Cînd lupii adulmecă miros de singurătate

Publicat în Dilema Veche nr. 523 din 20-26 februarie 2014
Cînd lupii adulmecă miros de singurătate jpeg

● Hoţi, de Dea Loher, regia: Radu Afrim, scenografia: Andreea Săndulescu, muzica: Vlaicu Golcea, coregrafia: Andreea Gavriliu; cu: Marius Manole, Aida Avieriţei, Cornel Scripcaru, Ana Ciontea, Mihai Călin, Medeea Marinescu, Liliana Ghiţă, Claudiu Bleonţ, Natalia Călin, Diana Dumbravă, Conrad Mericoffer, Irina Antonie, Diana Roman, Aris Bănuţoiu. Teatrul Naţional Bucureşti. 

O barcă împotmolită într-o mlaştină secată, stingheră în neputinţa ei de a răzbate. În mijlocul mîlului, o bulboană care va prilejui una dintre cele mai spectaculoase sinucideri din teatru. Un ponton singuratic, strecurat printre smocuri ciufulite de stuf, din care iese o haită de lupi cu ochii însîngeraţi. Un început sumbru de spectacol, cenuşiu ca viaţa unor oameni care nu au curajul să trăiască. Doar orăcăitul zgomotos al broaştelor ironizează oarecum atîta disperare umană.

Noul spectacol de la TNB al lui Radu Afrim, Hoţi de Dea Loher, schimbă cumva ceea ce oferă de obicei regizorul. Nu e vorba de stil sau tematică, ci de consistenţă. Afrim creşte gradul complexităţii spectacolului, prin alegerea unui text stufos, cu multiple poveşti care se întretaie, nu foarte clar şi nu tocmai cu sens (în show nu se fac toate joncţiunile, dar asta nu este absolut necesar), cu o scriitură mixtă, în care liricul se amestecă cu un dramatic multiperspectivat, iar scenele au titluri, ca nişte poeme („Vis“, „Veghe“, „Lupul“ etc). Personajele sînt şi participanţi, şi observatori, şi comentatori în acelaşi discurs – exersează, deci, o triplă perspectivă, ceea ce complică receptarea textului. Replicile lungi, aproape monologale (Afrim le-a mai subţiat), conţin adresarea directă, comentariul despre partenerul de dialog şi autoreflecţia asupra propriei stări, o structură dificilă, care solicită un efort de înţelegere din partea spectatorului. Hoţi nu e un show care se consumă uşor.  

Spectacolul este o panoramă a umanităţii la marginea societăţii, într-o pustietate deprimantă, vîscoasă, perfidă ca nisipurile mişcătoare, însă în care dramele sînt urbane, la fel ca depresiile (un univers pentru care muzica lui Vlaicu Golcea este ca un cocon, îl închide în sonorităţile ei alienante). Personajele Deei Loher (cu ale cărei piese Afrim se întîlneşte a treia oară, după Adam Geist la Brăila şi Piaţa Roosevelt la Timişoara) sînt oameni fragili – „care se strecoară prin propria viaţă, temători şi prevăzători, ca şi cum nu le-ar aparţine nimic din toate acestea, ca şi cum n-ar avea nici un drept să stea acolo, ca şi cum am fi hoţi“ –, care se scufundă în anxietatea lor ca într-o zonă de siguranţă şi visează la rezervaţii naturale, în care şi-ar putea purta la lumină fricile şi neputinţa. Punctul lor comun este teama, care ia forma retragerii, a unui abandon existenţial. Sînt oameni care renunţă să lupte şi să spere, dar continuă să viseze – vise sterile, care le justifică şi amplifică fricile, vise în neîmplinirea cărora se simt confortabil. Într-o familie tînără se declanşează tensiuni din cauza unei schimbări la serviciu. O femeie nu poate naşte un copil fără să-şi cunoască propriul tată. Un bărbat spionează un cuplu matur, care este captiv în propriile fantezii. Într-un azil, o mamă senilă îşi aşteaptă în zadar fiul. O soră îşi caută în zadar fratele. O femeie visează la dragoste. Un bărbat refuză să se lase iubit. O altă femeie îşi aşteaptă soţul 29 de ani (43 de ani în text). E o lume care se mişcă încet, paralizată de teama de a nu trezi „lupii“, angoasele bine ascunse, confortul nefericirii. Ideea apare în piesă prin înseşi numele personajelor – două dintre familii, fără legătură de rudenie, se numesc Tomason, termen la care se face referire de mai multe ori. („Termenul şi ideea «tomason-ului» ca obiect inutil în spaţiul public provin de la artistul japonez Genpei Akasegawa, care le-a dezvoltat în anii şaptezeci şi le-a documentat pe baza a numeroase exemple din Tokio.“)  

