Unica Angélica

Publicat în Dilema Veche nr. 928 din 20 – 26 ianuarie 2022
Unica Angélica jpeg

● Liebestod. The smell of blood does not leave my eyes Juan Belmonte. Histoire(s) du Théâtre III, text, regie, decor și concept de costume: Angélica Liddell. Cu: Angélica Liddell, Borja López, Ezekiel Chibo, Gumersindo Puche, Palestina de los Reyes, Patrice Le Rouzic. Light Design: Mark Van Denesse. Sound Design: Antonio Navarro. Costume: Justo Algaba. Dresori: Sabine van der Helm, Catvertise. Producători NTGent (Belgia) și Atra Bilis (Spania), co-producători Festival d’Avignon, Tandem Scene Nationale Arras-Douai, Künstlerhaus Mousonturm.

O femeie strigă și acuză. „Te iubesc, Heysel” apare scris pe fundal în timp ce ea dublează tînguit finalul operei lui Wagner, Tristan și Isolda, aplecată peste trupul unui taur. Cu Liebestod. The smell of blood does not leave my eyes Juan Belmonte, Angélica Liddell a produs controverse la Festivalul de la Avignon anul trecut. Construit ca o incantație de două ore în care acuzele de ipocrizie la adresa artiștilor și a spectatorilor se juxtapun cu o ars dramatica personală, naturalistă, furioasă și ireverențioasă, Liebestod este, după spusele lui Liddell, o declarație de dragoste pentru un bărbat. Că dragostea este mistuitoare o arată spectacolul, restul este însă un mister: cine este bărbatul, există / a existat sau este o metaforă (pentru ce?). Liebestod combină imagistica Bisericii Catolice cu coridele, ambele deconstruite pe terenul deloc neutru al teatrului. Discursul scenic este complex, pe alocuri poate fi perceput ca ofensator (nuditate explicită în paradigme religioase) și dificil de suportat (automutilare), este acuzator (ipocrizia artiștilor și a publicului este una dintre acuzele recurente) și profund personal (vorbește despre propria iubire și își exhibă intimitatea, nu doar a corpului, ci și a stării psihice și emoționale – ea suferă de sindromul Wendy, care presupune un comportament extrem de protector față de partener).

Juan Belmonte este un toreador legendar care avea picioarele deformate, ceea ce l-a forțat să inoveze tehnica de luptă cu taurii prin crearea unei variante periculoase: aștepta aproape nemișcat să fie atacat de animal și apoi riposta. Faptul că se plasa foarte aproape de taur l-a făcut victima multor accidente. Angélica Liddell preia această tehnică în teatru, „poate ar trebui să fiu un Juan Belmonte pe scenă”, spune ea, vorbind astfel despre artă ca despre un act de curaj, provocator, care nu permite minciuna, prin urmare convenția. În acest sens, dublările prin tînguire – sînt scene absolut frisonante – ale unor pasaje muzicale, de la Asingara (un cîntec din 1974) la Marșul funebru al lui Purcell, sînt nu doar expresii ale durerii, ci și forme de parazitare a culturii mainstream, anchilozată în propriile tipare astfel încît își reproduce continuu inerția. De la Wagner, Angélica Liddell ia opera Tristan și Isolda ca reprezentare a frumuseții, suferinței și morții, elemente de care este profund atașată (poate cuvîntul mai potrivit ar fi „obsedată”).

928 17 christophe raynaud de lage 3 jpg jpeg

Există o componentă puternică legată de Biserică și de iconografia catolică, cu reproducerea stigmatelor și „împărtășirea” cu propriul sînge „ca Iisus cu laptele Mariei”, cu o variantă de Pietà în care Iisus este un bărbat fără o mînă și un picior, cu patru variante masculine de Madone cu pruncii (tații cu bebelușii lor nu sînt actori). Provocarea periculoasă din coridele lui Belmonte și suferința estetică din opera wagneriană sînt elemente de construcție a unei ars dramatica în care autorul/performerul este propriul Dumnezeu și propria Biserică. De aici radicalismul unei afirmații precum „Avem nevoie de o teocrație” pe care nu o percep ca pe o referire la organizarea socială subordonată Bisericii, ci ca pe o revenire a teatrului (culturii) la o onestitate și implicare totale, radicale. Dezamăgirea față de arta contemporană și față de omul contemporan este una față de superficialitate și frivolitate. Este aici un discurs furios al disperării (citate din Pe culmile disperării de Emil Cioran sînt citite cu o intonație liturgică) în care exigențele față de sine nu sînt mai prejos decît cele față de ceilalți („Publicul s-a săturat de tine, Angélica”). Picturalitatea spectacolului trimite la galbenul lui Van Gogh, la trupurile mutilate și Studiul pentru o coridă ale lui Francis Bacon, ba chiar la Teatrul Măcelărie al lui Rodrigo García (sînt și pisici vii pe scenă). Silueta ei alungită într-o rochie-furou neagră amintește de Pina Bausch. Dar dincolo de referințe, Angélica Liddell este unică, viscerală, cu o forță a lirismului și a demolării de neoprit. Un lung rechizitoriu făcut culturii și omenirii care și-au pierdut forța trangresiunii este un pasaj de referință pentru teatrul contemporan. O asemenea implicare, fără să cadă în melodramă, este rarisimă pe scenă, această interpretare fabuloasă, din vintre, dă substanța inflamabilă spectacolului, imposibil de reprodus cu un alt performer. Vizionat într-o înregistrare, spectacolul își păstrează forța incandescentă în ciuda distanței impuse de camera de filmat.

 Și totuși, ce sau cine este Heysel? Liddell zice (în afara spectacolului) că este iubitul pierdut, dar nu dă nici o altă informație. Heysel este și stadionul din Bruxelles unde, în 1985, 39 de oameni care asistau la finala Cupei Campionilor Europeni au murit după ce un perete s-a prăbușit peste ei. Este în spiritul Angélicăi Liddell să mixeze în acest fel, într-o singură referință, dragostea cu moartea.

Liebestod este al treilea episod din seria Histoire(s) du Théâtre creată de la Milo Rau la NTGent (Teatrul Olandez din Gent, Belgia), care pornește de la întrebarea „Care este istoria ta, ca artist?”. Primele două spectacole au fost create de Milo Rau și Faustin Linyekula, iar la Festivalul de la Avignon din acest an va fi prezentat al patrulea, realizat de artistul belgian Miet Warlop.

Liebestod este un act de curaj nebunesc, un teatru radical care se prezintă ca o formulă posibilă pentru revigorarea culturii. De aici, poate, și dansul final al artistei cu un masai (cred), reprezentantul unei culturi aproape opuse celei europene. O infuzie de viață pentru o artă pe moarte.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Christophe Raynaud de Lage

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.