Teatrul politic al lui Milo Rau (1) – Lenin: să-l jupuim și să-l facem drapel!

25 mai 2020
Teatrul politic al lui Milo Rau (1) – Lenin: să l jupuim și să l facem drapel! jpeg

● LENIN de Milo Rau & Ensemble, coproducător: Schaubühne, Berlin, regia: Milo Rau, dramaturgie: Stefan Bläske, Florian Borchmeyer, Nils Haarmann, consultant istoric: Gleb. J. Albert, scenografia: Anton Lukas, Silvie Naunheim, video: Kevin Graber, lumini: Erich Schneider, operatori: Florian Baumgarten, Moritz van Dungern / Omri Alon, Matthias Schoebe. Cu: Ursina Lardi, Nina Kunzendorf, Felix Römer, Damir Avidic, Ulrich Hoppe, Kay Bartholomäus Schulze, Lukas Turtur, Iris Becher, Konrad Singer, Veronika Bachfischer.

În 2017, la 100 de ani de la Revoluția din Octombrie, Milo Rau creează la Schaubühne, Berlin un spectacol despre Lenin (https://www.youtube.com/watch?v=pFlAWVoQNpw). Un vîrf al cine-spectacolelor, cu același format ca Orlando și Miss Julie ale lui Katie Mitchell, LENIN este jucat live, filmat, montat și proiectat pe un ecran în timp real, filmările avînd diferite funcții în construcția dramatică. Vizionat online, el se transformă de-a dreptul într-un film (pare că în film se joacă teatru și nu că spectacolul este înregistrat) realizat din interiorul arhitecturii scenice – decorul, montat pe turnantă, reprezintă casa de vacanță (dacha) a lui Lenin, un imobil rustic cu mai multe încăperi. Desigur, formatul cine-spectacolului s-a banalizat, dar n-aș zice că s-a și epuizat, măcar pentru că Milo Rau a demonstrat aici că este (încă) exploatabil, în funcție de consistența conținului care umple forma.  

Milo Rau recreează simbolic „ultimele” ore din viața lui Lenin prin condensarea unei perioade mari de timp într-o singură zi și patru secțiuni – dimineața, după-amiaza, seara, noaptea –, timp în care personajul face două accidente cerebrale pe fundalul conflictelor dintre adepții revoluției bolșevice și reacționari și al luptelor pentru putere. Toate se aglomerează în mintea febrilă a unui Lenin inactivat fizic de boală și tratat ca o păpușă, chiar cu agresivitate (corpul inert este întors brutal pe burtă, dezbrăcat și i se ia temperatura anal – gestul dizolvă demnitatea personajului). În cele 24 de ore ale timpului performativ convențional, Lenin este însoțit de soția sa, Nadejda Krupskaia (Nina Kunzendorf) – minte lucidă și o persoană empatică, în ciuda inflexibilității, asistenta personală (Iris Becher) – îi redactează testamentul, ignorat, prin care cerea îndepărtarea lui Stalin de putere, menajera (Veronika Bachfischer) – o exaltată comunistă, doctorul (Kay Bartholomäus Schulze) – personaj cehovian, vag agresiv, gardieni mai degrabă decît gărzi de corp – șeful gărzii (Lukas Turtur) are o nostalgie a violenței, deși provine dintr-o familie decimată de bolșevici, comisarul Educației și Culturii, Anatoli Lunacearski (Ulrich Hoppe) – om de cultură în înveliș de politruc. Lenin este vizitat de Stalin (Damir Avdic), pe care îl detestă pentru că îi simte apetitul pantagruelic pentru putere. Narator este Troțki (Felix Römer), care gîndește (și vorbește) mult, dar face puțin și care, într-un moment demențial, nu doar în sens naturalist, mimează experimentarea autoerotismului în Deșteptarea primăverii de Frank Wedekind, sinonimă cu masturbarea ideologică. Troțki, care cochetase cu critica de teatru, propovăduiește deopotrivă moartea Revoluției bolșevice și a teatrului (sub amenințarea cinematografiei, credea el).

                              

rosencrantz foto thomas aurin jpg jpeg

Milo Rau analizează cum se ratează o revoluție. Cum ajunge o ideologie umanistă și egalitaristă să fie baza pe care se instalează dictatura? Unde se produc fisurile care permit parazitarea și deturnarea ideilor? Personajele din jurul lui Lenin, cu utopiile, nihilismul și violența fiecăruia, reprezintă simbolic opinii/poziții diferite în acest proces de sublimare a idealurilor în concretețea malefică a puterii. O altă direcție a spectacolului, în conjuncție cu aceasta, vizează iconizarea lui Lenin (de unde și scrierea cu majuscule a titlului) și felul în care cei din jurul său, dar și el însuși negociază/gestionează acest proiect. Artizanul mitizării lui Lenin este Stalin – previzionează îmbălsămarea și expunerea lui Lenin cînd acesta era încă în viață –, care întrevede în asta un instrument bun pentru propagandă. Oponenta sa, Krupskaia, pe care Stalin o agresează, ca preambul pentru mai tîrziu (mai toate personajele reale au sfîrșit, într-un fel sau altul, de mîna lui Stalin), are o problemă cu acest plan: „Ce vor zice despre asta țăranii, cărora le-am ars bisericile, iar acum vrem să ne punem relicvele acolo?”. Nici Troțki nu agreează ideea, dimpotrivă, acuză exploatarea vulgară a celor trei gînditori ai socialismului, Marx, Engels și Lenin, celebra lor imagine iconică fiind respinsă și de Lenin: „Nu sîntem sfinți”. Dar Stalin se încăpățînează să creeze mituri căci știe că, distrugînd o religie, trebuie să pună ceva în loc, așa că îl sanctifică pe Lenin: corpul bolnav este expus în fața celorlalți, lăsat să agonizeze pe un scaun, aproape răstignit, însă nu înainte ca Stalin și Lenin să aibă parte de un sărut pasional care trimite, simbolic, în contextul conceptului, la cel al lui Iuda, și vizual, la cel dintre Brejnev și Honecker. Însă sărutul are aici și un alt substrat, care vizează sexualizarea lui Lenin. Transformarea lui Lenin din om (nu e nici idealizat, nici demonizat, acuză pervertirea ideilor socialiste, dar povestește exaltat asasinarea țarevicilor) în icoană este susținută corporal prin distribuirea în acest rol a excelentei actrițe Ursina Lardi. La început, ea joacă personajul păstrîndu-și aparența de sine – o femeie cu un păr lung, blond, în haine contemporane – pentru ca ulterior să se machieze, devenind imaginea pe care o avem despre Lenin.

Un priveghi performativ al lui Lenin și al utopiei socialiste, acest spectacol despre deraierea istoriei și crearea miturilor este coprodus de Institutul Internațional al Crimelor Politice, compania de producție a lui Milo Rau, cu care a realizat în 2009 și Ultimele ore ale lui Ceaușescu la Teatrul Odeon din București, un reenactement al procesului din 1989 prin care revela farsa în care s-au confruntat, de o parte, soții Ceaușescu, reduși la vulnerabilitatea bătrîneții, iar de cealaltă parte, mecanismul juridico-militar, care a produs rechizitoriul, judecata și execuția lor pe baza unor legende urbane care circulau la acea vreme și erau învestite cu valoare de adevăr. Și atunci s-a produs o deraiere a istoriei prin ratarea unui proces corect, care ne-ar fi oferit nu doar informații, ci și șansa de a ne împăca cu trecutul.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Thomas Aurin

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.