Afrim expune personajele în arenă (spaţiul este folosit aşa pentru prima dată de la renovarea Sălii Studio, fosta Operetă), ca pe o masă de disecţie. Este o galerie impresionantă de vulnerabilităţi care rătăcesc fără ţintă într-un peisaj ceţos, naufragiate la limita speranţei şi care alcătuiesc un univers compozit. Sînt stiluri diferite de joc, care generează energii diferite, uneori contradictorii. Din această construcţie, din materiale diverse, rezultă un onirism cataleptic, cu tuşe din kinky-urile specifice regizorului, o textură performativă bizară. Uneori, contrariile puse împreună se resping, alteori se combină într-o urzeală originală, incitantă, care nedumereşte. Ca o mîncare nouă, cu ingrediente necunoscute, pe care ţi-e puţin teamă să o încerci. În scenă apar personaje afrimiene cunoscute din alte show-uri: tineri care rătăcesc în căutarea sinelui, fără să ştie de unde vin şi unde se duc (Aida Avieriţei, Irina Antonie/Diana Roman – actriţele de la Gala „Hop“), babeta dementă, „colegă“ de fragilitate şi dezorientare cu puştimea (Liliana Ghiţă), melancolia unui bărbat tînăr (Conrad Mericoffer – la prima colaborare, excelentă, cu Afrim), onirismul altuia (Marius Manole, într-un rol bazat mai mult pe expresie corporală – coregrafia angoaselor sincron: Andreea Gavriliu), personajele kinky (domnul şi doamna Schmidt – rude cu familia Smith din Cîntăreaţa cheală a lui Eugen Ionescu –, ale căror devieri de discurs vizează absurdul comic: Ana Ciontea şi Cornel Scripcaru, cel din urmă – actor cu o expresivitate specială, pe care Afrim l-a invitat de la Teatrul Bulandra, pentru o primă şi fericită colaborare), femeia uitată ca un obiect nefolositor, din al cărei păr iese praf (Diana Dumbravă), soră cu Bunica din Alge. Bernarda’s House Remix, cu rochia ei de mireasă din pînze de păianjen. Apar şi limbajele deformate, ca simptome ale alienării, altă marcă a regizorului. Pe lîngă vorbirea degradată a bătrînei nebune (cu diminutive inventate), în Hoţi se face şi un transfer de limbaj, din cel academic, în dialect ardelenesc. Îl face Natalia Călin (cu maxim de umor şi minim de mijloace), care transpune nu numai vorbirea („hai, radiază oţîrucă“), ci şi personajul, într-o zonă bizară, căci accentul, concreteţea, carnalitatea ei nu îi oferă mai mult realism, ci un anume exotism, în tuşe groase (ca la Miró). Scena dintre ea şi Conrad Mericoffer – care vine cu o fragilitate melancolică, absent parcă din propriul corp – mixează aceste energii diferite într-un univers compozit, reprezentativ pentru întreaga structură a spectacolului. Şi, desigur, nu poate lipsi peştele (altă marcă a regizorului), aici – unul care înoată prin aer, „susţinut“ de copilul Aris Bănuţoiu. 

Hoţi e un spectacol afrimian prin excelenţă, în care comicul disimulează o dezarmantă lipsă de speranţă. „Lupii“ stau la pîndă.  

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: D. Ioniţă

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.