Bărbaţi în pragul crizei de nervi

Publicat în Dilema Veche nr. 681 din 9-15 martie 2017
Bărbaţi în pragul crizei de nervi jpeg

● Dorian, regia și coregrafia: Oana Răsuceanu, video: Iulia Rugină, Dan Adrian Ionescu, Mizdan, Adrian Câmpean, muzica: Mihai Dobre, decor: Dan Adrian Ionescu, producător: Ana Agopian. Cu: George Albert Costea. Asociația Control N și Teatrul Odeon. 

În seara în care am văzut Dorian, NASA a anunţat descoperirea a şapte planete de dimensiunea Pămîntului. În Sala Studio a Teatrului Odeon, Terra pe care locuieşte Dorian (un supranume pentru Tudor, făcînd trimitere, probabil, la Dorian Gray, cel care îşi vedea sufletul într-o imagine/pictură) urmează să dispară în 24 de ore, după ce oxigenul va fi absorbit de un misterios praf auriu. Aceasta este premisa unui performance construit ca un edificiu compact în care dansul contemporan, proiecţiile video şi universul sonor sînt perfect sudate. Oana Răsuceanu elaborează un scenariu narativ care recuperează starea de sfîrşit al lumii, personale şi universale, pe care o simte un bărbat tînăr în faţa apocalipsei. Corpul performerului live se integrează în video şi cele două elemente se dezvoltă reciproc, unul prin altul. Sînt cîteva scene notabile: mesajele niciodată trimise între doi parteneri a căror dragoste se trezeşte în faţa extincţiei iminente, rutina cotidiană a personajului, care include poetica sterilităţii arhitectonice a clădirilor de birouri văzute dintr-un lift de sticlă, exersarea descătuşării libertăţii în ploaie, lumina diurnă filtrată pe fereastră sau trupul, supradimensionat de amintire, al unei femei iubite cîndva.

Miza spectacolului este formula performativă în care sunetul şi imaginea funcţionează simbiotic împreună cu performerul, depăşind poziţia de comentatori/susţinători ai acestuia. Practic, sound-ul şi videomapping-ul devin egale cu elementul live şi de aici rezultă un format contemporan, explorat în Occident, dar inedit la noi, în special din cauza menţinerii unor concepţii desuete legate de rolul şi limbajul video într-un spectacol. În Dorian, surprinde plăcut modul în care proiecţia video este narator, personaj, context împreună cu performerul. Şi aici e de remarcat meritul lui George Albert Costea, artist complex şi versatil care poate să susţină non-verbal, doar prin corporalitate, un spectacol de unul singur pe scenă şi a cărui prezenţă este puternică în mişcare şi în nemişcare, atunci cînd relaţionează prin non-acţiune cu imaginile narative din proiecţii. Unul dintre cei mai surprinzători actori din tînăra generaţie, George Albert Costea mai joacă singur într-o altă producţie, Open, în regia Letei Popescu, spectacol în care predomină teatrul şi cuvîntul, dar care are şi performativitate strict corporală.

Dorian este un spectacol viu prin prospeţimea formatului performativ, prin conceptul şi calitatea imaginii şi a sunetului şi prin prezenţa incitantă a lui George Albert Costea. Cu această producţie, Oana Răsuceanu propune o revigorare a limbajului în performance-ul românesc prin schimbarea raportului de forţe între video, sound şi actant. Creat ca spectacol independent, Dorian urmează să fie găzduit de Teatrul Odeon. 

rosencrantz2 foto c duica jpg jpeg

● Somnambulism de Iaroslava Pulinovici, traducerea: Bogdan Budeş, regia: Alexandru Mâzgăreanu, scenografia: Rodica Der, ilustraţia muzicală: Alexandru Suciu. Cu: Ion Grosu, Crenguța Hariton, Karl Baker, Sorin Cociş, Diana Roman, Iulian Mihai Cristea. Teatrul Nottara. 

Rezultat în urma ediţiei a V-a a proiectului „Spectacolul începe cu o lectură“, desfăşurat în 2015 la Teatrul Nottara, Somnambulism, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, reprezintă premiera mondială a textului Iaroslavei Pulinovici, o tînără scriitoare din Rusia, formată la Institutul Dramatic din Ekaterinburg, unde l-a avut profesor pe excentricul Nikolai Koliada (regizorul unui Hamlet tribal, văzut în România în 2012). Piesa combină realism psihologic, grotesc, suprarealism, misticism în povestea unui bărbat care descoperă că şi-a trăit viaţa în derizoriu, cu o căsnicie şi un job dominate de minciuni şi alcool. O tragedie a avut loc înainte de începerea poveştii, iar personajul Slava este deja în colaps, într-un moment de renegare a sistemului social care împinge indivizii la tipare existenţiale vicioase.

Acest început abrupt particularizează textul: nu este un proces de intrare în criză, ci unul de parcurgere a acesteia. La fel se întîmpla în Viaţa cu un idiot, spectacolul lui Andriy Zholdak după Victor Erofeev la Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu, unde criza, conjugală şi existenţială, era declanşată deja în prima scenă. Personajele din ambele producţii, Slava la Bucureşti (Ion Grosu), respectiv Soţia la Sibiu (Cristina Flutur), sînt nevrotice, încep spectacolele la tensiuni înalte şi continuă la acelaşi nivel, un lucru dificil pentru actori. Aici este şi una din reuşitele importante ale spectacolului lui Mâzgăreanu, în vibraţia înaltă a personajului principal, susţinut febril, cu fineţe şi echilibru, de actorul Ion Grosu. Spaţiul este reconfigurat de scenografa Rodica Der ca scenă a unui accident rutier (imaginea multiperspectivată a unei şosele, cu desenul de cretă al victimei), nu cel enunţat în text, ci unul simbolic, al lui Slava însuşi. Căci personajul suferă în urma tragediei un violent impact cu propria conştiinţă şi devine o „victimă“ a trezirii din rutina socială (simte enorm şi vede monstruos, ca să-l citez pe Caragiale), cerînd sieşi şi celorlalţi onestitate. Dar Slava are dificultăţi în a instaura etica în societate şi chiar în propria viaţă. Nu reuşeşte să provoace o revoluţie a moralităţii, ci doar să intre într-un nou tipar, casnic şi profesional, căruia ar putea să nu-i mai permită erori. Dar textul – şi spectacolul – se opresc înainte de (in)succesul său, refuzînd să încheie, fericit sau dramatic, parcursul acestui om dureros de lucid. Căci miza este criza, nu deznodămîntul trezirii, iar Mâzgăreanu conduce sigur traseul lui Slava prin acest colaps existenţial, în condiţiile în care în text nu există o acumulare şi o descărcare de tensiune, ci doar nivelul maxim.

Dorian şi Slava trăiesc, în mod diferit, sfîrşitul lumii subiective care îi afectează psihologic, unul devine introspectiv-letargic, celălalt febril-isteric.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Călin, C. Duica

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.