O constantă universală: trauma familială

Publicat în Dilema Veche nr. 841 din 23 - 29 aprilie 2020
O constantă universală: trauma familială jpeg

● Îngropaţi-mă pe după plintă, Dramatizare de Yuri Kordonsky după romanul omonim al lui Pavel Sanaev. Traducere: Mașa Dinescu. Regia: Yuri Kordonsky. Scenografia: Nina Brumuşilă. Light design: John Carr. Muzică și sound design: George Marcu. Translator: Taisia Orjehovschi. Cu: Mariana Mihuţ, Marian Rîlea, Andreea Bibiri, Claudiu Stănescu, Valentin Popescu, Marius Florea Vizante, Profira Serafim, Taisia Orjehovschi, Sorin Flutur, Valdimir Purdel, Andrei Huţuleac. Teatrul Bulandra, Sala Izvor.

Sînt spectacole care rămîn în memorie nu atît prin narațiuni sau construcții scenice, cît prin emoții. Scotocind prin arhivele teatrelor, se pot descoperi comori. Îngropați-mă pe după plintă, spectacolul de la Teatrul Bulandra al lui Yuri Kordonsky, a fost un hit în 2011. Ca și o altă producție a aceluiași teatru, Trei surori, regia Alexandru Darie, și …Plinta a fost un spectacol iubit de actori și spectatori, dar jucat puțin și rar, așa că a trecut de pe scenă direct în mitologie. Teatrul Bulandra a difuzat recent înregistrarea unei reprezentații în regim de live stream și norocul face să fi fost o filmare decentă calitativ, care nu a amputat spectacolul și nu i-a ratat sensurile.  

De ce a fost – și a rămas – …Plinta un spectacol atît de iubit de oameni diferiți nu doar ca gusturi culturale, ci și ca biografie și personalitate? Desigur, pentru că are o arhitectură dramatică complexă, fluidă, densă în acțiuni, metafore și sensuri, dar grațioasă în șlefuirea tragicului prin comic. Pentru că sînt niște personaje principale fabuloase, Bunica (Mariana Mihuț) și Sașa (Marian Rîlea), și nici cele de plan secund, Mama (Andreea Bibiri), Bunicul (Claudiu Stănescu), Tolea, piticul-vampir (Marius Florea Vizante), nu sînt mai prejos. Dar mai ales pentru că subiectul romanului lui Pavel Sanaev, reimaginat teatral de Kordonsky ca o bijuterie teatrală filigranată, este trauma familială, dezgolită de toate pudorile ei și expusă, cu delicatețe și franchețe, în splendoarea suferințelor pe care le provoacă. Și aceste suferințe ne sînt binecunoscute tuturor căci toți avem familii și fiecare familie are partea ei de nefericire (titlul cronicii pe care am scris-o la vremea premierei în Dilema veche rămîne un rezumat bun al spectacolului: „Această nefericire continuă pe care ne-am obișnuit să o numim familie”).

Romanul lui Sanaev este o autobiografie ficționalizată, cu naratorul, Sașa, ca alter ego al scriitorului (al cărui diminutiv real, folosit acasă, este Pașa), și cu celelalte personaje inspirate din membrii familiei sale, personalități culturale ale perioadei postbelice. Bunicul a fost Vsevolod Sanaev, actor de prim-plan al teatrului și cinematografiei sovietice, dar și membru în comitetul de conducere al Mosfilm. Bunica, Lidia Sanaeva, și-a dedicat întreaga viață familiei, renunțînd la o carieră personală. Mama, Elena Sanaeva, este actriță și a fost căsătorită cu actorul și regizorul Rolan Bykov (tatăl vitreg al scriitorului), în roman botezat Tolea și „alintat” de Bunica „piticul-vampir”. Scriitorul și-a petrecut primii ani din viață la bunici, iar romanul său, scris în 2003, după moartea acestora, a atras cititorii prin promisiunea dezvăluirii vieții personale a unor persoane publice (și a stîrnit contriverse exact din acest motiv), dar i-a cîștigat prin calitatea scriiturii. Sanaev cunoaște direct fațetele torturii familiale, dinamica conflictelor și spaima perioadelor de acalmie, urmate inevitabil de un tsunami casnic, așa că scriitura lui atinge răni universale.

19 teatrul bulandra plinta 1 jpg jpeg

Personajul central este Bunica, o femeie toxică, obsedată de control, de o forță copleșitoare, de dimensiuni biblice. Dominatoare ca un dictator și posesivă ca o leoaică, Bunica pare să sufere de bipolaritate (bunica reală a suferit de depresie și de mania persecuției), cu trecerile ei bruște de la cloșcă maternă la despot de bucătărie. Rănește fără scrupule, indiferent cine este ținta săgeților ei otrăvite. Intră în competiție cu propria fiică pentru dragostea nepotului și nu pregetă să o îndepărteze, chiar dacă aceasta este mama copilului. Dar Bunica nu este răul absolut, este doar o femeie rănită de viață, care a pierdut cîrma rațiunii. Are o imensă nevoie să simtă că este nevoie de ea. Aceasta este reacția ei față de pierderea unui copil în condiții dramatice (în al Doilea Război Mondial) și de căsnicia ei nefericită, cu un soț mai mult absent (plecat în turnee) și prea generos cu afecțiunea față de alte femei. Suferința ei a degenerat în timp, ca o tumoră, și Bunica a ajuns să-și terorizeze familia prin proclamarea continuă a martirajului său casnic, niciodată îndeajuns recunoscut (crede ea), astfel încît furia ei este mereu justificată. Ea gîndește și acționează logic, doar că pieziș față de realitate. Cu superstițiile, credințele și „scenarita” ei, Bunica își arată iubirea prin teroare pentru că e singurul mod în care o poate face. Mariana Mihuț se ridică la nivelul aproape mitic al personajului, nu doar ca forță, ci și ca subtilitate căci Bunica ei este și un uragan răutăcios, și un munte de suferință. Malițiozitatea cu care rostește invectivele – acel „idiotule”, adresat didactic nepotului – are o anume sfătoșenie. Dacă am auzi-o fără să înțelegem cuvintele, aproape că am iubi-o.

Celălalt pol al spectacolului este Sașa. Kordonsky unește într-un singur personaj copilul de 9 ani și naratorul matur, cu treceri fluide de la o vîrstă la alta și de la acțiune la povestire: o frază poate fi începută de copil, ca vorbire directă, și terminată de narator, ca povestire. Astfel, partitura complexă îi solicită lui Marian Rîlea abilitatea de a mixa tonul nostalgic și suferind al adultului cu cel candid, dar nu infantil, al copilului. Rîlea face unul dintre cele mai sclipitoare roluri ale sale, de calibrul celui din Trei surori, spectacolul deja amintit, în care îl juca pe bunul și neputinciosul baron Tuzenbach.

Cu obiecte de mobilier răsfirate stingher prin scenă, uși care nu duc nicăieri și nu separă nimic altceva decît vîntul, gerul și ninsoarea, decorul este un spațiu al memoriei, nu al realului, pe care Sașa îl revizitează într-o chinuită tentativă de a ierta. Și ninge învîrtit, desigur, ca în orice spectacol despre sufletul rus, dar oricît de clișeistică ar fi ninsoarea, faptul că, la final, ea trece rampa și se așterne în sală, peste spectatori, ne zgîlțîie un pic inimile care au uitat și ele, uneori, să ierte.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Teatrul Bulandra

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.