Armin şi Fritz

Publicat în Dilema Veche nr. 601 din 19-25 august 2015
Armin şi Fritz jpeg

● Nathan Înţeleptul după G.E. Lessing, Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu şi Schauspiel Stuttgart.

● Vizita bătrînei doamne de Friedrich Dürrenmatt.  

● Cele cinci dimineţi de Fritz Kater. Regia: Armin Petras. Schauspiel Stuttgart. La FITS 2015.  

Armin Petras este un personaj interesant în lumea teatrului. Germanul, actual director al teatrului de stat din Stuttgart (după ce a condus Teatrul „Maxim Gorki“ din Berlin), prezintă o separare a personalităţii sale artistice în două identităţi distincte, „încarnate“ de persoane: Armin Petras, regizorul, un tip filiform, permanent cu o şapcă pe cap ce îi dă un aer de muncitor, şi Fritz Kater, dramaturgul, invizibil în spaţiile publice, faţă de care Petras se disociază categoric, neacceptîndu-l ca pe un

Deci avem de-a face cu doi artişti, care se pretind şi se afirmă ca indivizi diferiţi. Nu ştim ce crede Fritz Kater despre spectacolele lui Armin Petras – absenţa sa din spaţiul public lasă loc speculaţiilor în ceea ce îl priveşte –, dar Petras are uneori reacţii critice la textele pe care Kater i le oferă în premieră, permiţîndu-şi ajustări pe ici, pe colo. Declaraţia a fost făcută de Petras însuşi în urmă cu doi ani la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, unde a prezentat

producţie a Teatrului „Maxim Gorki“ din Berlin, spectacol fascinant, mai puţin prin aducerea dramei istorice în context contemporan (mai bine zis decontextualizînd-o pînă la universalizare), cît prin scenografia inventivă care consta „doar“ într-un practicabil înclinat la 45 de grade şi o ploaie care nu a contenit tot spectacolul, ba chiar a continuat şi după terminarea lui, şi care a fragilizat echilibrul actorilor, dînd senzaţia de noroi şi frig, ca în tranşee (doar era vorba despre război). Petras a refuzat atunci, într-o discuţie publică, să accepte, măcar tacit, că Fritz Kater este pseudonimul său, în ciuda solicitărilor insistente ale unor spectatori intrigaţi de jocul identităţilor. Această dublă personalitate niciodată deconspirată are un echivalent la noi, în performance-ul continuu al coregrafului Mihai Mihalcea, care şi-a inventat un sine contestatar, grăitor de adevăruri incomode, Farid Fairuz. Mihalcea se pretinde Fairuz ca artist, disociindu-şi astfel identitatea civilă de cea performativă, şi îi dă lui Farid un chip, bărbos, pletos, şi un ton ireverenţios. Îi creează astfel o imagine. Dacă Mihalcea îl întrupează pe Fairuz cu o figură total diferită de a sa, Petras îl identifică pe Kater cu o absenţă. 

Armin Petras a revenit la FITS în acest an cu trei spectacole, dintre care unul,

după Lessing, este o coproducţie a Teatrului Naţional „Radu Stanca“ şi a Schauspiel Stuttgart şi a avut premiera în timpul festivalului. Au mai fost prezentate

şi

de Fritz Kater. În volumul editat de Iulia Popovici şi publicat de FITS,

(Editura Act), Petras declară că „textul nu mai este centrul teatrului“. Declaraţia sa este şi nu este susţinută de spectacolele văzute la Sibiu. Toate trei sînt spectacole de text, ba chiar cu text mult, uneori strivitor în raport cu restul elementelor performative, însă, în toate trei, regizorul relaţionează critic în raport cu textul, reconstruindu-l, recontextualizîndu-l, uneori punîndu-l sub semnul întrebării, inclusiv renegîndu-l. Este în primul rînd situaţia din

producţie grandioasă, nu numai prin decorul lui Dragoş Buhagiar – un templu ars prin care bîntuie fantomele unei Europe pretins unite –, ci şi prin resuscitarea piesei lui Lessing în context european contemporan şi prin combinarea actorilor din două trupe, cea sibiană (Ofelia Popii şi Ciprian Scurtea în roluri principale) şi cea de la Stuttgart, care vorbesc fiecare pe limba lui şi uneori în engleză, construind astfel o pseudocomunicare. Multiculturalitatea – etnică, religioasă, sexuală – este un concept relativ recent, dar realitatea pe care o normează există dintotdeauna. Ceea ce face Petras din piesa lui Lessing este să o aşeze, cu toate problemele ridicate – diferenţele de etnie, religie, sexualitate – în Uniunea Europeană şi la marginea ei, în Israel şi Palestina, şi să se întrebe dacă acest ideal de „unitate în diversitate“ nu este utopic, poate chiar intenţionat utopic, ascunzînd, sub un strat gros de demagogie, intoleranţe perpetuate de secole. Asta pentru că, în locul unei politici

a diferenţelor culturale, Europa lui Lessing şi cea contemporană promovează una

Pe lîngă actualizarea contextului, incluzînd terorismul, conflictele din Gaza, intoleranţele rasiale şi religioase, Petras operează cîteva ieşiri din convenţie, răbufniri ale actorilor/personajelor care contestă atît viziunea regizorului, cît şi pe aceea a autorului. 

Spectacolul

conţine şi el drastice modificări de text, în speţă tăieri care reglează dinamica la nivel cinematografic, cu Clara Zachanassian ca o Holly Golightly în vîrstă şi aspră, dar elegantă precum Audrey Hepburn, şi o comunitate orăşenească insipidă, intolerantă şi laşă. Ciocnirea de mentalităţi se produce într-un decor imens, constituit dintr-o scară de cabaret. Însă reducerea textului afectează procesul de schimbare a mentalităţii comunităţii, trimiţînd tema piesei în plan secund. 

Cel mai interesant spectacol al lui Petras a fost

pe textul lui Fritz Kater (dovadă că separarea performativă a celor doi este artificială), care readuce în discuţie terorismul, industria (şi profitul ei) de protecţie împotriva terorismului, manipularea politică, incapacitatea guvernanţilor de a proteja populaţia, dar şi disoluţia normelor sociale şi a umanităţii. O bombă explodează în oraş, aerul este contaminat, cinci personaje încearcă să supravieţuiască. Unii devin asasini, alţii victime, dar asta se întîmplă mai puţin din cauza pericolului exterior şi mai cu seamă din cauza propriilor disfuncţii umane şi sociale (spectacolul identifică stigmate contemporane precum tiparul misogin al femeii: amantă & menajeră). De data asta, regizorul a făcut un spectacol mic, reprezentat în Sala Studio de la Sibiu, unde insuficienta ventilaţie a potenţat în mod neaşteptat show-ul: apropierea sfîrşitului, marcată printr-o gradaţie – bomba emană abur, apoi un praf (pudră) şi o substanţă lipicioasă (ce părea să fie... iaurt), toate depunîndu-se succesiv pe trupurile actorilor –, a sufocat publicul care a resimţit, pînă în pragul leşinului, căldura, mirosurile, praful. Construit ca un puzzle postmodern, spectacolul este dinamic şi inventiv, ca în scena unui lung monolog antisistem al unui personaj care este forţat să termine discursul după ce un altul îl împinge afară, ca pe o pîrtie, pe podeaua unsă cu „iaurtul“ şters de pe corpul său. Bomba care scoate din scenă şi omul, şi sistemul, şi revolta. Petras şi Kater se înţeleg cel mai bine unul pe altul. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: D. Dumitru, M. Marin

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.