Papucii lui Procust

Publicat în Dilema Veche nr. 735 din 22-28 martie 2018
Papucii lui Procust jpeg

● Lalele, lalele, proiect de artă activă coordonat de Bogdan Georgescu, cu performeri care își asumă deschis apartenența la comunitatea -LGBTQIA+. Cu: Patrick Brăila, Ioana Chițu, Paula Dunker, Marian Enache, Bogdan Georgescu, Ștefan Huluba, Ada Mușat, Adrian Newell Păun, Raj, Soleială, Alexa Valianatos. Scenografie: Irina Gâdiuță. Video: Andrei Ioniță. Sunet: Sever Andrei. Proiect realizat de O2G în parteneriat cu Macaz Teatru Coop., Veioza Arte, MozaiQ, Accept şi finanţat de AFCN, Macaz Bar Teatru Coop. 

Corpuri şi identităţi care nu-şi corespund. Corpuri şi identităţi atipice. Corpuri şi identităţi fluide, care refuză să fie prizoniere în tiparele acceptabile social, fragilizate de judecata publică, mute într-o lume care îşi afirmă zgomotos modelele restrictive de reprezentare.

Într-un demers performativ de incluziune socială (la nivelul mentalului colectiv) a identităţilor de gen anormative, Bogdan Georgescu şi zece performeri (în egală măsură coautori ai spectacolului) propun un exerciţiu de solidaritate prin experimentarea, de către spectatori, a unor posturi sociale stigmatizate. Mizele în jurul cărora este construit show-ul Lalele, lalele ţin de lărgirea cunoaşterii publicului, atît la nivel informal – în percepţia publică, variatele identităţi de gen sînt cuprinse generic în noţiunea de „gay“ –, cît şi al înţelegerii problemelor cu care anormativii se confruntă, de la atenţia negativă (stigmatizare etc.) la ignorare. Actanţii sînt ceea ce grupul german Rimini Protokoll a denumit „experţii vieţii“, adică performeri ai propriilor biografii. Spectacolul apare pe fondul demersului Coaliţiei pentru Familie privind modificarea Constituţiei pentru redefinirea restrictivă a căsătoriei.

Performance-ul transformă radical spa-ţiul de la Macaz într-o cuşcă din staniol aurit, cu covoare de blană negre – o formulă vizuală şic, prin care se transpun aspecte ale marginalizării: restricţio-narea drepturilor (determinarea strictă a unui spaţiu de acţiune) şi reducerea libertăţii de expresie (covoarele pufoase îngroapă sunetele). Spectacolul nu este doar nonverbal, ci de-a dreptul mut, adică nu se aude nici un sunet, deşi performerii vorbesc, cîntă, dansează. O comunitate este redusă la tăcere de o societate care practică refuzul ascultării. Excluderea dreptului de a se exprima este performată în interiorul unei tăceri; actanţii se afirmă tocmai prin lipsa sunetului, folosesc restricţia ca pe o facilitate.

În această „cuşcă de aur“ ironică (expresia trimite la privilegii asociate unei libertăţi îngrădite, dar aici privilegiile lipsesc), pansexuali, homosexuali, transgenderi, queer (forme de rezistenţă la normă care nu au neapărat legătură cu orientarea sexuală) îşi prezintă biografiile anormative, procesele de asumare a lor şi conflictul cu familiile şi societatea, dar şi problemele personale care transcend genul, precum îmbătrînirea sau greutatea. Umanităţi fluide în forme nepotrivite sau neacceptate social îşi demonstrează cu delicateţe diferentia specifica, o alteritate care demonstrează complexitatea umană. Forţarea turnării lor în forme fixe, conforme cu o moralitate şi o reprezentare a ei rigid-conservatoare (moralitatea nu tinde neapărat spre dreptate şi nu însoţeşte neapărat ideile progresiste), devine dureroasă. Echilibristica pe care o face Paul Dunca încercînd să-şi aproprieze tipare de identitate străine – folosirea unor calapoade de pantofi cu toc înalt – poate fi citită şi în sens invers, de asumare publică a unei identităţi rejectate social. La fel, traseul privirii derulat de Ştefan Huluba – contactul vizual îndelung şi insistent cu spectatorii – are dublă interpretare: autoprezentare în faţa unui public necunoscător şi reprezentare a atenţiei negative la care este supus (demonstrează atenţia invazivă pe care o îndură şi nevoia de atenţie pe care o resimte). Se jonglează astfel cu discursuri duale, cu perspective din interiorul şi din afara normei, atît din partea actantului anormativ, cît şi a publicului, care trebuie să-şi autochestioneze criteriile percepţiei, să le aprecieze valabilitatea şi să decidă ce face cu ele: le reconfigurează sau se refugiază în interiorul lor, la adăpostul comodităţii de a privi din perspectiva promovată de societate. Căci un lucru reclamat în spectacol este tocmai confortul asocierii la opinia dominantă, chiar dacă aceasta este inflexibilă, se încăpăţînează să aplice grile rigide de judecată unor evoluţii sociale fluide, organice.

lalele lalele 5 foto andrei ionita jpg jpeg

Naraţiunile sînt explicite, unele dramaturgice (Alexa Valianatos îşi povesteşte în scris biografia de femeie transgender, „fericită şi în viaţă“ – cîtă dramă există în formularea asta!), altele sînt rezumate performativ la un singur gest (Ada Muşat cîntă fără sunet) sau sînt rezultate din construcţiile performative ale unor acţiuni (variante LGBTQIA+ pentru dansul Fetelor de la Căpîlna sau pentru Lacul lebedelor). Captivi într-un spaţiu comun, performerii şi spectatorii au interacţiuni, contacte domestice (pieptănatul) sau cotidiene (îmbrăţişatul), minim performative (legatul cu sfoară de un spectator, acţiune performativă decriptabilă în mai multe sensuri, eu prefer varianta celor două feţe/forme fizice şi identitare posibile ale umanului). Performance-ul este delicat şi noninvaziv, chestionează, nu militează, problematizează, nu şochează, informează, nu atacă. Iar autoexpunerea experţilor vieţii reprezintă un act de curaj raportat la contextul local.

Discursul performativ din Lalele, lalele merge mai departe de prezentarea marginalizării şi restricţionării drepturilor pentru persoanele LGBTQIA+. Este un show despre complexitatea identităţilor de gen, despre varietatea şi universalitatea problemelor personale cu care anormativii se confruntă, despre stigmatizarea colectivă şi maniera reducţionistă de interpretare a genului, dar şi despre o profundă nevoie de solidaritate umană.

La final, cercul experimentului se închide: publicul, rămas în cuşca poleită, îşi culege încălţările (adică îşi alege identitatea sau, mai degrabă, poziţionarea faţă de identităţile de gen după ce a testat, metaforic, poziţii sociale marginale, căci genul nu este voluntar) dintr-un acvariu, în timp ce anormativii se duc în spaţiul civil. Se întîmplă astfel o inversare de locuri şi perspective care, după informare şi experimentare, ar trebui să producă o schimbare de mentalitate. Ar trebui. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Andrei Ioniţă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.