Stalin şi „cursa de şoareci“

Publicat în Dilema Veche nr. 633 din 7-13 aprilie 2016
Stalin şi „cursa de şoareci“ jpeg

„Dictatorul nu doarme“, scrie Cioran, întrebîndu se dacă insomnia e cauza sau consecinţa exerciţiului totalitar. El citează exemple istorice, Caligula, Lenin, dar cine poate uita că Macbeth, ajuns la putere asasinîndu-şi protectorul legitim, „şi-a pierdut somnul“, cum se plîngea el însuşi. Stalin nici el nu dormea, iar Soljeniţîn evoca luminile aprinse în noapte la Kremlin, figurile livide ale acoliţilor sau celebra scenă cînd, în noapte, i-a telefonat lui Bulgakov. „Dictatorul nu doarme“, dar, pe de altă parte, „dictatorul nu uită“ – o ştiam, dar am redescoperit recent acest adevăr, graţie unei teribile emisiuni văzute de unul singur în apartamentul meu parizian. Dictatorul e străin oricărui fenomen amnezic şi, fără precipitare, îşi plăteşte poliţele în timp, sancţionează, distruge, ucide, confundînd duratele, trecutul şi prezentul. Doar moartea poate salva de conflictele nesancţionate. Uneori, chiar şi dictatorii mor.

Contra lui Stalin, cînd s-a prezentat pentru a fi ales secretar al Partidului, în jur de douăzeci de voturi au fost negative. În ciuda succesului obţinut, el a păstrat buletinele de vot secret, le-a analizat grafologic cu ajutorul unor experţi şi, zece ani mai tîrziu, „vinovaţii“ au fost identificaţi şi, apoi, toţi asasinaţi. Revanșard, dictatorul nu se consolează şi nu admite nici o rezistenţă, chiar minoră: acesta-i un simptom al apetitului de putere care, pentru el, nu poate fi, decît absolută.

Consternant, emisiunea recentă confirmă diagnosticul de mult formulat. Tiranul nu uită! Stalin, după al Doilea Război Mondial, în 1948, surprinde prin promulgarea unei amnistii generale privind emigraţia ruşilor albi care se refugiaseră îndeosebi la Paris, eșuînd în funcţii subalterne de şoferi sau chelneri. Cu toate că tardivă, perspectiva reîntoarcerii, în ciuda prudenţei promovate de majoritatea ruşilor instalaţi în Europa, i-a sedus pe unii dintre ei. Şi după aproape trei decenii, cîţiva au răspuns afirmativ gestului de reconciliere: războiul, încercare teribilă, adusese cu sine iertarea şi reconcilierea devenea posibilă, şi-au spus ei creduli. Iată şansa ultimă, aceea de a reveni în Rusia de care, afectiv, niciodată nu se despărţiseră. Nu o abandonaseră. Stalin le oferea această şansă.

În realitate, Stalin îşi propunea să decapiteze astfel pînă şi pe cei din urmă adversari ai bolşevismului şi el le-a întins, cum spune Hamlet, o sinistră „cursă de şoareci“. La ora plecării se organizează un abandon festiv al Parisului, satisfacţie nutrită de întoarcerea la ţara şi limba maternă, în principiu fără nici un risc, căci toţi erau „amnistiaţi“ – dar, în realitate, toţi erau „condamnaţi“. O vor descoperi cînd „capturaţi“, de la sosire, li se vor retrage paşapoartele, vor fi deportaţi, sancţionaţi pentru neaderența la comunismul roşu: aceste pete de sînge, izolate şi disparate, vor marca emigraţia ruşilor albi înşelaţi de viclenia Kremlinului. Pierduţi în Siberia sau Kazahstan, fără rădăcini și fără şanse de salvare, ei vor fi o dovadă a reuşitei „cursei de şoareci“, strategie de un cinism unic. Îi vedem metamorfozaţi în ţărani, vorbind o limbă amestecată, nici franceză, nici rusă, privind fotografii din colţuri pierdute ale ţării recent părăsite: valea Loarei, Muntele Saint-Michel… Acolo, în Franţa, ei resimțeau nostalgic iubirea pentru Rusia, „ţara-mamă“ – metaforă frecvent utilizată de poeţi –, iar acum, în mijlocul acestor întinderi fără repere, îşi rememorează Franţa. Sfișiere, acesta le a fost destinul. În Germania, Hitler n-a avut viclenia de a propune asemenea soluţii iluzorii. El n-a atras pe nimeni. Stalin, dimpotrivă, a capturat „şoarecii“ naivi, confirmîndu-şi încă o dată superioritatea sa faţă de „confratele“ în dictatură de la Berlin.

