Informaţia ca performance

Publicat în Dilema Veche nr. 647 din 14-20 iulie 2016
Informaţia ca performance jpeg

● Occupy Yourself, texte: Máté Gábor, Sebök Maya, Udvari Tímea, Raluca Sas-Marinescu, Rácz Endre, Csepei Zsolt, Imecs-Magdó Levente, Lovassy Cseh Tamás, Cosmin Matei, poezii de Portia Nelson şi fragmente din cartea The Tibetan Book of Living and Dying de Sogyal Rinpoche. Regia: Cosmin Matei, dramaturgi: Lovassy Cseh Tamás, Raluca Sas-Marinescu, mişcare scenică: Györgyjakab Enikö, scenografie: Kupás Anna, asistent de regie: Sipos Júlia. Cu: Csepei Zsolt, Imecs-Magdó Levente, Rácz Endre, Sebök Maya, Udvari Tímea,  Hatházi András. Váróterem Projekt, Cluj.

Turneul IndependNet 2016 (schimb de spectacole produse de artişti independenţi din oraşe diferite) a adus la Centrul Educaţional Replika din Bucureşti un spectacol de la Zug (Cluj), producţie Váróterem Projekt (un spaţiu relativ recent şi o companie tînără): Occupy Yourself. Spectacolul face o radiografie a noţiunii de adicţie, explorînd atît felurite vicii, cît şi mecanismul prin care func­ţio­nează dependenţa. Dramaturgic, spectacolul îmbină o consistentă parte teoretică cu lirismul, dramatizarea unor cazuri şi interacţiunea cu publicul, în diferite proporţii, toate fiind necesare pentru panoramarea conceptului în deplinătatea sa. Cu András Hatházi pe post de cor antic, rezoneur inteligent care conceptualizează poveştile, le extrage problematica, pe care o contextualizează, oferă informaţii (statistici, definiţii, exemple concrete) şi le pune în dezbatere, adăugîndu-le perspectiva lirică (incantaţia ca formă de expresie), spectacolul se construieşte din poveşti disparate, în mare parte monologate, cu interludii performative, acompaniate muzical live. Esenţial rămîne însă momentul, nu întîmplător plasat central, al discuţiei cu publicul, cînd reflectorul se mută de la spectacol în sine (expozitiv şi încartiruit într-o convenţie) la spectator (imprevizibil, personal, direct). Este o binevenită schimbare de paradigmă din mai multe motive. Unul ar fi spargerea tiparului dramaturgic/spectacular (şi implicit a monotoniei). Altul se leagă de implicarea directă a publicului în spectacol, apropiind tema de spectator şi de nevoia sa de exprimare. Nu e de neglijat deloc risipirea, cu această ocazie, a senzaţiei de conferinţă, cauzată de densitatea informaţiilor livrate fără pauză, ceea ce, de la un punct încolo, poate deveni obositoare. Momentul discuţiei cu publicul – foarte bine condus de András Hatházi la Bucureşti şi cu atît mai bine primit cu cît supratitrarea a fost uneori nevizibilă din cauza neoanelor din decor, iar limba discuţiilor a fost româna, pe care actorul o stăpîneşte impecabil – a relaxat ambele părţi. Conversaţia liberă a permis mărturisiri şi solidaritate în dezbatere, nu neapărat şi în opinii. De altfel, ceea ce a rezultat se rezumă simplu: toţi avem dependenţe, mai mult sau mai puţin nocive, care ne oferă, în primă instanţă, confort şi un sentiment familiar de bine; renunţarea la ele depinde, în primul rînd, de un efort individual. Dependenţele sînt favorizate de contexte sociale, familiale, personale cărora le facem faţă sau nu. Spectacolul chestionează şi aceste contexte, exemplificate în cîteva cazuri. Dar ceea ce pare să se pună în discuţie cu adevărat este poziţionarea mentalului colectiv faţă de dependenţi, modul în care reacţionează – judecă, acuză, exclude – şi adînceşte nocivitatea contextului favorabil adicţiei. Practic, judecata publică devine un element pro-adicţie. Apoi, spectacolul pune problema controlului: cine controlează eul în cazul dependenţei? Cum îţi poţi recăpăta controlul asupra corpului şi asupra mentalului? Cît de greu este să-ţi recuperezi suveranitatea ego-ului?

Occupy Yourself este un spectacol consistent, poate chiar prea dens, incomod pentru spectator, căci obligă la evaluarea propriilor neputinţe (adicţii şi prejudecăţi).

● Versus România – un spectacol de Ioana Păun. Cu: Zory David. Texte: Smaranda Nicolau, scenografie şi video: Mihai Păcurar, investigaţie: Andreea Cîmpeanu, artist asociat: Toma Dănilă. Spectacolul face parte din proiectul de teatru investigativ „Torţionar“.

Tot la Centrul Replika a avut loc avanpremiera spectacolului Versus România, o investigaţie pe care Ioana Păun o face despre închisorile CIA din ţara noastră. Subiectul a ajuns în media în 2007-2008, dar a trecut repede. Dacă se investighează povestea – ceea ce face spectacolul –, se ajunge la date concrete, inclusiv la un proces intentat statului român (2012) de un prizonier arab interogat/torturat într-una dintre casele folosite ca închisoare CIA în Bucureşti. Spectacolul încearcă să înţeleagă modul în care violenţa ajunge să domine relaţiile stat-cetăţean şi stat-stat. Sînt panoramate biografia personajului central, contextul social aferent, relaţiile dintre România şi NATO, viziunea cetăţeanului american de origine arabă, desemnat investigator asupra terorismului, şi contextul social al acestuia etc. Ies la iveală straturi de minciuni şi manipulări sau viziuni diferite asupra adevărului. Şi cu fiecare element nou apărut, perspectiva asupra poveştii se schimbă. Am remarcat o bună performativitate a lui Zory David, care nu doar că joacă mai multe personaje, uneori implicînd video sau filmări live, dar mînuieşte şi tehnica de scenă.

Ioana Păun reclamă un dublu standard al statului român: pe de o parte, acceptă tacit torturarea „teroriştilor“ pe teritoriul său de către CIA, pe de altă parte, condamnă torţionarii din regimul comunist (un al doilea eveniment din cadrul proiectului, neperformativ, la care nu am fost prezentă, s-a focusat pe condamnarea recentă a lui Ion Ficior, gardian comunist găsit vinovat de moartea şi torturarea mai multor persoane). Aici este punctul nevralgic al proiectului: forţarea unor similarităţi motivaţionale în cazuri diferite, în contexte politice diferite. În plus, între responsabilitatea deţinutului din Versus România, care nu a acţionat direct, dar are conexiuni cu grupările teroriste, şi Ion Ficior, implicat direct în torturarea şi moartea unor oameni, conexiunea  este şubredă. Dincolo de această contextualizare forţată, spectacolul Ioanei Păun despre violenţă şi manipularea ei este profund neliniştitor.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: R. Puteanu, A. Campeanu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.