ducem aceste discuţii mai departe, să concretizăm simplele poziţionări din taberele adverse.

Este aşadar această expoziţie un punct de întîlnire?

Înainte de toate, expoziţia este o cercetare care foloseşte studenţilor şi facultăţii. De asemenea, orice acţiune de acest gen contribuie la renumele universităţii şi, implicit, la prestigiul departamentului de grafică. Apoi, bineînţeles, este vorba de viziunea mea despre cum poţi folosi tradiţia într-un prezent pe care trebuie să-l slujeşti fiind activ.

Şi cum îl poţi sluji?

Mi-am permis un parcurs „lejer“. Astăzi sîntem protejaţi de acel postmodernism care îţi permite să faci orice, să te plimbi în diferite spaţii ale artei, să preiei elemente, să le amesteci între ele. Întotdeauna însă, miza este credibilitatea. Pornesc de la ideea că tradiţia este un depozit de valori stabile iar pentru expoziţie am ales spaţiul asiatic datorită libertăţii mai mari pe care acesta mi-l oferea. Dacă aş fi ales spaţiul creştin-ortodox, ar fi fost foarte greu să mă mişc liber, din cauza presiunilor de ordin cultural cărora trebuie să le faci faţă. Pe de altă parte, zona budismului îmi conferă şi calitatea privitorului exterior care vine cu o viziune proaspătă a lucrurilor.

Negaţi, transformaţi sau preluaţi tradiţia?

În general, modernitatea ca reper istoric s-a bazat într-un fel pe negarea valorilor din trecut, justificîndu-se prin susţinerea unui mod nou de a vedea realitatea. În ceea ce mă priveşte, expoziţia „Buddha adormit“ încearcă o preluare şi o reactualizare a trecutului în termeni contemporani, nicidecum o negare.

Despre ce vorbesc lucrările aflate în expoziţie?

Cu toţii ne dorim, într-un moment sau altul, să ne desprindem de realitate. Această expoziţie îşi doreşte şi ea acest lucru. Să te ajute să te desprinzi de concret. Lucrările sînt gravuri (monoprinturi). Şi ca să explic ce înseamnă monoprintul trebuie să amintesc faptul că în gravură există o matriţă de la care artistul porneşte şi face multe imprimări, creînd o „serie“. Sînt imagini perfect identice dintr-o serie de 20, 50, 100 de bucăţi. Or, monoprintul porneşte de la o matriţă, însă fiecare lucrare în parte este unică, neputînd fi repetată. Şi nu am ales această tehnică întîmplător, ci şi datorită temei. Alegînd imaginea lui Buddha adormit, am pornit de la o matriţă care e tradiţia în sine, modernitatea fiind accentul personal, prezentul, ceva ce se schimbă mereu, flexibilitatea clipei. Transformarea. Aici intervine condiţia umană: eu sînt altul în fiecare alt moment.

Odată cu expoziţia a fost lansată şi o carte. Album de artă sau curs?

În principiu este vorba de un curs destinat celor care vor să se ocupe de tehnici moderne şi tradiţionale de imprimare. Este o lucrare foarte exactă, structurată pe etape, o reprezentare care încearcă să iasă, pe cît posibil, din stricta schemă didactică convenţională.

Pentru că vorbim de scheme... cît de greu este să organizezi o expoziţie în România?

Pe scurt, procesul este acelaşi ca în Occident. Doar că în România nu ai infrastructura necesară, nu ai sistemul care să te ajute: începînd de la un spaţiu care să ofere posibilitatea expunerii, cu toate condiţiile pe care aceasta le presupune, pînă la un art manager sau un bun PR care să te promoveze. La noi, pentru că acest parcurs are piese lipsă, ca artist trebuie să te transpui în diferite ipostaze pentru a umple locurile „vacante“. Iar cînd tu eşti cel care trebuie să centrezi, să dai cu capul şi să mai marchezi şi un gol... nu iese întotdeauna. Din pricina faptului că arta contemporană nu aduce un cîştig imediat, nu multă lume s-a aruncat în domeniul manageriatului, deşi foarte mulţi sînt capabili. Cu toate acestea, poţi găsi sprijin în persoane realmente pasionate de fenomenul artistic contemporan, care îţi deschid uşile cînd ai nevoie de o intrare. Mi s-a oferit astfel posibilitatea să organizez doi ani la rînd o expoziţie de gravură experimentală (avînd ca invitaţi artişti din colectivul departamentului de grafică al Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti) la Centrul cultural „Ion Manu“ din Otopeni. Anul acesta o pregătesc pe cea de-a treia, iar spaţiul expoziţional (foaierul Centrului cultural) e unul cu totul spectaculos din punct de vedere arhitectural. Gravura experimentală se referă la moduri inedite şi ingenioase prin care se produce o imprimare, dar şi la folosirea unor materiale neconvenţionale ca suport sau tehnică pentru imprimare. Un eveniment important al acestui gen, mereu prezent, este şi Bienala Internaţională de gravură experimentală organizată de asociaţia Experimental Project, coordonată de Ciprian Ciuclea şi Olivia Niţiş. Mi se pare însă esenţial să ştii că o expoziţie – şi ar trebui să se încerce mai mult să se facă expoziţii, indiferent de condiţii – înseamnă cercetare şi experienţă, o experienţă pe care o poţi împărtăşi mai apoi studenţilor şi celorlalţi, o experienţă fără de care tu însuţi nu poţi ajunge prea departe.

