Corp, mişcare, idee, concept la Gala HOP

Publicat în Dilema Veche nr. 813 din 19-25 septembrie 2019
Corp, mişcare, idee, concept la Gala HOP jpeg

 Gala Tînărului Actor HOP 2019, ediţia a XXII-a, 2-5 septembrie, Teatrul de Stat Constanţa. 

Ediţia din acest an a Galei Tînărului Actor HOP a înregistrat două noutăţi. Locul de desfăşurare s-a schimbat, de la Costineşti la Constanţa, unde evenimentul a fost găzduit de Teatrul de Stat. Anul acesta (probabil şi în următorii doi ani), directorul artistic al Galei HOP a fost coregraful şi dansatorul Gigi Căciuleanu, care a deviat tematica concursului (axată, de regulă, pe testarea calităţilor actoriceşti) spre corporalitate (filosofia corpului pe scenă). Tema propusă a fost „Teatru coregrafic. DansActorul ca fenomen al teatrului actual“, iar simbioza lingvistică „dansActorul“, termen inventat şi conceptualizat de Căciuleanu, sugerează ce s-a urmărit: readucerea în prim-plan a corpului, ca element de lucru al actorului, adesea plasat în plan secund, după vorbire. Concentrarea pe corp – abilităţile de a exprima idei prin mişcare, capacitatea de a face corpul „vizibil“ pe scenă, adică expresiv, capabil să transpună sentimente, dar mai ales concepte – este binevenită în condiţiile în care teatrul nu este doar o artă a cuvîntului. Cum şcoala românească de teatru rămîne în urmă în ceea ce priveşte antrenamentul corpului, Gala a scos în evidenţă tocmai deficienţele actorilor în stăpînirea acestuia. Şi cînd zic „stăpînire“ mă refer la partea fizică, dar şi la partea mentală: modul în care se foloseşte corpul pentru a transpune o idee. Unii concurenţi au încercat să facă acest lucru, dar a dominat stîngăcia, atît în conceptualizarea ideilor, cît şi în expresia fizică. Tocmai de aceea cred că în viitoarele ediţii ale Galei, accentul pe atelierele de dans ar trebui să fie mai puternic. În plus, Gala din acest an dă un semnal şcolilor de teatru, să creeze o legătură de lucru strînsă între departamentele de Teatru şi Coregrafie. Beneficiul plasării acestui subiect – rolul dansului/mişcării în teatru (de la mecanica lui Meyerhold la corpul-instrument din laboratorul lui Grotowski) – sub lumina reflectoarelor este mai mare decît cel rezultat din concursul propriu-zis, unde concurenţii nu păreau să ştie exact ce ar trebui să facă. Unii au alunecat în demonstrarea calităţilor fizice, alţii au încercat să împletească expresiile teatrale cu cele coregrafice, dar rezultatul a fost confuz sau a rămas la jumătatea intenţiilor. De aici, sentimentul că atelierele de dans erau imperios necesare (mai multe, mai intense) pentru a nu pune actorii în situaţia de a demonstra ceva pentru care nu au fost pregătiţi în şcoală.

rosencrantz2 maria stefanescu jpg jpeg

În aceste condiţii, misiunea juriului de premiere a fost destul de dificilă. Marele Premiu „Ştefan Iordache“ a fost acordat Roxanei Fînaţă pentru In Between, un performance pe tema fricilor maternităţii. Un gest repetitiv, delicat, al mîngîierii tandre a copilului nenăscut, ataşat încă de corpul matern, este contrazis dureros la final de singura replică: „Nu pot fi mama ta“. Premiul „Cornel Todea“, acordat celei mai bune trupe, a revenit spectacolului Wor(l)ds in progress, după Cabaretul cuvintelor de Matei Vişniec, creat de un grup de actori de la Bucureşti şi Cluj (Andrei Atabay, Iuliana Danciu, Andreea Jurj, Lia Marin, Sînziana Pintean, Octavian Voina). Textul lui Vişniec este un suport bun pentru o demonstraţie de teatru-dans căci permite corelarea cuvintelor cu mişcarea într-o formă de lirism corporal pe care actorii au redat-o excelent. De altfel, grupurile au funcţionat mai bine decît în alţi ani, cel puţin încă un spectacol, Unde? Cum? Cine? (după O, ce zile frumoase de Samuel Beckett), a fost spectaculos. Premiul special al juriului „Sică Alexandrescu“ a ajuns la Alin Potop pentru performance-ul Propun să nu ajungem niște triști după Însemnările unui nebun de Nikolai Gogol, actor cu un corp bine antrenat, capabil să integreze abilităţile fizice într-o deconstrucţie comică a textului, un colaj de vorbe, mişcare şi sunet. Cea mai bună actriţă a fost declarată Adela Mihai pentru Ziţa, după O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale, care a creat un personaj obsedat de propriul corp, aşa că Ziţa face o demonstraţie de aerobic în timp ce se cere iar la „Iunion“. Fizicalitatea domină momentul, ostentativ chiar, iar personajul pare cumva anexat mişcării. Că obsesia pentru sala de sport spune ceva despre Ziţa e clar, dar rămîne în discuţie dacă nu cumva sportivitatea anulează de-a dreptul personajul. Ceva mai echilibrat între corp şi cuvînt a fost Norbert Boda, declarat Cel mai bun actor pentru Caligula, cu un scenariu propriu în care combină date, fapte, replici reale şi ficţionale (din piesa lui Albert Camus, de exemplu) din biografia împăratului roman. Boda pune tot momentul pe ritm rap, asociind astfel subliminal imaginea istoric negativă a lui Caligula cu cea contemporană a băieţilor răi de cartier.

Publicul a acordat trei premii: Cea mai bună actriţă – Theodora Sandu (care a obţinut şi participarea în programul 10 pentru film la TIFF 2020) pentru nebunia Ofeliei; Cel mai bun actor – Raul Lăzărescu pentru modul ingenios şi sugestiv în care s-a folosit de limbajul semnelor pentru a reda prăpastia între refugiaţi şi gazdele lor (după texte de Matei Vişniec); Cea mai bună trupă de actori – În-cerc-uit, după Matei Vişniec, cu Alina Dumitrache, Andrei Ianuş, Alexandru Oişte, Cristina Simion, Ioana Beatrice Tănasă, Mihai Vasilescu – pentru relaţia unu la unu între cuvînt şi mişcare. Premiul pentru rostire scenică, acordat de Dorina Lazăr, a fost deviat anul acesta, în lipsa unor demonstraţii de rostire (poate pe viitor se va găsi un echilibru între atenţia acordată corpului şi cea acordată cuvîntului în probele impuse) lui Miriam Răducanu, personalitate legendară a dansului contemporan autohton şi protagonista unui film de Mircea Albuţiu, O întîmplare... cu jazz, proiectat la Gală într-o variantă de lucru.

Gigi Căciuleanu a lucrat cu o parte dintre concurenţi un spectacol, On the roof, creat pentru Amfiteatru, spaţiul în aer liber de pe acoperişul TNB, în care deconstrucţia textului şi a cuvîntului prin corp şi reasamblarea lor în fraze coregrafice sînt ilustrative pentru stilul coregrafului şi pentru abilităţile tinerilor actori. Noua formulă de Gală HOP poate avea consecinţe excelente prin atragerea atenţiei (şcolilor şi artiştilor) nu doar asupra nevoii de a valoriza corpul actorului, ci şi a abordării unor formule performative contemporane. Ca nu rămînem anchilozaţi în teatrul de cuvînt, dar nici să-l punem pe banca rezervelor. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Maria Ștefănescu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.