Punctul zero - bilanț la Centrul Național al Dansului

Cosmin MANOLESCU
Publicat în Dilema Veche nr. 363 din 27 ianuarie - 2 februarie 2011
Punctul zero   bilanț la Centrul Național al Dansului jpeg

Este prima dată cînd sînt invitat să fac un bilanţ al activităţii Centrului Naţional al Dansului Bucureşti (CNDB), în cei cinci ani de cînd această instituţie publică de cultură, amplasată la kilometrul 0 al Pieţei Universităţii, şi-a început activitatea, şi resimt acest demers public de analiză ca unul dificil, cu deosebire din cauza situaţiei în care se află în prezent CNDB. 

Crearea CNDB se datorează unor factori importanţi care au permis în timp apariţia lui, dar şi unui complex favorabil de împrejurări. Aş aminti aici cele două organizaţii – Fundaţia Gabriela Tudor (fostă Proiect DCM) şi Fundaţia Multi Art Dans, care au contribuit direct la crearea CNDB, succesul Festivalului Internaţional BucurEŞTi.Vest, prezenţa importantă a coregrafilor români pe scenele internaţionale, creşterea interesului publicului pentru o artă relativ nouă, existenţa unei puternice solidarităţi de breaslă a „noului val“ de dansatori şi coregrafi, precum şi o lungă campanie de presă în sprijinul dansului contemporan, susţinută de majoritatea publicaţiilor culturale. 

CNDB a plecat la drum în 2006 cu un sediu excelent în centrul Bucureştiului, cu un spaţiu de aproape 4000 m?, o echipă tînără şi ambiţioasă care beneficia de un capital excelent de imagine şi un buget bunicel pentru o instituţie nouă. Primul rezultat pozitiv, şi poate cel mai important, a fost că, prin însăşi crearea CNDB, dansul a devenit o artă oficial recunoscută în România. Instituţia şi-a început activitatea prin lansarea unor proiecte interdisciplinare importante, care au creat legături durabile între coregrafi, scriitori, artişti vizuali, investind masiv şi programatic în experiment şi cercetare, creînd un spaţiu de investigaţie artistică unic în România şi organizînd, de asemenea, licitaţii de proiecte. În primii doi ani a pus la punct o sală de spectacole de 100 de locuri şi a demarat o stagiune, a creat două studiouri de dans deschise coregrafilor români şi străini, a invitat o serie de coregrafi importanţi ai scenei internaţionale şi a demarat o investigaţie artistică şi documentară privind istoria dansului contemporan în România. CNDB a funcţionat perfect şi a reuşit în primii ani să devină una dintre cele mai iubite instituţii, deopotrivă de către dansatori şi coregrafi, public larg, melomani sau iubitori ai artelor vizuale. 

Iată însă că, la început de 2011, ajungem din nou la un punct 0 – aşa cum menţiona recent Vava Ştefănescu la o dezbatere publică organizată de Observator cultural şi CNDB. Pierderea sălii de spectacole, a studiourilor de dans şi reducerea drastică a subvenţiei anuale acordate de MCPN sînt două elemente care pun în pericol activitatea coregrafică din acest an. Ce s-a întîmplat şi cum s-a ajuns aici? 

