Feminismul lui Katie Mitchell (1) – Arhitecturi fluide

17 mai 2020
Feminismul lui Katie Mitchell (1) – Arhitecturi fluide jpeg

● Orlando, după Virginia Woolf, adaptarea: Alice Birch, regia: Katie Mitchell, asistent regie: Lily McLeish, decor: Alex Eales, costume: Sussie Juhlin-Wallén, regizor video: Grant Gee, video: Ingi Bekk, Ellie Thompson, muzică și sound desing: Melanie Wilson, dramaturgie: Nils Haarmann, lumini: Anthony Doran. Cu: İlknur Bahadır, Philip Dechamps, Cathlen Gawlich, Carolin Haupt, Jenny König, Alessa Llinares, Isabelle Redfern, Konrad Singer. Operatori: Nadja Krüger, Sebastian Pircher, Stefan Kessissoglou. Schaubühne, Berlin.

Artele performative trec printr-o perioadă grea, implicit și critica lor, dar recunosc că posibilitatea de a viziona online spectacole pe care altfel nu aș fi avut ocazia să le văd recompensează parțial, emoțional și mental, închiderea teatrelor. Mă atrag cu precădere producțiile noi pe care companiile străine le prezintă în varianta digitală pentru o perioadă limitată de timp (ore sau zile), în special cele cu teme actuale (includ aici și reflecții asupra istoriei, cu bătaie în prezent), bine documentate, eventual care integrează noile media în arhitectura dramatică. Unele producții sînt, de fapt, cine-spectacole pentru că au o componentă cinematografică accentuată, parte din conceptul dramatic, și tocmai din acest motiv permit filmări invazive, din interiorul construcției scenice. Am remarcat cîteva spectacole germane care investighează curajos istoria la intersecția cu genul și sexualitatea, printre care Orlando, regia Katie Mitchell, produs de Schaubühne, Berlin - premiera în septembrie 2019 (https://www.youtube.com/watch?v=8TmMpc9YSKg).

Orlando, o adaptare după Virginia Woolf realizată de Alice Birch, colaboratoare constantă a lui Katie Mitchell, analizează fluiditatea genului printr-un personaj care călătorește prin istorie, afirmîndu-se inițial ca bărbat, pentru a experimenta ulterior o identitate feminină. Mitchell are perspective feministe în mai toate spectacolele ei, și acesta nu face excepție, pentru că paradigma în care funcționează aici narațiunea Virginiei Woolf este cea a eliberării feminine de constrîngeri patriarhale, iar prin distribuirea unei actrițe, Jenny König, în Orlando, personajul este fundamental feminin, identitatea masculină fiind asumată convențional și demonstrativ. În Miss Julie (https://www.youtube.com/watch?v=vVCJ5jt7vM4), după Strindberg, prezentat la București în FNT 2018, Mitchell denunța misoginismul societății prin prezentarea perspectivei narative a servitoarei Kristin, cea abandonată de Jean în favoarea Juliei, subliniind că genul este fundamental în stabilirea poziției sociale, căci ceea ce le unește în prăbușirea lor pe Julie și Kristin este natura lor feminină, vulnerabilizată de regulile sociale ale vremii în fața masculinității. Și Orlando demonstrează inegalitatea între sexe în exprimarea sexualității: personajul, care traversează patru secole și două genuri, este o structură umană fluidă, în care corpul are identitate și, pe cale de consecință, sexualitate flexibile. Ceea ce îl identifică în societate, conform cutumelor sociale, ține exclusiv de exterior, adică este îmbrăcămintea, de aceea costumele sînt luxuriante și exacerbează ostentativ genul asumat.

rosencrantz foto 2 stephan cummiskey jpg jpeg

Mitchell își păstrează stilul binecunoscut (existent și în Miss Julie), cu suprapunerea a două formate artistice, teatrul și filmul, care se potențează reciproc, rezultatul fiind un produs fluid formal. Angrenajul dramatic este deconstruit: scenele sînt filmate în timp real, cu toate accesoriile la vedere –  schimbarea costumelor, machiaj, transformarea scenografică –, și sînt redate pe un ecran, cu insert-uri prefilmate și cu un personaj narator (aka Virginia Woolf ) vizibil într-un studio audio. Formatul multimedia îi permite lui Mitchell (https://www.youtube.com/watch?v=L8QblQXnyWs) să facă salturi spectaculoase în timp, folosindu-se de detalii de costume, recuzită, decor, intens teatralizate și intenționat ridicole (peruci bogate, purtate lejer, croiala extravagantă a hainelor, îmbrăcate neglijent, cu detalii de epocă supradimensionate precum mînecile bufante etc.). Părul strîns în coadă, o cămașă înfoiată, purtată cu o vestă strîmtă, fac din Orlando un gentilom cuceritor din epoca elisabetană, iar volanele din decolteul rochiei și peruca luxuriantă îl transformă într-o femeie care își descoperă / căreia i se impune feminitatea. Ecranul permite accesul la modul în care se construiește identitatea de gen. Prin machiajul aplicat în direct și costumarea live a personajelor, genul este apropriat performativ ca un construct care presupune, printre altele, experimentarea directă a dorinței. La Orlando, orgiile sexuale, demonstrative, sînt o formă de documentare pentru asumarea propriului gen. Cîteva planuri-detaliu cu animale moarte, un cîine sau o pasăre, antrenează un vocabular vizual poetic și încetinesc ritmul spectacolului pentru scurte momente de reflecție nonverbală.

Minunată este Jenny König în Orlando, cu mirarea ca prim strat pe care își construiește acest personaj care se autoexaminează fizic și autochestionează emoțional și moral, privindu-se în oglindă mai tot spectacolul. Mitchell conectează genul cu dorința și investighează relația dintre ele, atît la nivel interior, cît și la nivelul moralei sociale, al filtrelor care se pun asupra eroticului în funcție de sex. Numeroșii parteneri de ambe sexe ai transexualului călător în timp abandonează și sînt abandonați în diferite moduri, genul lui Orlando în fiecare caz fiind la fel de important ca epoca în care acesta trăiește în momentul abandonului. Încheierea (detașată a) unei relații pare a fi o prerogativă a masculinității, în timp ce femeile sînt mai mereu „consumabile”. Orlando nu este doar un corp fluid, cu dorințele și nevoile aferente mobilității sale, ci și un concentrat de morală al epocilor și spațiilor pe care le traversează, o istorie materializată a corpului și a relațiilor umane dintr-o perspectivă intersecțională (gen, timp, cultură locală). Ceea ce propun Mitchell și Birch via Virginia Woolf este perspectiva unui univers fluid: nu doar corpul uman, ci și sistemul social, morala, natura funcționează, în timp și spațiu, ca un flux continuu.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Stephen Cummiskey

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.