Dincolo de creaţie pură, arta este şi o parte a cercetării?

Poate suna ciudat pentru că e greu să sistematizezi nişte etape. Însă cercetarea în artă porneşte practic din atelier. Dar e greu pentru un artist să facă o metodologie pe care altcineva să o poată aplica întocmai. E vorba aşadar de o metodologie foarte flexibilă, care se aplică diferit de la un moment la altul, de la o persoană la alta. Poţi fi mulţumit de o lucrare, dar nu poţi repeta parcursul crezînd că vei avea un nou succes. Misterul facerii nu poate fi perceput pe cale raţională, el poate fi doar trăit, şi asta se întîmplă altfel cu fiecare nou proiect. Nu poţi repeta un parcurs al unei opere de artă.

Artistul ca pedagog?

În toată experienţa pe care ţi-o construieşti ca artist – experienţă care însumează, pe lîngă munca din atelier, organizarea de expoziţii – trebuie să te informezi cu ceea ce se petrece prin alte părţi şi să îi poţi arăta studentului un traseu. Cum şi cînd acesta îl va parcurge este o decizie care îi aparţine, dar tu trebuie să-i dai cît mai multe soluţii, atît în ceea ce priveşte tehnica de realizare cît şi în felul de a gîndi. Restul depinde şi de personalitatea sa.

Gravura este încă o artă contemporană?

Vorbind de arta contemporană, nu prea mai există graniţe în ceea ce înseamnă pictură, sculptură, gravură, foto, computere. Ca artist contemporan, am libertatea de a prelua elemente din oricare din aceste spaţii pe care apoi să le modelez. Desigur, întrebarea legitimă ar fi: În ce măsură imaginea mea finală are o coerenţă şi exprimă ceea ce am vrut de la început să afirm? O observaţie ar fi că, din cauza computerului, a printului, gravura a pierdut teren. Sînt totuşi situaţii cînd tehnicile contemporane se pot îmbina cu cele tradiţionale. Un astfel de demers l-a avut Florin Stoiciu, cînd a expus la galeria „Demisol“, şi eu, cînd am folosit computerul pentru a transpune imaginea lui Buddha adormit. Există şi reversul situaţiei, am avut o surpriză colosală cînd profesorul Florin Stoiciu împreună cu colegul meu Zuzu Caratanase au organizat la Galeria „Demisol“ a Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti o expoziţie de afişe poloneze şi ceheşti. Erau afişe făcute prin tehnici de imprimare tradiţionale, reclame ale oraşului Varşovia sau ale Munţilor Tatra – gravuri al căror scop era promovarea turistică a regiunilor, dar făcute cu o sensibilitate şi o expresie care n-au nici o legătură cu o reclamă comercială.

Poate un print avea căldura unei gravuri?

Computerul este un generator de imagini, este o unealtă precum pixul, pensula sau dalta... Depinde foarte mult cum ştii să-l foloseşti. Pe de altă parte, există un farmec al experienţei cu materia, sensibilitatea care se transmite în mod cert materialului cu care lucrezi, un fapt care din păcate este şters de avantajele tehnologice care îţi oferă soluţii rapide şi confortabilitate. Din păcate, confortul nu slujeşte prea mult în timp. Mulţi au început să nu mai dea atenţie fenomenului gravurii, un fenomen foarte personal, şi se folosesc de instrumentele tehnice ale computerului care oferă doar soluţii de moment, căci peste cîteva luni poate apărea un program mai performant care va oferi ceva şi mai spectaculos, iar ceea ce ai făcut cu puţin timp în urmă a şi devenit desuet.

Tradiţia gravurii în România?

În Europa există două direcţii. În partea nordică – Germania, Polonia, Ţările Scandinave – artistul este foarte atent ca proiectul să iasă exact cum l-a conceput. Ca o anecdotă, cînd au venit cîţiva studenţi din Polonia printr-un proiect Erasmus, am cunoscut acest mod precis de a lucra o gravură. Dacă ar fi ratat chiar şi o liniuţă sau ar fi apărut un punct în plus, deveneau destul de supăraţi că lucrarea nu le-a ieşit perfect. Noi obişnuiam să le spunem: „Let also God do the work“.

Căci la noi, precum în zona sudică, balcanică, tendinţa multor artişti gravori e să lase întîmplarea să joace un rol foarte important. Inspiraţia momentului poate avea un impact semnificativ în alcătuirea imaginii. Reuşeşti astfel să obţii lucruri pe care nu le obţii în nici o altă parte, ceea ce îţi oferă o satisfacţie incredibilă. Este, pînă la urmă, ca o aventură. Porneşti cu o idee, dar nu-i cunoşti finalitatea. De multe ori îţi dai seama că ai ajuns în cu totul altă parte, ceea ce te surprinde şi, de cele mai multe ori, te bucură.

În gravură, întîmplarea pură îţi oferă un mare avantaj de a descoperi arta. Totul este să fii un bun observator, să o înţelegi ca atare. 

a consemnat Stela Giurgeanu

Foto: Arhiva personală

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.