Apreciez că evacuarea definitivă din clădirea Teatrului Naţional Bucureşti – care la finalul lucrărilor de reabilitare va avea 6 săli de spectacole – ar putea avea efecte extrem de negative. După ce în 2009 echipa CNDB a reuşit pe ultima sută de metri să scape de comasarea preconizată cu Centrul Cultural Sala Palatului, iată că se găseşte din nou aruncată în corzi prin decizia dlui Ion Caramitru. Pe 27 decembrie 2010, acesta somează CNDB să părăsească spaţiul deţinut, legal atribuit printr-o Hotărîre de Guvern din 2004. Sînt greu de înţeles motivele pentru care Lăptăria lui Enache şi Muzeul Naţional de Artă Contemporană îşi păstrează spaţiile în viitorul „mall cultural“, iar CNDB nu, la fel – de ce numărul sălilor de teatru creşte la şase, în timp ce singura instituţie dedicată dansului din România este alungată fără drept de apel. Sigur, evacuarea CNDB din Teatrul Naţional nu putea fi făcută fără acordul colegilor mei Mihai Mihalcea şi Vava Ştefănescu, directorii instituţiei, care au acceptat cu prea mare uşurinţă calul troian oferit de TNB. Centrului Dansului i-a fost oferit, la un moment dat, ca soluţie pe termen lung, terenul parcării din spatele TNB, în vederea construirii unei clădiri noi (cu săli de spectacole, studiouri de dans şi birouri). Evaluarea acestui proiect a fost iniţial exorbitantă, fără a-i fi atribuit însă nici un buget. Un proiect de construcţie bine împachetat, însă din păcate utopic şi nerealizabil, ţinînd cont de subvenţiile anuale la limită oferite de MCPN. Cred că ignorarea unei soluţii de compromis, prin care CNDB i-ar fi putut reveni, la finalizarea lucrărilor, una din sălile de spectacole din TNB, sediu unde instituţia îşi are legal sediul, este o greşeală care va costa mult scena de dans contemporan din România. O a două problemă curentă a CNDB este lipsa resurselor financiare, instituţia confruntîndu-se an de an cu o importantă reducere a subvenţiei, din partea Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional. Deşi funcţionează ca o instituţie de rang naţional, este în continuare subfinanţată, bugetul alocat fiind insuficient pentru a acoperi nevoile unei comunităţi artistice în dezvoltare. Singura explicaţie la îndemînă – şi pe care reprezentanţii Ministerului au adus-o public în discuţie – este reducerea numărului de spectactori. Un lucru cu siguranţă discutabil, dacă avem în vedere, între altele, bugetul alocat şi condiţiile de stres locativ în care a funcţionat instituţia în ultimii trei ani. CNDB a produs şi difuzat un tip de artă pentru un public limitat, de nişă, care venea la Centru pentru că era „cool“, şi nu neapărat pentru a vedea spectacole de dans. Fără a veni cu o ofertă de spectacole de tip mainstream, încremenirea în experiment şi investigaţie a dus în timp la stagnarea şi reducerea alarmantă a numărului de spectatori. Cum poţi însă să realizezi o stagiune anuală de spectacole, să co-finanţezi festivaluri, producţii noi, ateliere şi proiecte de cercetare, să promovezi dansul contemporan pe scena internaţională cu un buget de 250.000 de euro (în care intră şi salariile şi cheltuielile administrative)? 

În plan general, ce nu a reuşit CNDB în cei cinci ani de activitate a fost să creeze pîrghiile care să dezvolte o piaţă pentru dansul contemporan, în care artiştii şi iniţiativele private să se exprime în egală măsură şi în care artistul să supravieţuiască prin produsul muncii sale. În plus, paradoxal şi oarecum inexplicabil, CNDB s-a închis în sine şi a oferit o susţinere extrem de limitată sectorului neguvernamental, cel care l-a creat. În timp, echipa Centrului s-a uzat în tot felul de bătălii minore, iar colegii mei au obosit în lupta de convingere permanentă dusă cu miniştrii Culturii care s-au perindat în post în aceşti ani. 

Aş încheia bilanţul meu spunînd că CNDB i-a lipsit, aşa cum lipseşte de altfel tuturor instituţiilor publice de spectacol, o strategie de dezvoltare pe termen lung care să ţină cont de necesităţile artiştilor, ale operatorilor culturali existenţi şi de problemele reale ale societăţii româneşti. Viitorul director al CNDB va avea o sarcină foarte dificilă şi ingrată. În primul rînd va trebui să vină cu soluţii pentru ca Centrul Naţional al Dansului să-şi găsească identitatea şi spaţiile necesare pe termen lung pentru sala de spectacole şi studiorile de dans, atît de necesare artiştilor şi publicului larg. Ţinînd cont de contextul actual, este, cred, un proiect dificil, însă nu imposibil.

Cosmin Manolescu este coregraf şi manager cultural.

Săptămîna viitoare publicăm un punct de vedere al directorului CNDB, Mihai Mihalcea.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Farmacia din grădină. Rolul legumelor în prevenirea unor boli foarte grave, explicat de un renumit cercetător român
Legumele și verdețurile din grădină au efect terapeutic, cu atât mai puternic cu cât ele sunt produse în sistem tradiţional. O spun specialiştii în horticultură care s-au convins, în urma unor studii, că organismul uman preia din roadele pământului o gamă largă de substanţe care ne menţin sănătatea
image
Motivul incredibil pentru care au fost terorizați niște români în Mexic. „I-au adus pe unii agitați, cu arme”
Mexic e o destinație exotică la care visează numeroși români, dar fără să știe riscurile la care se expun. În primul rând, de multe ori vameșii mexicani le interzic accesul și îi expulzează imediat ce coboară din avion. Când totuși le este permis să viziteze țara, au parte de surprize neplăcute
image
Eroarea celor care plâng după industria comunistă. Economist: „Avem una dintre cele mai complexe economii din lume”
Contrar nostalgicilor care plâng după baza industrială moștenită din comunism, România astăzi una dintre cele mai complexe economii din lume, susține economistul Radu Nechita, citând un studiu de la Harvard. El explică de ce industria comunistă era una falimentară

HIstoria.ro

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.