Parabolele lui Eugenio Barba

Publicat în Dilema Veche nr. 899 din 1 – 7 iulie 2021
Parabolele lui Eugenio Barba jpeg

Eugenio Barba e cunoscut în România, a venit la București și la Cluj, dar mai cu seamă la Sibiu, unde i s-a consacrat chiar o sală ce-i poartă numele. Ne-am întîlnit des în lume, am vorbit și azi, înainte de a-l revedea ca oaspete al lui Constantin Chiriac, mă gîndesc că, dincolo de spectacole – unele memorabile, precum Cenușa –, mă însoțesc „parabolele” lui, parabole pe care le propune, le comentează și le oferă.

Lui Eugenio îi sînt dragi parabolele și le utilizează cu un adevărat geniu pentru a explica situații, a motiva strategii, a califica opțiuni facilitînd astfel emergența unui sens profund ce se ivește din concretul povestirii mobilizate. Sens ce rămîne indisociabil legat de ea. Ele sînt imbricate. Parabolele lui Eugenio… Odată îmi vorbea despre marranos, evreii spanioli convertiți în Spania catolică din secolul al XV-lea, care mănîncă porc și totodată îi sprijină pe evreii ortodocși: „Prietenii care ajută Odin-ul, teatrul meu, sînt asemeni lor, căci introduși în sistemele lor de viață proprii, ei se simt atrași de aventura noastră“. Prieteni care constituie ceea ce Eugenio numește „poporul secret” dispersat în lume și asociat echipei sale. Altă dată, în același spirit, Eugenio vorbește despre coioți, evocîndu-l pe celebrul Carlos Castaneda și aventurile sale care au marcat generația tinerilor seduși în ʼ68 de teritoriile exotice ale Mexicului: „Coioții nu o iau pe drumurile bine bătătorite, ci pe cărări secrete, ducînd cu ei bagajele lor ilegale penru a le introduce pe teritoriul străin și ostil al establishment-ului. Astfel, prin șireteneie, ei reușesc să insereze Odin-ul  în spațiul lor”. Și, altundeva, vorbind despre strategie – mereu –, el, care e un maestru avizat, formulează un alt sfat: „Fiți buni cai troieni. Nu vă lăsați recunoscuți de către adversari”.

Prin referința la parabole, Eugenio se bazează pe „gîndirea concretă” dragă antropologilor. El îi adoptă și modul de funcționare, și pe acela de analiză. Dar, pe deasupra, parabolele stabilesc legătura directă, imediat perceptibilă cu auditorii conferințelor sale, cu cei care astfel se hrănesc și se îmbogățesc. Parabola e un îngrășămînt al spiritului. O știm de la Iisus. Iar Livada de vișini, Godot, Scaunele, Procesul, Deșertul tătarilor, Rinocerii nu sînt oare parabolele ce balizează universul modernității? Trăim printre ele și ne definim grație lor.

Parabolele lui Eugenio sînt, pe de o parte, instrumente de gîndire, dar totodată și consecințe ale unei experiențe. Ce am auzit contează tot atît cît unde am auzit, cine a spus-o. Eugenio, omul plin de parabole. El le poartă cu sine și le mobilizează în condiții diferite pe care astfel le luminează și le asumă în adevărul lor contextual. Cum să nu evoc parabola prințesei nordice și labirintul de bolovani înălțat în jurul său pentru a se apăra de vînturile potrivnice? Această cetate fără ziduri, deschisă și totodată repliată asupra ei înseși, definește proiectul lui Barba și al Odin-ului, proiect al unei construcții care s-a impus în peisajul teatrului modern ca un loc „deschis și închis”. Construcție fără metereze înalte, dar intransigent apărată de legăturile interne, indestructibile ce îi unesc pe membrii acestui colectiv cu o viață atît de îndelungată: forța îi provine din cimentul uman și nu din acela al zidurilor.

Barba reia o parabolă. Meritul său inițial e acela de a fi anonimă, pentru ca apoi să se individualizeze prin utilizarea operată atît de orator, cît și de ascultător. Ca aceea convocată de Barba la Holstebro cu ocazia aniversării a cincizeci de ani ai Odin-ului. Parabola țăranului care, pe bucata sa de pămînt, semăna lei în loc de fasole, dar invariabil nu ieșeau decît iepuri, provocînd astfel ironia vecinilor. După ce bătrînul se stinge, fiul său, pentru a evita deriziunea celor din jur care îi devenise insuportabilă, decide să semene doar fasole, stîrnind disprețul: „Iată ce-a ajuns urmașul. Nu seamănă decît fasole”. El a sacrificat utopia tatălui pentru a se refugia în mediocritatea agricultorului fără alt program decît produsele așteptate. Cîtă splendidă profunzime în această succesiune de lupte și decepții!