Stalin a ştiut să seducă. El a transformat o ideologie în momeală întinsă celor care i se asociau şi de aceea, în numele idealului comunist, pentru a evita pericolul nazist, mulţi militanţi şi-au căutat refugiu în Rusia. Soarta le-a fost la fel de crudă ca aceea a amnistiaţilor din 1948. Studii recente nu încetează să descopere francezi, nemți, evrei care s-au lăsat prinşi în aceeaşi „cursă de şoareci“ şi au eşuat fie în faţa plutonului de execuţie, fie în lagărele Siberiei. Care le era vina? Faptul că personificau o fidelitate fără rezerve pentru idealul pervertit de către puterea stalinistă, faptul că puteau beneficia de o legitimitate fără cusur în caz de tratative politice. Stalin i-a distrus așa cum Richard al III-lea a ucis pe orice pretendent posibil la coroană. Dictatorul nu doarme, nu uită şi, pentru totdeauna singur, instalează dispozitivul „cursei de şoareci“.

O recentă operă semnată de Michel Tabachnik, şi el rus de origine, a fost compusă pornind de la libretul semnat de Régis Debray, Dernière nuit (Ultima noapte) ce îl are ca protagonist pe gînditorul, azi unanim celebrat, Walter Benjamin. Totul porneşte de la sinuciderea sa la Port Bou, la frontiera spaniolă, cînd, după peregrinări fără de sfîrşit, îşi abandonează orice speranţă de salvare. Momentul final e ocazia unui teribil flashback. Printre episoadele evocate se numără şi acela moscovit. Acolo, Walter Benjamin o întîlneşte şi se lasă sedus de Asja Lacis, o tînără activistă, animatoare a unei celebre trupe de teatru pentru copii, care se dăruise corp şi suflet bolşevismului. Eşecul afectiv şi experienţa trăită în Rusia vor fi la originea unui Jurnal de la Moscova, dar mai ales a îndepărtării de locul morţii printr-un soi de intuiție mediumnică. Benjamin, în ultima clipă, fuge din oraşul infectat. La fel ca şi ­Brecht care, adept al lucidităţii fără compromis, îşi va abandona amanta bolnavă, pe Margaret Steffin, pentru a evita asasinarea pe care o bănuiește şi de care se teme. Nici unul, nici altul nu vor cădea în „cursa de şoareci“, căci un anumit simţ al realităţii îi scapă şi le permite să reia drumul exilului într-o Europă tragic ocupată de fascism. Lor li se va alătura Arthur Koestler, autorul acelei cărţi Zero sau infinitul, care, în adolescenţă, mi-a revelat perversitatea stalinismului şi mi-a tulburat nopţile. Teroarea, cauză a insomniilor personale.

Régis Debray îl caricaturizează pe André Gide, care se arată insensibil la drama lui Benjamin, dar e injustă această tratare în contextul epocii descrise. André Gide a fost cel care nu s-a lăsat intimidat și nici sedus de iluziile Moscovei staliniste, asemeni lui Henri Barbusse, şi a scris celebrul text Revenire din URSS, – denunţ al „paradisului“ care atrăgea, cel puţin imaginar, milioane de oameni ce-l vedeau ca pe o soluţie de salvare în faţa invaziei hitleriste. Gide a vorbit, aşa cum, înaintea lui, a făcut-o Panait Istrati, cu o clarviziune nebănuită. Dar acestuia, Kazantzakis, lucid şi laş, i-a sugerat tăcerea, căci mărturia, l-a prevenit prietenul grec, nu putea decît să-i ucidă cariera de scriitor. Istrati a refuzat, nimeni din vechea coaliţie nu l-a iertat, nici măcar Romain Rolland, mentorul său spiritual. Nu e uşor de vorbit în vremuri grele, dar rămînînd mut colaborezi la reuşita „cursei de şoareci“. Ea a funcţionat îndelung, o reuşită tragică.

Unde să fugim?… aceasta-i întrebarea. Unde? În cele mai intense momente ale operei lui Tabachnik şi Debray intervine Hannah Arendt, care îi dă întîlnire lui Benjamin în America, acolo unde, graţie unui diplomat abil, mulţi emigranţi şi-au găsit azil. America, dincolo de Europa, America, esenţă a democraţiei, s-a constituit în unic refugiu pentru cei care încercau să scape de oroarea nazistă, dar nici nu se lăsau înşelaţi de „cursa de şoareci“ stalinistă. America a salvat Europa, nu numai pe cîmpul de luptă, ci şi pe acela al exilaţilor. Din America toţi s au întors. Din Rusia, nici unul.

George Banu este critic de teatru.

Foto: Stofleth

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.