Copilul și disoluția cuplului

Publicat în Dilema Veche nr. 646 din 7-13 iulie 2016
Copilul și disoluția cuplului jpeg

Lungs de Duncan Macmillan, traducere: Denisa Nicolae şi Liviu Romanescu, regia: Nicolae Constantin Tănase cu: Denisa Nicolae şi Liviu Romanescu. O producţie Vanner Collective, în colaborare cu Teatrul Luni de la Green Hours.

Volatilizarea relaţiilor de cuplu astăzi este una din temele predilecte ale dramaturgiei contemporane. Însingurarea individului urban, maladiile citadine, dinamica (auto)distructivă a familiei moderne sînt subiecte recurente pe scenele din toată lumea. Dificultatea stabilirii şi a menţinerii unei relaţii de cuplu în zilele noastre are un impact major asupra mentalului individului şi asupra comportamentului său social. Se scriu nenumărate texte despre eşecul relaţiilor afective, despre noile mecanisme relaţionale şi fluiditatea lor, despre absenţa comunicării şi traumele sentimentale.

Lungs, un text al britanicului Duncan Macmillan, a apărut în 2016 în trei montări în România: la Bucureşti – Teatrul Luni de la Green Hours, regia Nicolae Constantin Tănase (traducerea Denisa Nicolae şi Liviu Romanescu), la Rîmnicu Vîlcea – Teatrul „Anton Pann“, regia Adrian Roman (care semnează şi traducerea, cu titlul Respiră) şi la Tîrgu Mureş – Teatrul Ariel, regia Radu-Alexandru Nica (traducerea Mircea Sorin Rusu, cu titlul Respiraţii). Este un fenomen, încă misterios, modul cum interesul pentru un text, clasic sau contemporan, explodează simultan în mai multe locuri (avem stagiuni cu mai multe Livezi de vişini sau diverşi Hamleţi, ori cu un text contemporan intrat brusc în atenţia mai multor artişti).

Textul radiografiază relaţia de cuplu din punctul în care se pune problema apariţiei unui copil: cînd este momentul potrivit pentru asta? Pornind de la analiza teoretică aprofundată a efectelor pe care un copil le poate avea asupra unui cuplu, dar şi asupra mediului (nocivitatea omului – un pretext bun pentru a nu face copii) şi a universului în general, investigaţie care devoalează, de fapt, că cei doi nu sînt pregătiţi pentru a deveni părinţi, textul urmăreşte dinamica relaţiei, cu sincopele ei (despărţiri, modificări de paradigmă relaţională etc.). Trec ani şi cuplul se modifică imens, parcurgînd etape de angoase, frică, separare, reveniri, alte angoase, alte frici, lucruri care fac parte din inventarul unei relaţii de durată. Situaţia nu devine idilică, nu există happy-end, fericire sau nefericire continuă, există un traseu existenţial sinuos, complicat, în care basmele nu-şi au locul.

Scriitura este interesantă întrucît panoramează inteligent fracturile relaţionale şi este ofertantă pentru actori şi regizor. La Teatrul Luni, regizorul Nicolae Constantin Tănase găseşte în show un ritm similar cu relaţia celor doi, W (woman) şi M (man): spectacolul începe ca o lectură, detaşată, austeră prin absenţa ludicului, şi încet, încet capătă teatralitate, se detaşează de textul citit (la propriu, de pe foi) şi se transformă în spectacol. Începutul lecturat coincide deloc întîmplător cu perioada de „analiză“ a impactului copilului în societate. De aici încolo însă, relaţia capătă viaţă şi lectura devine show. Demersul regizorului este bine susţinut de actori, Denisa Nicolae şi Liviu Romanescu, stăpîni pe evoluţia accidentată a cuplului, cu dozarea precisă a teatralităţii cît să fie spectacol, dar să nu intre în disonanţă cu lectura iniţială. Se întîmplă aici un proces al practicii relaţiei, de la teorie şi joacă la realitate şi responsabilitate. Nici viaţa, nici teatrul nu sînt uşoare, dar cumva, ambele ies bine în acest spectacol.

Rosencrantz2 foto A Bulboaca jpg jpeg

Foto: A. Bulboacă

Dur, de George F. Walker, regia: Vlad Massaci, scenografia: Irina Chirilă. Cu: Ana Bianca Popescu / Cristina Juncu, Sonia Divile / Irina Ştefan, Răzvan Krem Alexe. Teatrul de Comedie.

Tot în jurul unui copil se configurează şi textul canadianului George F. Walker, Dur, montat de Vlad Massaci. Diferenţele faţă de Lungs sînt mai multe, atît între texte, cît şi între spectacole. Dur prezintă un singur moment crucial al relaţiei Tina – Bobby, un cuplu de 19-20 ani, mai tînăr decît W şi M din Lungs, care la prima apariţie au deja 26-27 ani. Perspectivele celor două vîrste asupra oportunităţii apariţiei unui copil diferă sensibil. Pentru Tina şi Bobby, copilul apare mult prea devreme, pe negîndite, şi le dă peste cap întreg mecanismul relaţional, oricum fragil. Cuplul nu funcţiona grozav, aşa că Bobby îşi pregătea deja plecarea. Schimbă ceva posibila prezenţă a copilului? Dezbaterea celor doi, acompaniaţi de prietena Tinei, Jill, se configurează mai puţin asupra filozofiei de viaţă, ca în Lungs, şi mai mult asupra modului concret în care un cuplu (foarte) tînăr se poate face ţăndări dacă este forţat să se maturizeze rapid. Căci ce ratează ei, cu ajutorul nepreţuit al prietenei, este saltul de la copilăreală la responsabilitate. Conflictul lor rămîne minor în raport cu problema pe care o au şi aceasta este miza textului.

Ceva din traducerea în limba română nu funcţionează însă, pentru că se pierde umor şi se cîştigă stîngăcie. Montarea este clasică, urmăreşte dezvoltarea personajelor şi a conflictului într-un decor minimalist şi expresiv – un loc de joacă pentru copii într-o zonă cu graffiti, aluzie şi la copilul ce va veni, şi la părinţii săi încă imaturi. Spectacolul are dublă distribuţie pentru personajele feminine, dar cum am văzut o singură reprezentaţie, mă voi referi strict la aceasta. Ana Bianca Popescu şi Răzvan Krem Alexe au o problemă din start: nu sînt credibili ca cuplu. Între rigiditatea ei de „dirigintă“ şi confuzia lui adolescentină nu e nici un punct comun. Pe ea nu o ajută nici isteria continuă pe care o afişează, iar el este pierdut actoriceşte între cele două personaje feminine mai puternice şi rămîne într-o zona neutră. Sonia Divile este o actriţă specială, cu o prezenţă bizară care atrage imediat. Problema este că tînăra are nevoie de o mînă regizorală forte, care să o conducă, lipsa de experienţă scenică fiind vizibilă. Sonia vine cu aerul său ciudat pe scenă, dar rămîne aşa tot spectacolul, nereuşind să dezvolte personajul, deşi avea toate datele. Aici este rezerva esenţială faţă de Dur: o regie ineficient de discretă.

Oana Stoica este critic de teatru.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.