Fascinanţii

Publicat în Dilema Veche nr. 664 din 10-16 noiembrie 2016
Fascinanţii jpeg

FNT 2016, ediţia a 26-a, 21-30 octombrie. 

Se întîmplă uneori, mai ales cînd vezi multe spectacole într-un interval scurt de timp, ca percepţia asupra lor să se condenseze. Senzaţiile se intensifică, dar se şi esenţializează. Astfel, ceea ce rămîne în urma unor spectacole nu este imaginea de ansamblu, ci cîte un element din construcţia lor. Desigur, întregul se recuperează din memorie, dar de această dată am preferat să reţin, dintr-un festival cu o selecţie (prea) generoasă, cîteva fragmente interesante, fascinante chiar, nu atît ca reprezentare a producţiilor din care fac parte, ci ca elemente în sine, frumoase, puternice sau neliniştitoare. 

Femeia mării

Scurte povestiri şi Acum, spectacole de Carolyn Carlson. Performeri: Chinatsu Kosakatani, Yutaka Nakata / Carolyn Carlson / Won Myeong Won, Constantine Baecher, Juha Marsalo, Céline Maufroid, Riccardo Meneghini, Yutaka Nakata, Sara Orselli, Sara Simeoni. Carolyn Carlson Company. 

Carolyn Carlson are 73 de ani şi fluiditatea unui peşte. Legendă a dansului contemporan, coregrafa americană rezidentă în Franţa, unde şi-a înfiinţat şi propria companie, a prezentat în FNT două spectacole şi a ţinut un masterclass. Scurte povestiri a venit într-o formulă de trei episoade, Li / Imersiune / Ardere (spectacolul este modular, conţine mai multe episoade – Mandala, Wind Woman etc. – dintre care se aleg trei pentru o reprezentaţie), din care partea centrală a fost susţinută de coregrafă însăşi. Imersiune este un solo în care curgerea apei, sunetul valurilor sau al vîntului peste mare, furtuna, liniştea sau ploaia calmă (muzica: Nicolas de Zorzi) mîngîie uşor corpul dansatoarei, ca pe o trestie. Trupul „curge“ sub muzică, uneori sub tăceri, impulsionat doar de lumina albastră din fundal, se lichefiază, ia forma sunetului, ca şi cum între aceste elemente, corp şi sunet, ar funcţiona principiul vaselor comunicante. E fabuloasă fluiditatea lui Carolyn Carlson obţinută aparent fără greutate, ca şi cum ar fi conţinută în însăşi carnea ei, o fluiditate pe care îşi fundamentează toate coregrafiile. Astfel „curg“ trupurile şi în celelalte două Povestiri, dar şi în Acum – un spectacol care porneşte de la „Poetica spaţiului“ a lui Gaston Bachelard şi care mi-a amintit de Imposibila, posibilă casă, spectacol al Teatrului Parkaue din Berlin, prezentat de curînd în Festivalul Tînăr de la Sibiu, ambele explorînd spaţiul intim prin poveste şi percepţie, conectînd omul cu locuinţa sa („corpul meu este casa mea“). Există şi alte elemente comune spectacolelor lui Carolyn Carlson, precum obsesia timpului sau o pronunţată aplecare spre calofilie, spre un frumos în sine, (uneori prea) căutat. Dar peste toate acestea rămîne imaginea femeii unduită de clipocitul apei. 

Bărbatul de floarea-soarelui

Prin vis, scenariu de Matyás Várga; regia, scenografia și coregrafia: Pál Frenak, muzica originală: Atilla Gergely, Levi Norman. Cu: Laura Avarvari, Cătălin Ursu, Mara Opriș, Răzvan Ciocoi, Alina Ilea, Daniela Bostan, Luminița Tulgara, Călin Stanciu Jr., Raul Lăzărescu, Ionuț Iova. Teatrul Naţional „Mihai Eminescu“, Timişoara. 

În spectacolul lui Pál Frenak predomină naraţiunea imaginarului, a inconştientului: un accident de maşină – care este o axis mundi – şi o victimă al cărei delir burlesc conţine icon-uri pop (precum mai multe Marilyn Monroe). Coregrafia este mai tăioasă decît la Carolyn Carlson, are altă tonalitate, foloseşte umorul şi contrapunctul, nu ezită să fie ireverenţioasă. Partitura rezervată coregrafului în spectacol a fost preluată de tînărul Răzvan Ciocoi, care atrage atenţia în două momente, un solo în fustă albă în care dansează cu torsul, în special cu spatele, şi un altul în care apare acoperit de o haină de floarea-soarelui la care renunţă dezinvolt pentru un dans nud în penumbră. Sînt pasaje care depind de forţa dansatorului, nu atît ca performanţă fizică, ci ca putere de captare a atenţiei întrucît elementele coregrafice şi teatrale sînt discrete, esenţială fiind energia. Ironic şi vulnerabil, personajul alunecă pe scenă cu eleganţa fascinantă a unui faun.

rosencrant2 foto v vasiliev jpg jpeg

Lopahin 

Livada de vişini de A.P. Cehov, regia: Lev Dodin, scenografia: Aleksander Borovsky. Cu: Ksenia Rappoport, Ekaterina Swennen, Elizaveta Boiarskaia, Igor Chernevich, Sergei Vlasov, Danila Kozlovskiy, Oleg Ryazantsev, Tatiana Shestakova, Andrei Kondratiev, Arina Von Ribben, Sergey Kuryshev, Stanislav Nikolskiy. Teatrul Maly Drama – Théâtre de l’Europe, Sankt-Petersburg, Rusia.  

Livada de vişini a lui Dodin are marcajele unui creator de talia gurului de la Teatr Maly: o viziune coerentă şi bine fundamentată, un sistem de relaţii complex şi justificat, un spectacol lucrat cu fineţe, în detaliu, într-un universal valabil stil stanislavskian. A funcţionat bine spaţiul, căci spectacolul se mută de pe scenă în sală, care devine astfel livada şi casa totodată, suprafaţa imensă din Sala Mare a TNB a cerut efort din partea actorilor din cauza traseelor lungi, ceea ce a a creat o anume poezie, poate involuntară. Sigur, livada e simbolul unei epoci şi orice schimbare socială sacrifică generaţii care, spune Dodin, nu sînt noţiuni abstracte, ci oameni. Bine integrat a fost elementul cinematografic, cu livada proiectată pe ecran – deja amintire – de un aparat de 16 mm, sub forma unui film mut.

Şi a fost Danila Kozlovskiy, un Lopahin tînăr, sfîşiat între trecut şi prezent, avînd şi căldură umană, şi ambiţie rece, presimţindu-şi sfîrşitul (poartă pălăria Ranevskăi şi e afectat de închiderea casei – nu se susbtituie doar puterii, ci şi decăderii), ludic şi (auto)ironic. Subtil în ultima scenă cu Varia, a unei atracţii consumate fizic, urmată de abandon, actorul explodează după cumpărarea livezii. Bucurie aproape primitivă, tuşe de nebunie, regrete şi triumf exultat în dans (o bătută) şi într-o versiune dementă de My Way – actorul are experienţă în concerte, cîntecul a fost folosit doar ca material pentru starea complexă de bucurie/tristeţe a personajului – pe care se aud cum sînt tăiaţi vişinii, toate sînt pentru Danila Kozlovskiy un prilej de etalare a performativităţii sale. Livada de vişini este mai degrabă spectacolul său decît al lui Dodin. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Oaca, V. Vasiliev

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.