Cu Boris Elţîn pe poante

Publicat în Dilema Veche nr. 820 din 7–13 noiembrie 2019
Cu Boris Elţîn pe poante jpeg

Festivalul Naţional de Teatru 2019, Ediţia a 29-a (18-27 octombrie 2019)

Ediția din acest an a Festivalului Naţional de Teatru a fost marcată, ca întreg sectorul cultural, de reducerea subvenţiei şi de haosul financiar, cel din urmă fiind chiar mai grav decît diminuarea fondurilor, căci anunţarea bugetului aproape în pragul evenimentului a dus la dificultatea invitării companiilor străine, al căror program se face cu cel puţin un an înainte. Cultura costă şi produce, economic vorbind, dar pentru ca ciclul acesta să funcţioneze, trebuie ca autorităţile să ştie că programele culturale se fac cu bani şi se organizează din timp, prin urmare au nevoie de predictibilitate financiară. Cum guvernanții par doar să vorbească, nu şi să gîndească în termeni ca „plan“ sau „strategie“, bugetele pentru cultură s-au tăiat, anunţat şi livrat după ureche, fără legătură cu realitatea din teren şi calendarul evenimentelor. Pentru evenimente mari, precum FNT, ele au venit şi reduse, şi tîrziu. Acest context s‑a reflectat asupra festivalului, poate cel mai vizibil în componenta sa internaţională, care s-a concentrat doar pe trei spectacole de dans şi unul de teatru (varianta ungară a spectacolului Richard al III-lea, în regia lui Andrei Şerban, prezentat la dublu cu cea românească, de la Teatrul Bulandra).

Coregrafa Marin Maguy, unul dintre numele de referinţă ale dansului francez din ultimele decade, care a introdus elemente de teatru în coregrafii – în modul în care este folosită muzica sau în dramaturgia de scenă – a prilejuit o serie de evenimente (conferinţă, expoziţie de fotografie, film documentar) avînd ca punct de pornire spectacolul său legendar, May B, prezentat şi el în FNT. May B (coproducţie între Compania Maguy Marin şi Maison des Arts et de la Culture de Créteil, Franța) a fost creat în urmă cu aproape 40 ani, fiind reprezentat de atunci cu mai multe generaţii de dansatori. Tînăra, pe atunci, coregrafă i-a cerut permisiunea scriitorului Samuel Beckett să creeze un spectacol de dans inspirat de opera sa. Dramaturgul a acceptat să se întîlnească cu ea şi, în urma discuţiilor, şi-a dat acordul. May B este o cartografie a bătrîneţii (mi-a amintit de spectacolele de la Căminul „Moses Rosen“) ca o lungă aşteptare, o anticameră a sfîrşitului în care se produce degradarea corpului fizic, materializată ca un summum de neputinţe descurajante, reprezentate ciclic. Un spectacol al corpului în descompunere, descuamat, desfigurat, cu tuşe naturaliste (ajunse la senectute, personajele mai poftesc încă la sex, chiar dacă e chinuitor), în care din scriitura lui Beckett rămîn o frază repetitivă din Sfîrşit de partidă („Terminat, s-a terminat, se va termina, poate că se va termina“), două personaje din aceeaşi piesă, Clov şi Hamm, şi alte două din Aşteptîndu-l pe Godot, Pozzo şi Lucky. În rest, spectacolul este construit pe o structură coregrafică bazată pe un balans continuu, ritmic, circular, care nu duce nicăieri şi nu pare că se va opri vreodată. Armata de bătrîni (de aici este luat şi personajul de pe afişul FNT din acest an) mărşăluieşte cu nesiguranţă, un perpetuum mobile dezarticulat. May B este un spectacol şlefuit pînă la perfecţiune, ca un obiect de valoare. De altfel, reprezentarea lui după 40 de ani ţine de arhiva vie a dansului, are valoarea unei piese dintr-un muzeu performativ.

Din alt registru, Evgheni Oneghin, coregrafiat de Boris Eifman (şi produs de Eifman Ballet, Sankt Petersburg, Rusia), este un balet mixat cu elemente de show de tip Broadway. Muzica lui Ceaikovski este tăiată din cînd în cînd de rock-ul (anii 1980-’90) lui Alexander Sitkovetski. Romanul în versuri al lui Puşkin, scris în secolul al XIX-lea, este transferat în perioada zbuciumată de după căderea Zidului Berlinului, cînd Uniunea Sovietică se spărgea în zeci de cioburi. O proiecţie cu evenimentele din 1991, cînd Boris Elţîn parează o lovitură de stat prin care comuniştii încercau să recupereze puterea, plasează iubirea dintre Oneghin şi Tatiana în timpul convulsiilor politice şi economice, cînd puterea aparţine banilor, iar banii se fac fără reguli şi fără moralitate. Este o lume în care sărăcia, violenţa, kitsch-ul şi eleganţa se amestecă, aşa cum se amestecă şi muzicile, şi stilurile de dans. Boris Eifman (care a început să studieze baletul la Chişinău, după care s-a specializat la pe atunci numitul Leningrad, actualul Sankt Petersburg) reimaginează biografiile personajelor în contemporaneitate: Oneghin ar putea fi foarte bine un personaj din casta oligarhilor postsovietici, iar soţul Tatianei, orb (orbit), nu pare nici el departe de o formă de putere coruptă. Tehnica de balet este impecabilă şi există cîteva momente de virtuozitate indiscutabilă, iar decorul mizează pe o poetică urbană (un pod metalic ce evocă mai degrabă o metropolă occidentală decît Sankt Petersburg).

Un al treilea spectacol de dans, Ceea ce ziua datorează nopţii (Compania Hervé Koubi, Franța),  vine cu o altă estetică, o combinaţie de tehnică frustă şi coregrafie elaborată. Coregraf francez cu ascendenţă algeriană, Hervé Koubi a creat un spectacol cu dansatori din zone emergente, imigranţi sau europeni cu origini neeuropene. Artişti de stradă, ei nu sînt profesionişti în sensul unei educaţii coregrafice specializate, dar sînt profesionalizaţi (lucrează de cîţiva ani la Compania Hervé Koubi). Dansul lor, caracterizat de figuri acrobatice specifice (precum rotirea în cap), foarte tehnic, cu elemente spectaculoase, de gimnastică, este valorizat şi integrat într-o coregrafie coagulată ca discurs. Universul sonor este dominat de muzica exotică a străzii, cu pasaje de muzică cultă (o combinaţie uneori confuză ca sens). Este un spectacol exclusiv masculin (cu 14 performeri), miza lui fiind reprezentată de modul de construcţie, prin integrarea dansatorilor de stradă într-un format de dans cult. Şi în această idee, titlul spectacolului capătă un sens concret, dincolo de lirismul vizibil: ceea ce Europa datorează neeuropenilor, ceea ce dansul cult datorează celui neacademic.

Fiecare în felul său, cele trei spectacole de dans – moderne coregrafic, dar nu contemporane, avînd, toate, o accentuată atenţie asupra tehnicii, performanţei fizice şi sincronicităţii – au o vizibilă  componentă de teatralitate şi o conexiune cu ultimii 30 de ani pe care FNT i-a pus sub lupă la această ediţie.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Cristian Munteanu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.