Căsnicie. Jocurile furiei

Publicat în Dilema Veche nr. 880 din 18 - 24 februarie 2021
Căsnicie  Jocurile furiei jpeg

● Cui i-e frică de Virginia Woolf? de Edward Albee, traducerea: Ionuț Grama, regia: Alexandru Mâzgăreanu, decorul: Andrada Chiriac, costumele: Alexandra Mâzgăreanu, muzica: Alexandru Suciu. Cu: Carmen Tănase, Adrian Titieni, Ioana Mărcoiu, Silvian Vâlcu. Teatrul Odeon.

Teatrele din București s-au redeschis la începutul lunii și au început să își prezinte premierele pregătite în perioada în care sălile de spectacole au fost închise pentru public. La Teatrul Odeon, Alexandru Mâzgăreanu propune o nouă variantă a piesei lui Edward Albee, Cui i-e frică de Virginia Woolf? Nu știu dacă ceea ce atrage la acest text, scris în 1962 și devenit celebru în 1966 prin filmul regizat de Mike Nichols, cu Elizabeth Taylor și Richard Burton, este tema – infernul casnic, hrănit și prin împărțirea rolurilor de gen în societatea anilor ʼ60, cu plasarea femeii într-o zonă inactivă profesional, căci trimiterea din titlu la Virginia Woolf nu e gratuită –, mai degrabă, ar fi vorba despre partiturile generoase pentru actori.

Două cupluri, unul matur, în jur de 50 de ani, altul tînăr, 30 de ani, se concurează în a(-și) provoca revelații neplăcute despre propriile căsnicii. Textul scrijelește iritant pe suprafața aparent impecabilă a familiei americane, scoțînd la iveală putreziciunea unor relații în care frustrările duc la ostilitate și nefericire. La un after party acasă la Martha și George, fiica rectorului unei universități din New England și soțul ei, profesor, un cuplu tînăr, nou venit în campus, Nick, și el profesor, și Honey, își pierd „inocența” maritală. Asta pentru că gazdele știu să-și tortureze invitații cu propriile războaie casnice, în care îi antrenează numai pentru a-i umili, și să îi prindă în jocuri crude prin care le smulg adevăruri inconfortabile și bine ascunse despre propriul mariaj. Cu nesiguranțe profesionale – femei poziționate în unica postură de soție aducătoare de avere / statut social, fără cariere personale, și bărbați ratîndu-le pe ale lor sau neîmplinindu-le încă – și cu dezamăgiri legate de copii și părinți, cele două cupluri se afundă în mlaștina resentimentelor și a șantajului. Agresivitatea domină noaptea, iar vorbele, gesturile, sexul devin arme care rănesc și umilesc. Peste toate planează Martha care, cu o furie mitologică îndreptată împotriva tuturor, scormonește cu fervoare în secretele și vulnerabilitățile celorlalți. Carmen Tănase merge cu Martha pe drumul deschis de Liz Taylor, o transformă într-o forță a naturii, de cele mai multe ori înfricoșătoare, nu tocmai subtilă și nici delicată, dimpotrivă, conștientă de latura ei grosieră, ba chiar plăcîndu-i să o arate și să o impună, ca pe o mască sub care își ascunde suferința de copilă fără mamă, ignorată de tată, și eșecul de a deveni părinte. Strivită și ea de masculinități dominante, Honey reacționează invers decît destructiva Martha, încercînd să atragă simpatia tuturor. Ioana Mărcoiu o întrupează ca pe o inofensivă soție decorativă, prinsă într-un mecanism în care tatăl și soțul o tranzacționează aproape ca pe o marfă, iar ceilalți (precum George) o tratează ca pe un copil. Silvian Vâlcu este un Nick sofisticat, destul de inteligent ca să se prindă repede că jocurile gazdelor sînt în mod real periculoase și suficient de vanitos încît să uite asta pe parcurs și să lase garda jos. Adrian Titieni îl conturează ceva mai apăsat decît în textul lui Albee pe George, refuzîndu-i personajului umilința la care îl supune continuu Martha și nevolnicia de caracter, și lăsîndu-i o anume demnitate distantă, înzestrîndu-l cu un ascuțit spirit de observație care îi asigură, în final, poziția de maestru al jocului. În interiorul intim creat de Andrada Chiriac, oarecum auster prin liniile verticale care forțează, parcă, o anumită traiectorie socială și profesională pe care personajele ar trebui să o urmeze și pe care, fatalitate, o ratează, spațiu dominat de o pictură impunătoare, de un roșu-sînge trasat nervos pe pînză, conflictele interioare și relațiile toxice ale personajelor au o cursivitate logică. Spectacolul lui Mâzgăreanu decriptează corect și coerent textul, chiar cu subtilitate pe alocuri (de exemplu, prin faptul că nu face din George o victimă), fără a aduce însă vreo perspectivă nouă printre numeroasele montări ale piesei (una chiar relativ recentă – 2019, la Teatrul Național „Radu Stanca“ din Sibiu).

880 17 rosencrantz foto 1 mihaela tulea jpg jpeg

Întîmplarea face ca, în același timp cu premiera de la Odeon, Schaubühne Berlin să ofere vizionarea online a înregistrării (de uz intern) unei reprezentații din 2010 cu Demoni de Lars Norén, regia Thomas Ostermeier, cu Lars Eidinger (Hamlet, Richard al III-lea), ca un omagiu adus dramaturgului suedez recent dispărut din cauza coronavirusului. Demoni pastișează piesa lui Albee: și aici sînt două cupluri care petrec într-o noapte, unul cu ascendent asupra altuia (vîrsta din textul american este înlocuită cu clasa socială), și aici sînt probleme cu copiii și părinții, absenți sau (prea) prezenți, și aici cuvintele, gesturile și sexul sînt arme de (auto)distrugere în relații care se înnămolesc, pur și simplu, și aici jocurile sînt o modalitate de a fenta suferința prin negarea ei sau prin a provoca durere (și) altuia, și aici ostilitățile scapă de sub control. La Ostermeier, însă, violența textului este conținută în spectacol, deviațiile ludice ale celor patru personaje sînt și vizuale, periculozitatea conflictelor și tendințele autodistructive se materializează în acțiuni scenice. Agresivitatea distrugerii casnice se transferă pe scenă și spectacolul este mai puțin despre patru oameni care stau pe canapea, beau și se persiflează cu cinism și mai mult despre un cîmp de bătălie pe care lupta se duce fizic, la propriu. Demonii sînt vii.

A trecut aproape un an de cînd viața noastră s-a schimbat și continuă să se schimbe. În teatru, sînt cel puțin două lucruri la care ar fi trebuit să ne gîndim pînă acum. Unul este legat de siguranța sanitară a artiștilor și a personalului tehnic, asigurată inclusiv prin integrarea restricțiilor în spectacole, chiar în text sau dramaturgia de scenă (în spectacole străine, create în pandemie și difuzate online, există soluții deștepte de respectare a restricțiilor sanitare). Asta în condițiile în care în teatre se joacă, în cele mai multe cazuri, fără mască și fără distanțare, iar personalul din instituțiile de cultură va fi vaccinat anti-COVID abia în etapa a treia, care începe în aprilie. Un alt lucru de gîndit vizează chestionarea artistică: cum facem teatru, pentru cine și cu ce mize, acum, cînd a trecut aproape un an pandemic? Pentru că nu putem relua teatrul de unde l-am lăsat în martie 2020. Sau putem, dar nu ne face bine.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Mihaela Tulea

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.