De-ale absurdului

Publicat în Dilema Veche nr. 784 din 28 februarie – 6 martie 2019
De ale absurdului jpeg

● Ultima bandă a lui Krapp de Samuel Beckett, traducerea: Toma Dănilă și Ania Tudoran-Dănilă. Cu: Constantin Cojocaru. Regia, scenografia, ilustrația muzicală și light design: Toma Dănilă. Afiș: Valentin Vârlan. Unteatru. 

Deşi nu este un text absurd, Ultima bandă a lui Krapp de Samuel Beckett vizează o deraiere exact ca în piesele absurde, dar nu la nivelul limbajului sau al acţiunilor, ci la cel al memoriei. În stilul lui auster şi sumbru, Beckett jonglează aici cu timpul, regretele şi amintirile, care funcţionează pe sistemul scripeţilor. Sînt mai multe momente temporale la care se raportează personajul, unul prezent şi cîteva trecute, recuperate prin înregistrări pe benzi de magnetofon, fiecare dintre acestea constituindu-se drept comentarii la precedentele. Se expune astfel evoluţia perspectivelor în timp asupra unor momente de posibilă fericire şi transformarea regretului în indiferenţă – este o relaţie directă între numele cu tentă scatologică al personajului şi dispreţul lui faţă de aceste capsule de timp. Universul lui Krapp, un bătrîn aproape dizolvat în singurătate, este format exclsuiv din aceste amintiri, emoţii şi reflecţii.

Am văzut mai multe spectacole cu textul lui Beckett (cu Marcel Iureş în regia lui Alexandru Dabija, cu Klaus Maria Brandauer în cea a lui Peter Stein etc.) şi viziunile asupra personajului erau diferite. Un Krapp era clovn fără umor, altul era un soi de ventriloc-păpuşă etc., dar toţi erau dominaţi de (hiper)luciditate. În versiunea de la unteatru a lui Toma Dănilă, personajul creat de Constantin Cojocaru este insuportabil de trist şi asta nu din cauză că actorul ar juca melodramatic angoasa existenţială. În primul rînd, interpretul pare mai vîrstnic decît personajul (care are 69 ani, după cum reiese din text), ceea ce accentuează semnificativ tema bătrîneţii. Raportarea la senectute nu ca la o vîrstă de aur, ci ca la una marcată de neputinţă, însoţită deseori de decrepitudine (involuntară) şi izolare (posibil voluntară), generează o tristeţe profundă. Nu e clar dacă obişnuinţa singurătăţii este toxică sau binecuvîntată, căci Krapp disimulează mult, chiar dacă singurul său spectator este el însuşi. Încercînd să facă lumină prin nebuloasa amintirilor – concretizată în spectacol printr-o ceaţă deasă –, Krapp oscilează între a rememora cu durere (iubirea şi pierderea) şi a-şi nega durerea, complăcîndu-se într-un mizantropism eliberator. Cine se eliberează de regrete, se eliberează de suferinţă, asta e filosofia lui Krapp, bazată pe cinismul că viaţa nu are prea mare valoare (apropo de viziunea dispreţuitoare faţă de trăirile trecutului). Doar că există suspiciunea că bătrînul blufează, căci regretele există, măcar în momentele în care îşi aminteşte de ele. Într-un balans continuu de stări, personajul patinează între luciditatea fără speranţă şi decrepitudinea care precedă moartea. Înconjurat de mobilier îmbătrînit, ca şi el, Krapp se priveşte în oglindă, mai degrabă cu un rictus mortuar decît cu un zîmbet, conştient că acesta este doar un moment intermediar dintr-o prăbuşire lentă în mizerie şi dizolvare.

Pentru acest rol complex, care presupune o economie drastică de mijloace şi un control draconic asupra lor, Constantin Cojocaru renunţă la unele dintre elementele sale stilistice recognoscibile (precum subţierea vocii, care dă replicilor o tentă comico-absurdă). Aici, probabil, este şi meritul regizorului, Toma Dănilă, un actor reconvertit la regie, care a dorit ca Krapp să fie mai degrabă tragic decît grotesc. Spectacolul este o meditaţie tandră, dar lucidă, despre bătrîneţe. Fără frică, dar şi fără iluzie. 

rosencrantz cantareata cheala foto radu arama jpg jpeg

● Cîntăreaţa cheală de Eugène Ionesco, traducerea: Vlad Russo şi Vlad Zografi. Regia: Radu Iacoban. Scenografia: Tudor Prodan. Light design: Bogdan Gheorghiu. Cu: Ramona Gîngă, Valentin Cristian Terente, Corina Borş, Silviu Debu, Mădălina Anea, Adrian Ştefan. Teatrul „Maria Filotti“ Brăila. 

