Şcoală, şcoală, vrem copii

Publicat în Dilema Veche nr. 567 din 24-30 decembrie 2014
Şcoală, şcoală, vrem copii jpeg

● Profu’ de religie, de Mihaela Michailov, regia, scenografia, ilustraţia muzicală: Bobi Pricop. Cu: Marian Politic, Dragoş Măceşanu, Romaniţa Ionescu, Cătălin Vieru, Raluca Păun. Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ Craiova. 

„De ce nu vorbim niciodată la şcoală despre ce mă doare şi pe mine?“ Replica Marei stinghereşte, ca şi cum un detaliu ignorat ar fi devenit brusc vizibil şi ar fi schimbat fundamental perspectiva.

Unul dintre cele mai dezbătute subiecte din educaţie, predarea religiei în şcoli, a generat multe controverse. Disputa vizează, în esenţă, predarea religiei ca dogmă – aşa cum se întîmplă acum – vs predarea ca istorie sau/şi filozofie a religiilor. De curînd, Curtea Constituţională a decis că cei care vor să studieze religia în şcoală trebuie să îşi exprime în scris această opţiune, schimbînd prevederea din Legea educaţiei care impunea ca cererea să fie făcută de către cei care refuză orele de religie, accentuînd astfel caracterul opţional al materiei. Biserica Ortodoxă a contestat această decizie şi a cerut ca religia să fie materie obligatorie în şcoli. Situaţia rămîne în continuare controversată. Spectacolul Profu’ de religie, un text al Mihaelei Michailov în regia lui Bobi Pricop, pune în discuţie un alt aspect al predării religiei: conţinutul concret al materiei, dogmatic pînă la absurd. Defazate faţă de limbajul şi realitatea copiilor, manualele duc la adîncirea rupturii între şcoală şi elevi, impun pedeapsa ca element esenţial în educaţie şi generează o gîndire schematică, maniheistă, bazată pe frica de rău (păcat).

Spectacolul craiovean păcăleşte prin titlu, căci problematica expusă este secundar legată de predarea religiei. Mihaela Michailov şi Bobi Pricop studiază panoramic un posibil caz de disfuncţie a sistemului de învăţămînt. Eleva Mara îl acuză pe profesorul de religie că a atins-o într-un mod nepermis. Nu ştim dacă acuzaţia este reală sau nu, asta fiind şi miza poveştii, demonstrarea inexistenţei unui adevăr universal valabil: „adevărul tău nu este neapărat şi adevărul celorlalţi“. Situaţia ia amploare cu ajutorul „nepreţuit“ al media şi permite explorarea mai multor zone care sînt strîns legate de educaţia şi dezvoltarea copilului: cursurile de la şcoală – relaţiile cu profesorii şi colegii –, mentalitatea profesorilor, situaţia familială. Din toate aceste scanări de microuniversuri rezultă un element comun: lipsa totală de înţelegere a copilului de către adulţi. Toţi vor ceva legat de acuzaţiile Marei – să le anuleze, să le exploateze, să le manipuleze –, dar nimeni nu se întreabă care este cauza lor (nu aude nimeni cînd Mara retractează, căci povestea nu mai este controlabilă, odată ce a ajuns în media, care o amplifică şi denaturează conform reţetei standard de creare şi livrare a senzaţionalului). Undeva, în prima scenă, există o răbufnire a fetiţei: cineva i-a spus că tatăl ei a plecat de acasă din cauză că nu o iubeşte. O traumă emoţională generată de o greşită relaţionare cu copilul duce la o explozie anti-şcoală: „De ce nu vorbim niciodată despre ce mă doare şi pe mine?“ Întregul edificiu de acuzaţii la adresa profesorului, care o ignoră la fel ca părinţii, se construieşte pe această suferinţă, într-un mediu în care, deşi ar trebui să fie ascultat, copilului nu i se permite dreptul la opinie, ci doar la repetiţia mecanică a informaţiilor. Şcoala nu dezvoltă şi nu acceptă gîndirea critică a copilului.

