Vorbeşte-mi, n-o să te ascult

Publicat în Dilema Veche nr. 685 din 6-12 aprilie 2017
Vorbeşte mi, n o să te ascult jpeg

● Double Bind, un spectacol de Kincses Réka şi Alina Nelega. Cu: Claudiu Banciu, Barabási Tivadar, Bar­tha László Zsolt, Berekméri Katalin, Andrei Chiran, Csíki Szabolcs, Cristian Iorga, Laura Mihalache, Pál Emöke, Monica Ristea, Elena Purea. Teatrul Naţional Tîrgu Mureş, Compania „Liviu Rebreanu“. 

Cu o populaţie jumătate română, jumătate maghiară, Tîrgu Mureş este un oraş marcat de compoziţia etnică. Primul conflict interetnic postrevoluţionar a avut loc aici, pe 20 martie 1990, şi a rămas pînă acum cel mai violent moment de după căderea regimului comunist: cinci morţi şi mulţi răniţi. Ce a fost înainte, asta ştiu numai cei care au trăit acolo. Ce a urmat acestui conflict – fără să se poată spune cu certitudine că este (exclusiv) consecinţa lui – se poate vedea pînă astăzi: un oraş în care cele două comunităţi trăiesc alături, nu şi împreună. Distanţarea se înregistrează la toate nivelurile şi poate fi remarcată în viaţa de zi cu zi. Chiar transformarea instituţiei teatrale locale într-un conglomerat singular în România, cu două companii autonome, română şi maghiară, sub aceeași umbrelă (celelalte teatre cu secţii în două limbi s-au divizat complet după 1989) este expresia acestei situaţii unice, a separării neterminate, a convieţuirii paralele (sintagmă de un absurd perfect logic în cazul de faţă). Privită de la distanţă, viaţa „comună“ a oraşului pare împăcată cu sine, fără tensiuni vizibile.

Au fost mai multe – dar nu prea multe – încercări de investigare performativă a relaţiilor româno-maghiare din Tîrgu Mureş. Unele au făcut subiectul vizibil la nivel naţional, precum spectacolul Gianinei Cărbunariu de la Studio Yorick, 20/20 (2009), care se concentra asupra conflictului din martie 1990 şi a contextului acestuia, Beznă de mină de Csaba Székely, regia Aba Sebestyén, Compania „Tompa Miklós“, axat pe convieţuirea românilor cu maghiarii, privită prin prisma retoricii naţionalismului radical, şi MaRó, de acelaşi Csaba Székely, regia Andi Gherghe, de la Studio Yorick, care tratează într-un registru comic-absurd relaţiile cotidiene dintre cele două comunităţi. Concluziile rezultate sînt două: individual, românii şi maghiarii au relaţii bune, pe care politica le strică la nivel de comunitate; „ignorarea“ reciprocă este cea mai bună metodă de a „convieţui“. Desigur, aşa nu se rezolvă nici disputa istorică, nici crizele periodice, dar se poate trăi. Şi totuşi, nevoia de a scormoni în suferinţa istorică, de a înţelege – dacă nu de a alina – durerea, frustrarea, teama celuilalt există şi pare a fi tot mai conştientizată de artişti.

Alina Nelega şi Kincses Réka au creat un spectacol autoreflexiv despre relaţia celor două mari comunităţi etnice din Tîrgu Mureş, pornind de la experienţele personale ale artiştilor implicaţi în proiect, români şi maghiari. Double Bind este construit pe două direcţii, revelate în procesul de lucru. Una vizează subiectul central, viziunile subiective ale celor două grupuri etnice, dar şi pe cele obiective, nepasionale, ale celor veniţi în oraş din alte zone. De o parte şi de alta, problemele apar precum ghioceii primăvara: refuzul comunicării, lipsa de interes reciproc, perpetuarea în familie a aversiunii faţă de ceilalţi, nostalgia fiecărui grup după un trecut eroizat, agresivitatea generată de naţionalism, de multe ori doar o formă de gargară politică ce asigură faima locală unor personaje, mai puţin periculoase şi mai mult ridicole etc. Extrase din situaţii reale, mentalităţile prezentate sînt binecunoscute, dar spectacolul atinge şi alte perspective. Una este cea enunţată mai sus, a celor originari din alte zone şi stabiliţi în Tîrgu Mureş. Privirea actriţei Laura Mihalache, originară din Bucureşti, este cea a străinului care vrea să se adapteze prin înţelegerea oamenilor şi a civilizaţiei locale, dar i se refuză asta. Poziţionarea ei raţională pare agresivă şi de neînţeles pentru localnici. Cristian Iorga şi Andrei Chiran vin din Moldova şi, pe lîngă detaşarea străinului, experimentează şi o formă de discriminare regională. Contactul cu străinii din afara ţării duce la poziţionarea comună, a românilor şi maghiarilor, ca victime ale discriminării occidentale. De aceste situaţii se leagă a doua perspectivă: diferendele etnice pălesc în faţa mentalităţii discriminatorii generale (misoginism, homofobie – „agresarea“ sexuală a „secuiului radical“ de către naţionalistul român, cu Bartha László Zsolt şi Cristian Iorga într-o scenă de comedie bufă) şi a corupţiei (solidaritatea fraudei în guvern), lucruri care apropie românii şi maghiarii mai mult decît îi desparte etnia.

rosencrantz2 foto cristina ganj jpg jpeg

O a doua direcţie integrează experienţele din procesul de lucru în spectacol şi arată cum problemele identificate la modul general se particularizează în acest proiect. Sincopele de comunicare şi acuzele reciproce se transferă din tema investigată în procesul de creaţie. Semnificativă este confruntarea autoarelor, Alina Nelega şi Kincses Réka, întruchipate de Elena Purea şi Berekméri Katalin, ale căror argumente pentru abordarea proprie a subiectului sînt fiecare în parte valabile, deşi ele nu coincid, căci există mai multe adevăruri. Tot aici, raportarea actorilor – excelenţi în acest demers brechtian – la temă şi performance, prin comentariile personale, dar mai ales în final, cînd se distanţează şi privesc înregistrările din repetiţii, denotă caracterul autoreflexiv explicit al spectacolului.

Double Bind – termen ce defineşte imposibilitatea de comunicare între două grupuri care emit mesaje ce se anulează reciproc – este analiza, fără propunerea unei soluţii, a unei duble orbiri, de unde şi replica finală, a ambelor etnii: „Sînt invizibil“. Acelaşi discurs al însingurării, al refuzului de vedea şi al imposibilităţii de a fi văzut, tradus în română şi maghiară, confirmă la final paradigma „alături, dar nu împreună“.

Poziţionarea pe scenă a actorilor, pe scaune aşezate pe laturi opuse, pleacă de la premisa conflictuală, dar cum etniile sînt amestecate în cele două tabere, conflictul real nu pare a fi între români şi maghiari, ci între prejudecăţile fiecărui individ în raport cu ceilalţi. Exact ca în viaţă. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Cristina Ganj

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.