Cu piesa lui Eugène Ionesco, Cîntăreaţa cheală, un alt actor transformat în regizor, Radu Iacoban, plonjează în plin absurd. Exact pe dos decît în Ultima bandă a lui Krapp, unde textul nu e absurd, dar tratează mecanisme care se virusează, precum memoria, aici absurdul domină prin degradarea limbajului pînă la nonsens. Miza lui Iacoban este să dubleze spectacular absurdul prin structuri logice. Se păstrează o aparenţă de narativitate şi coerenţă, cît e posibil în text, suplinită ulterior, atunci cînd limbajul începe să se deşire, de logica tonurilor şi a acţiunilor. Actorii au două planuri de evoluţie, unul la nivelul limbajului, care urmează un text strict, şi altul la nivelul tonalităţilor, care presupune un scenariu fără cuvinte, dar cu sunete. O logică a sonorităţii atrage una a acţiunilor scenice, dar nu este obligatoriu ca ele să fie mereu conectate. De asemenea, planul verbal şi cel non-verbal pot fi disjunctive. Logica se întinde pe pasaje mici sau mari, de la o replică la o scenă. Domnul Smith (Valentin Cristian Terente) şi doamna Smith (Ramona Gîngă) sînt aparent sobri, maturi, ea dominatoare, el cam isteric, au o relaţie parţial conflictuală, ca un cuplu cu vechime. Domnul Martin (Silviu Debu) şi doamna Martin (Corina Borş) sînt tineri, pasionaţi de tenis (după haine), oarecum frivoli, ea expansivă şi aiurită, el cu crize de autoritate răbufnită. Cuplurile seamănă cu cele din piesa lui Edward Albee, Cui i-e frică de Virginia Woolf?. Servitoarea Mary (Mădălina Anea), înaltă, autoritară ca o bonă şi blazată, şi Pompierul (Adrian Ştefan), scund, orgolios, caraghios, formează un cuplu bazat pe complementaritate. Biografiile personajelor, mai precis, caracteristicile lor identitare, sînt create pe lîngă text, dar folosind textul ca resursă brută în sensul că ceea ce are sens este sonoritatea cuvintelor, nu sensul lor gramatical. La toate acestea, regizorul adaugă un filtru comic (supralicitează comicul ionescian), căci dramaturgia tonalităţilor şi acţiunilor conţine diferite tuşe de umor, inclusiv negru. Cum regizorul porneşte de la a „demonta“ teatral definirea textului de către autor drept o „antipiesă“, cutia albă care serveşte drept decor este antonimul cutiei negre (scena goală) a lui Stanislavski, sugerînd, ironic, că există un spectacol acolo unde, teoretic, nu ar trebui să fie. Critica clişeelor, conversaţionale şi existenţiale, aşa cum a intenţionat-o dramaturgul, rămîne, dar miza spectacolului este ieşirea din absurd. Iacoban neagă aici negarea logicii de către Ionescu. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto sus: Toma Dănilă, jos: Radu Aramă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Calculele Coaliției. Independentul Cătălin Cîrstoiu la Capitală, împărțire politică la sectoare
Lunga căutare a Coaliției pentru un candidat care să-l învingă pe Nicușor Dan a luat sfârșit. Iar până la urmă, PSD și PNL par să se fi oprit la un independent, medicul Cătălin Cîrstoiu, favorit în rândul Puterii pentru intrarea în cursa pentru Capitală.
image
Destinul crud al Arynei Sabalenka, al cărei iubit a murit azi-noapte. Și-a pierdut și tatăl, la aceeași vârstă
O veste-șoc a lovit-o pe jucătoarea din Belarus, chiar înainte de debutul în turneul de la Miami.
image
Româncă obligată de justiție să își trimită copiii în plasament în Marea Britanie
Curtea de Apel București a hotărât ca o mamă din județul Vaslui să-și trimită copiii în plasament în Marea Britanie. Femeia este acuzată de răpire internațională de minori de către serviciile sociale din Newham, Londra, care au sesizat autoritățile române.

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.