Regizorul, care este aici şi scenograf, propune un decor care poate fi plat sau 3D dintr-o simplă mişcare: un fundal cu o tablă, pe care se scriu cu creta titlurile scenelor, şi patru bănci multifuncţionale, care glisează, putînd fi ascunse în perete. Este remarcabilă capacitatea lui Bobi Pricop de a crea o perspectivă panoramică asupra unui subiect, cu mijloace scenografice reduse, cum a mai făcut cu doar cîteva scaune în Jocuri în curtea din spate şi în Contra progresului. Structura dramaturgică este polifonică şi generează un joc în consecinţă, dinamic şi precis, prin care sînt create tipologiile – elevi, părinţi, profesori, specialişti în psihologie infantilă, jurnalişti –, cu momente de virtuozitate (un singur actor joacă două personaje în aceeaşi scenă). Deşi scriitura este bazată pe dialog, actorii nu comunică direct, ci se adresează publicului, însă fără a-l implica. Este o tehnică de eliminare a celui de-al patrulea perete, folosită în teatrul documentar şi social de pretutindeni (la noi mai face asta Gianina Cărbunariu) pe care actorii Marian Politic, Dragoş Măceşanu, Romaniţa Ionescu, Cătălin Vieru şi Raluca Păun o stăpînesc excelent, funcţionînd ca o corală ludică.

Dar să ne reîntoarcem la temă. Care este adevărul? Pe muchie de cuţit, pare să spună dramaturgul care lasă deschisă povestea elevei şi a profesorului de religie. A fost un gest inocent, dar deranjant, care a stat la baza acestei poveşti, imaginată de Mara ca o răzbunare pentru divergenţele cu profesorul, pe fundalul problemelor de acasă? A fost în mod real o atingere nepotrivită? A fost o minciună totală? Pe muchie de cuţit echilibrează şi regizorul povestea, susţinînd ambiguitatea speţei şi teza Marei că adevărul nu este unul singur.

Pe muchie de cuţit joacă şi actorii, atenţi să nu capteze diferenţiat empatia spectatorului, să nu-i influenţeze gîndirea inducîndu-i simpatii sau antipatii (aşa cum, de regulă, publicul este manipulat la teatru). Întreg spectacolul este un echilibru al adevărurilor posibile, niciodată confirmate sau infirmate. Pe muchie de cuţit este şi Mara, eleva care nu-şi găseşte rostul în şcoală, un spaţiu distant, impersonal, în care i se cere atenţie şi interes pentru lucruri străine, în timp ce traumele ei sînt ignorate. Şcoala este mereu despre altceva şi altcineva. „De ce nu vorbim niciodată despre ce mă doare şi pe mine?“ O întrebare. Nici un răspuns.

Sistemul de educaţie românesc eşuează în colaps din cauză că a uitat să pună în centrul atenţiei copilul. Un caz precum cel imaginat de Mihaela Michailov şi Bobi Pricop reflectă cu luciditate carenţele învăţămîntului la nivel de mentalitate, programe, metode pedagogice. Se impune urgent o reformă care să schimbe perspectiva asupra scopurilor educaţiei şi a mijloacelor pedagogice.

Spectacolul Profu’ de religie se înscrie într-un demers constant în direcţia teatrului educaţional, iniţiat de cîţiva ani de dramaturgul Mihaela Michailov. Împreună cu regizorul Radu Apostol (cu care a lucrat mai multe spectacole) şi acum cu Bobi Pricop, ea a demonstrat îmbătrînirea sistemului de învăţămînt, mutilat prin reforme haotice. Guvernarea postcomunistă, convulsivă şi incoerentă, a falimentat educaţia.  

Spectacolul este, de fapt, o fabulă. Ceea ce i se întîmplă profesorului de religie îl pune în postura elevului care nu are dreptul la opinie şi căruia nu i se recunoaşte gîndirea critică. O posibilă morală ar fi că schimbarea în şcoală începe cu profesorii. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Bulboacă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.