Pînă la Lună şi înapoi

Publicat în Dilema Veche nr. 830 din 16 - 22 ianuarie 2020
Pînă la Lună şi înapoi jpeg

● In Event Of Moone Disaster, de Andrew Thompson, regia: Alexandra Penciuc, scenografia şi video: Tudor Prodan. Cu: Cătălina Moga, Mihai Smarandache, Emil Măndănac, Mădălina Anea. Unteatru. Proiect co-finanţat de AFCN și realizat cu sprijinul Sfera Dekor.

În ultima vreme au apărut spectacole construite ca niște monoliți performativi, ale căror elemente nu sînt doar interdependente, ci se topesc unele în altele astfel încît rezultatul final are o consistență omogenă. Un astfel de produs spectacular trebuie privit ca o structură unitară, nu ca un ansamblu de ingrediente, pentru că acestea îşi pierd valoarea individuală. În această categorie intră spectacolul Trei surori, creat de Radu Afrim la TNB, despre care am scris săptămîna trecută, și In Event Of Moone Disaster, regizat de Alexandra Penciuc la unteatru.

„In Event Of Moon Disaster“ – aşa începe discursul de rezervă scris de William Safire în 1969 pentru preşedintele Nixon, care ar fi trebuit rostit în cazul în care aterizarea pe Lună ar fi fost un eşec şi cei doi astronauţi, Neil Armstrong şi Edwin Aldrin, nu s-ar mai fi întors pe Pămînt. Dar aselenizarea a  reuşit şi discursul care a rămas în istorie este cel despre „un pas mare pentru omenire“. Nu știu cum s-ar fi schimbat istoria dacă Nixon ar fi fost obligat să țină celălalt discurs. Dramaturgul Andrew Thompson explorează un pic în această direcție, a eșecului aselenizării, dar nu tocmai a uneia reale. În piesa lui de debut, al cărei titlu parafrazează discursul nerostit al lui Nixon, In Event Of Moone Disaster, unde Moone este numele de familie al personajelor principale, Thomson investighează visele a trei generații de femei, de la prima, Sylvia, contemporană cu aselenizarea, pînă la ultima, o altă Sylvia, care ajunge pe Marte. Între 1969 și 2055, cele trei femei, bunica, mama și nepoata, își trăiesc viețile între dorința de a explora lumea și realitatea care le țintuiește acasă. În plină epocă hippie, imaginaţia tinerei Sylvia Moone, probabil augmentată de LSD, se înfierbîntă cu prilejul aselenizării. Visează la aventuri în spațiu, la plimbări în peisaje selenare, la o libertate interioară și exterioară care excede realității. Iar realitatea este întrupată de iubitul ei, loial și bine intenționat, dar atît de conservator în imaginație și de patriarhal în atitudine încît Sylviei nu îi rămîne decît să plece, dacă nu către stele, măcar de lîngă el, și să-şi imagineze că băiatul lor are ca tată nu un banal funcționar de bancă, ci un aventurier al spațiilor. Generațiile următoare – mai precis partea lor feminină – se vor confrunta, la rîndul lor, cu nevoia evadării de acasă, dintr-un loc prea concret şi limitat, cu dorința de a invada spații largi, necunoscute, în care emoția şi imaginaţia să se desfășoare în voie. Dar ceva restrînge mereu lucrurile la cadrul meschin al cotidianului pînă cînd a treia generaţie, care trăieşte într‑un viitor aseptic afectiv şi hipertehnologizat, în care emoțiile sînt posibile numai în spațiu, reuşeşte să evadeze.

Textul vorbeşte despre cosmos şi imaginaţie, dar dincolo de obsesia Lunii şi de poetica spaţiului, este o poveste despre frustrări şi eşecuri transgeneraţionale, despre traume cotidiene din perspectivă feminină, despre sufocarea în cuplu şi presiunea socială. Sînt aici trei femei ale căror nevoi, dorinţe, vise sînt constant constrînse de realitatea social-politică, de cutumele comunităţilor mic-urbane, de ţintirea unui standard de viaţă şi a unui statut social care să le aşeze „în rîndul lumii“. Aceste drame ale cotidianului feminin sînt ţesute într-o metaforă ofertantă pentru a fi transpusă scenic – explorarea cosmosului ca o adîncire în sine –, dacă textul nu ar deveni de prea multe ori de-a dreptul liricoid, riscînd să înfunde şi drama, şi personajele. Poate fi stilul sau tinereţea autorului de vină, poate fi traducerea, însă de la un moment încolo, textul devine balast pentru spectacol, în ciuda structurii dramaturgice articulate şi a temelor care promiteau altceva. Dar în cazul spectacolului de la unteatru, lucrurile se salvează pentru că ceea ce frînează pe de o parte, deschide oportunităţi pe de alta (mă refer la metafora cosmosului), iar Alexandra Penciuc şi echipa ei au gîndit performance-ul ca un construct omogen, în care textul, dezlînat şi patetic, este doar un ingredient.

rosencrantz in event of moone disaster 3 foto sorin florea jpg jpeg

Deşi spaţiul de joc este mic, ceea ce construieşte scenografic Tudor Prodan pare uimitor de mare. Cosmosul este imaginat, paradoxal, prin încapsularea spaţiului de joc cu pereţi transparenţi şi deschiderea unui culoar în fundal, într-o navă spaţială. Timpul real este reprezentat în capsula strîmtă (cu vise naive proiectate pe pereţii translucizi), iar timpul imaginaţiei funcţionează în capsula spaţială. Astfel, spaţiul interior, psihologic şi emoţional, devine un cosmos în toată regula, deşi este înghesuit de realitate. Construcţia vizuală este susţinută sonor de o muzică „a sferelor“, dar nu una romantică, ci un sunet vibrant, aproape industrial, uneori ameninţător, ca o moară internă, un tumult, o nelinişte electronică. Cătălina Moga le joacă pe cele două Sylvia, prima, vulnerabilă, instabilă, pentru care imaginaţia este palpabilă, iar realitatea, confuză, iar a doua, puternică, dar nu mai puţin visătoare (doar pleacă pe Marte, la propriu, ca să îşi regăsească emoţiile). La mijloc, Julie (Mădălina Anea) trăieşte drama infertilităţii şi este cea mai ancorată în cotidian. Mihai Smarandache este Dennis, funcţionar de bancă în viaţa de zi cu zi şi iubitul – astronaut în imaginaţia Sylviei, un hippie descătuşat în care se adăposteşte, de fapt, un bărbat conformist. Fiul său, Neil (Emil Măndănac), îi seamănă mai degrabă lui decît mamei sale. Singura lor întîlnire este, probabil, scena cea mai puternică din spectacol: doi bărbaţi străini, care încearcă stîngaci să se apropie, dar nu prea au ce să-şi spună. Îi desparte un cosmos.

Creaţia Alexandrei Penciuc este o instalaţie vizual-sonoră care explorează poetica spaţiului extraterestru şi a navelor cosmice ca pe un detector de emoţii. Este interesant că, pe măsură ce viaţa terestră devine tot mai aridă, încorsetată de tehnică, spaţiul cosmic pare să ofere melancolia de care fiinţa umană nu se poate lipsi.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Sorin Florea 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.