Un succes personal, un eşec colectiv

Publicat în Dilema Veche nr. 752 din 19-25 iulie 2018
Un succes personal, un eşec colectiv jpeg

● Body of Defiance de Ana Cucu-Popescu, regie: Raul Coldea, scenografie: Liviu Bulea. Cu: Alexandra Caras și Lucia Mărneanu. Muzică: Magor Bocsardi. Reactor de creaţie şi experiment, Cluj. 

Idealul de frumuseţe la care omenirea s-a raportat a variat de la epocă la epocă. Evoluţia lui, vizibilă în operele de artă, a antrenat şi modificarea în timp a reperului popular, modelul destinat publicului larg. Însă instituirea unui model de frumuseţe are mai degrabă efecte negative decît pozitive. Nevoia de a avea un corp ideal determină oamenii să facă uneori lucruri extreme (de exemplu, să ţină diete drastice care le pot afecta sănătatea), generează boli psihice (anorexie, bulimie, depresie), scade stima de sine şi creşte nivelul de hărţuire a celor care nu se încadrează în tipar. Media propagă modelul de corp dezirabil şi diverse formule prin care acesta poate fi obţinut – regimuri alimentare şi programe de sport, dar şi soluţii radicale precum operaţiile. Se întreţine astfel ideea necesităţii încadrării individului în norma de imagine impusă de societate, sînt amplificate sentimentele negative faţă de sine şi de propriul corp, este exploatată comercial disperarea oamenilor de a atinge standardul. Dietele, antrenamentele la sală, cosmeticele, intervenţiile chirurgicale sînt costisitoare. Cineva plăteşte şi altcineva face profit în urma unei iluzii convenţional instaurate la nivel social.

Situaţia există peste tot în lume, inclusiv în România, dar interesul artistic pentru ea a fost pînă acum slab. Textul lui Neil LaBute, Fat pig, montat în mai multe teatre în ultimii ani (mai degrabă datorită umorului, replicilor sclipitoare şi intrigii surprinzătoare, decît temei), abordează deschis stigmatizarea publică a persoanelor supraponderale, cu efecte directe şi uneori dramatice asupra vieţii personale. La Cluj, la Create. Act. Enjoy, regizoarea Adina Lazăr a creat un spectacol, Eat me, în care pune în relaţie obsesia încadrării în tiparul de frumuseţe acceptat social cu diferitele obişnuinţe şi mode culinare.

Tot la Cluj, la Reactor de creaţie şi experiment, regizorul Raul Coldea a dezvoltat un performance plecînd de la experienţa dramaturgului Ana Cucu-Popescu, de om cu probleme de greutate care a experimentat stigmatizarea publică şi presiunea familiei, cu toate consecinţele aferente (izolare, depresie, hărţuire etc.). Deşi vorbeşte despre o poveste de succes, Body of Defiance nu este un spectacol despre cum să te încadrezi în standard, cum să devii, la rîndul tău, un model fizic, nu este despre evoluţia corpurilor defecte spre corpuri perfecte sau despre remedierea imperfecţiunilor şi antrenarea fizicului, nu este despre imagine, centimetri şi kilograme. Body of Defiance este traseul mental şi emoţional al unui om, de la victimizare la asumarea propriei imagini şi împăcarea cu sine. Eroina generică din spectacol (mai multe poveşti, mai multe corpuri, aceleaşi experienţe) îşi descoperă şi își afirmă identitatea. Nu corpul ei se schimbă, ci psihicul şi afectul, care îi permit să fie ea însăşi dincolo de prejudecăţile şi discriminările venite din jur.

752 19 rosencrantz foto bogdan botas jpg jpeg

Formula performativă aleasă de Raul Coldea este hibridă, pe o structură de performance sînt grefate scene dramatice (una dintre ele aminteşte de emisiunile lui Oprah Winfrey şi elogierea diferitelor reţete de slăbit), iar rezultatul este intenţionat eterogen, cu diferite canale de transmitere a mesajului. Vocea autoarei Ana Cucu-Popescu însoţeşte show-ul, naraţiunea reală fiind firul roşu pe care sînt altoite ficţiuni care o explorează, ilustrează şi dezvoltă. Două corpuri normale, diferite ca dimensiuni, mai aproape sau mai departe de standardul ac-tual de frumuseţe, deloc cosmetizate, sînt folosite în spectacol atît ca reprezentări ale normei, cît şi ca derogări de la normă. Prezenţa live, carnală, dar de multe ori tăcută a performerelor Lucia Mărneanu şi Alexandra Caras intră în conjuncţie cu vocea Anei Cucu-Popescu, un corp absent, invizibil, dar conştient şi vocal.

Corpurile anormative, corpurile-victimă sînt expuse aproape nude, vizibile, fragile, se exprimă prin performance şi confesiuni lirice, în timp ce corpurile acuzatoare (încarnări ale mentalului colectiv stigmatizator), polifonice, sînt reprezentate cu spatele (anonimizate), îmbrăcate în cămăşi masculine (fat shaming-ul are o tentă misogină, femeile supraponderale sînt agresate verbal mai mult decît bărbaţii supraponderali). Sînt ilustrate performativ cîteva aspiraţii generale ale femeii, precum căsătoria, mai ales momentul nunţii şi al rochiei de mireasă, şi familia – un „cuib“ se construieşte din paie de plastic pentru cocktail-uri –, ca elemente esenţiale pe traseul normalităţii. Nevoia de validare socială derivă din cea de integrare în comunitate, de apartenenţă la un grup. Nimeni nu vrea să fie singur, dar singurătatea este destinaţia finală a victimelor oricărui tip de discriminare. Fetele din Body of Defiance încearcă să atingă etapele obligatorii ale împlinirii sociale, dar eşuează. Reacţia lor faţă de acest eşec este esenţială pentru modul în care îşi vor configura ulterior existenţa. Existenţa unui model de frumuseţe dezirabil la nivel social arată că, în loc să îşi dezvolte respectul faţă de diversitate, societatea a găsit mai multe motive de intoleranţă. Evoluăm involuînd.

Un element comun mai multor scene este acoperirea corpurilor cu diferite materiale precum ciorapii, care sufocă pielea şi devin o epidermă artificială, sau cremele, care vindecă sau maschează pielea urîtă, imperfectă, ridată, tatuată, cu cicatrici. Sînt straturi care se aplică peste piele pentru a ascunde derapajul de la idealul de frumuseţe şi care pun măşti standard peste corpuri anormative.

Ana Cucu-Popescu reprezintă o poveste de succes. Şi-a găsit confortul, nu doar în propria piele, ci și în raport cu presiunea socială de a se adapta standardelor. Nu i-a fost uşor, dar a obţinut liniştea pe care altfel nu ar fi avut-o. Body of Defiance este povestea unui corp care îşi afirmă identitatea în contra şi în ciuda tiparului social. Şi are cîştig de cauză.

 Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Bogdan Botas

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.