899 15 barba eugenio delphes 2018 page 1 jpg jpeg

Parabolele lui Barba desemnează, prin exercițiul acestui ocol care le e propriu, tot atît o gîndire despre teatru, cît și un program de conduită. Ca, de exemplu, parabola bătrînului care, simțind că sfîrșitul i se apropie, se urcă într-o barcă și rămîne în mijlocul fluviului pînă la capăt. Cînd bătrînul moare, nepotul său se îndreaptă spre mijlocul fluviului și îi ia locul. Barba însuși nu e oare bătrînul care nu s-a clintit din loc și care și-a învățat urmașii cum să-și afirme intransigența fără nici o urmă de capitulare? Pînă la capăt. Parabola nu e autonomă, ci raportată la experiența lui Eugenio și a grupului. Ca povestea lui Roger Buyant, creatorul ordinului cavalerilor războinici, care a construit o citadelă unde, în ciuda dimensiunilor sale reduse, creștinii se puteau refugia și ruga. Barba e un Roger Buyant, căci la Holstebro a fundat o mică citadelă unde adepții săi se reunesc și, la strîmtoare, se dăruiesc religiei lor profane, teatrul. Spiritul de rezistență contează și nu confortul coabitării. Cum să uit recursul lui la Antigona ca parabolă a refuzului de a capitula și a se adapta pentru a defini propria sa raportare la mutațiile timpului, la cursul vremii? Barba nu îngenunchează și își caută aliați peste tot pentru a-și întări poziția.

Barba utilizează parabola ca pe un mijloc de comunicare cu cititori sau spectatori de oriunde, capabili să sesizeze sensul propus dincolo de frontiere și de izolări personale. Parabola e o premisă a schimbului interuman. Parabola unește și interesează pentru ce păstrează ea ca „imprecizie a vieții și vibrato al realului“, cum spune Andrei Pleșu. Într-adevăr, de aceea o convoacă Eugenio, pentru a face un teatru și a dispensa o gîndire care îngemănează spiritualul și concretul. Dar parabola e și o strategie pentru a nu intimida partenerii și a-i coopta direct în efortul de a se dărui artei nu sub semnul absolutului, ci al unei experiențe de proximitate. În acest sens, Jean-Pierre Sarrazac afirmă că parabola invită nu „să privești direct soarele, ci doar reflexul său în apă”. Astfel se revelează un adevăr nu autoritar și arogant, ci un adevăr ascuns, nesigur, diseminat în materie. Barba, prin recursul la parabole, se asociază sfaturilor lui Nietzsche care afirma: „Cu cît e mai abstract ceea ce vrei să spui, cu atît mai mult trebuie să chemi simțurile în ajutor”. Și de aceea parabola la Barba nu are nimic aseptic, ci poartă însemnele călătoriilor și mirosul mirodeniilor îndepărtate. Parabole deschise, cert, dar parabole înrădăcinate. Ceea ce seduce e și doza subtilă de umor atașată parabolelor care nu vor să dispenseze doct și autoritar o lecție, ci să instaureze o relație intimă, de proximitate cu partenerul. Și de aceea Barba seamănă uneori cu genialul Nastratin Hogea care își transmite înțelepciunea în mod familiar și direct.

Parabola, observă Andrei Pleșu, „nu oferă răspunsuri, dar suscită căutarea lor” și astfel capătă o „valoare pedagogică”. În acest sens o utilizează și Barba, căci sensul nu e comunicat direct, iar partenerul trebuie să procedeze la efortul socratic de a-l smulge din concret pentru a-l adopta și a și-l însuși. Parabola se înscrie într-un context și se deschide spre un orizont. Parabola – Barba o știe – refuză autoritatea, ea e un apel la răspuns și la integrarea lui în propria viață.

George Banu este eseist și critic de teatru. Cele mai recente cărți publicate: Viață și teatru pe scena lumii (Editura Polirom, 2021) și O lumină în inima nopții (Editura Nemira, 2021).

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.