După-amiezele unor asasini plătiți

Publicat în Dilema Veche nr. 853 din 13 - 19 august 2020
După amiezele unor asasini plătiți jpeg

● Tom și Jerry 2.0, adaptare după Jerry and Tom de Rick Cleveland, traducerea și regia: Florin Piersic Jr., scenografia: Tudor Prodan. Cu: Marius Turdeanu, Ali Deac, Ioan Paraschiv.  Director de imagine: Alexandru Condurache. Camera și editarea video: Alexandru Condurache și Florin Piersic Jr. Sunet: Ovidiu Păcurar. Asistent regie: Corina Predescu. Teatrul Național „Radu Stanca“, Sibiu.

Căutînd modalități de funcționare în timpul pandemiei, teatrele și artiștii explorează formate de expresie care să se adapteze noilor realități și să respecte restricțiile generate de criza sanitară. Cum Florin Piersic Jr. are experiență în cinema, opțiunea sa pentru spectacolul creat la Teatrul Național „Radu Stanca“ din Sibiu, deocamdată imposibil de vizionat în sală, a fost de a-l transforma în film, complet altceva decît teatrul filmat căci spectacolul va fi diferit, avînd o altă scenografie și un alt tip de structură a puzzle-ului narativ.

Filmat în diferite spații, în alb-negru, Tom și Jerry 2.0 redă relația de mentorat dintre doi asasini plătiți, evoluția lor profesională și maturizarea în viața personală. Textul lui Rick Cleveland, șlefuit de Florin Piersic Jr. (pentru a doua oară, o primă versiune a fost montată de Piersic Jr. la Teatrul Metropolis în 2013, el jucînd atunci și rolul lui Tom), deschide o perspectivă domestică asupra crimei, văzută ca o activitate curentă, care se banalizează odată ce-i prinzi tehnica pînă la a deveni un serviciu de rutină. Regizorul susține că textul l-a uimit prin „genul de abordare a unei teme tabu: moartea” și a considerat că s-ar potrivi lumii actuale, invadate de boală, frici și sentimentul sfîrșitului. Dar textul și implicit filmul nu vorbesc la modul general despre moarte, ci specific despre una provocată, crima, iar perspectivele sînt ale făptuitorilor. Și aici se produce contrastul dintre activitatea propriu-zisă, sinistră și infracțională, și rama casnică a discuțiilor între asasini în așteptarea sau după realizarea „muncii”, conversații maestru-învățăcel în tonalitate minoră despre mariaj, viață și moarte, și tot aici, în combinația de violență și comic, se face și conexiunea cu desenele animate. Tom (Marius Turdeanu) îl învață pe Jerry (Ali Deac) secretele meseriei, îi supraveghează practica și îi susține moralul cu siguranța unui zidar care îi arată ucenicului care este proporția corectă între ciment și nisip ca să nu se prăbușească zidul. „Meseria” este mitologizată prin folosirea unor legende de factură pescăresc-vînătorească. Cine i-a ucis pe Kennedy, Marilyn Monroe, ba chiar și pe Elvis (!), a devenit vedetă în breaslă (în cazurile cu victime celebre, relația dintre ucigaș și țintă capătă o nostimă tentă paternă). E aici o deviație a umanului căreia Florin Piersic Jr. îi prinde bine umorul negru într-o parafrază a filmelor hollywoodiene cu gangsteri, pe care le pastișează în stilul Tarantino, nu fără a-l ironiza chiar pe Tarantino. Toate crimele explicite din film sînt atît de nespectaculoase în raport cu discuțiile despre ele încît creează un efect comic similar cu cel obținut de Tarantino prin hiperbolizarea coregrafică a violenței care încetează astfel să impresioneze și este deturnată în comedie. Mai mult, în Tom și Jerry 2.0, asasinatele legendare rememorate relativizează statutul personajelor, care se autoplasează în planul aristocratic al crimei, dar par a fi mai degrabă niște aspiranți marginali.

853 11 rosencrantz foto tnrs rares helici jpg jpeg

Cei doi asasini sînt logoreici, flecăresc neîntrerupt despre familie și profesie, cu o hemoragie de cuvinte care sterilizează gravitatea asasinatelor, degrevîndu-le de oroare și vinovăție, integrîndu-le în cotidianul inofensiv. Locvacitatea lor face crima acceptabilă, ba chiar familiară (antologică prin inversarea logicii este remarca lui Tom că doarme mai bine datorită faptului că își eliberează energia violentă „la serviciu”). Dar mai mult decît atît, flecăreala lor amintește de cea a lui Vladimir și Estragon din Așteptîndu-l pe Godot al lui Samuel Beckett, așa că discret, pe sub fluxul continuu al vorbelor, se strecoară neliniștitoare conștiința (uneori, sub forma unui cerb ivit într-o pădure în care Tom își exercită profesia).

Narativitatea filmului, conformă cu textul, este fragmentară, cu o scenă spartă în două coperte și mai multe rememorări ale unor momente definitorii ale relației dintre Tom și Jerry, conectate prin interludii nonverbale cu un personaj-demiurg, jucat de Piersic Jr. , care poate reprezenta, într-o dimensiune meta, poziția auctorială, și într-una dramaturgică, pe șeful întreprinderii de asasini. Filmul se bazează covîrșitor pe distribuție și cei trei actori se descurcă de-a dreptul strălucit, oferind o demonstrație de actorie savuroasă și inteligentă, menită nu doar să susțină coerent textul și conceptul artistic, ci și să ofere spectatorului, pur și simplu, plăcere. Marius Turdeanu în rolul lui Tom este detașat, calm, îi place grozav, deși nu o arată, să dea și altora din înțelepciunea (și dexteritatea) lui profesională, dar și din experiența lui de cap de familie. Adi Deac face din Jerry un tînăr naiv, agitat, influențabil, care se sterilizează emoțional treptat (compasiunea e o slăbiciune interzisă). Cei doi sînt interconectați și funcționează ca vasele comunicante: siguranța profesională a lui Tom se transformă subtil în neliniște pe măsură ce Jerry se profesionalizează. Jerry își pierde apetitul pentru mîncare cu cît Tom trăncănește mai mult despre moarte, dar îl cîștigă pe cel pentru crimă în timp ce maestrul său pare cuprins de îndoieli. Turdeanu și Deac au partiturile de bază, cu evoluții înscrise într-o logică și într-un tipar caracterologic. Ioan Paraschiv reprezintă elementul fluctuant căci preia toate celelalte personaje – victime și asasini – și creează roluri de compoziție, unele antologice precum bătrînul Vic, ucigașul legendar tras pe linie moartă, construit la intersecția dintre degradare fizică, confuzie mentală și malițiozitate profesională.

Un film cu antieroi fermecători, Tom și Jerry 2.0 poate fi vizionat pe platforma online TNRS – Scena Digitală pînă la reluarea activității artistice în spații închise.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: TNRS / Rareș Helici

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.