„Am o problemă cu definiţiile, cu graniţele şi limitele în general“ – Diego ARAMBURO, un portret

Publicat în Dilema Veche nr. 708 din 14-20 septembrie 2017
„Am o problemă cu definiţiile, cu graniţele şi limitele în general“ – Diego ARAMBURO, un portret jpeg

Pe Diego Aramburo l-am cunoscut anul trecut la Berlin. Regizor şi dramaturg, interesat de  limbajele performative contemporane, este cunoscut pentru Trilogia boliviană, o serie de spectacole care face o radiografie identitară a ţării sale. A primit numeroase premii, atît pentru Trilogie, cît şi pentru alte producţii ale sale, create acasă, în Bolivia, dar şi în străinătate. L-am invitat în România să monteze unul dintre textele pentru copii ale lui Joël Pommerat întrucît are la activ cîteva premii, în Argentina şi Canada, pentru spectacole destinate publicului tînăr. Astfel, în octombrie, va avea loc premiera spectacolului său Scufiţa roşie, la Teatrul pentru Copii şi Tineret „Gong“ din Sibiu.

„De fapt, eu nu fac diferenţa între a lucra un spectacol «politic» şi unul pentru «publicul tînăr» (prefer noţiunea de «spectacol de familie» pentru că, de obicei, cînd montez spectacole pentru copii, ele sînt apreciate şi de adulţi)“, zice Diego. Precizarea este necesară avînd în vedere că mare parte din creaţia sa rămîne în zona politicului şi a chestionării derapajelor societăţii contemporane, iar spectacolele pentru copii sînt excepţii. „De fiecare dată cînd simt nevoia acută să îmi exprim un punct de vedere cu privire la ceva ce mă frămîntă încep prin a investiga, apoi îmi împărtăşesc opiniile echipei mele şi discutăm împreună. Fiecare proiect are natura lui proprie: pot să creez un spectacol bazat pe sunet sau unul pe imagine, unul intim sau o mare producţie, depinde de subiect. Mă preocupă mult temele despre femei din cauză că situaţia actuală a femeii este încă injustă şi nu doar în America Latină. Misoginismul este prezent peste tot şi în Europa, fie că apare în cazuri grave sau în situaţii minore, este acelaşi lucru. De fapt, viitorul meu proiect pe această temă este despre noua lege votată în Bolivia care face posibilă schimbarea de gen şi voi lua o poziţie personală faţă de acest subiect. Va fi o acţiune care încearcă să ridice întrebări legate de definirea genului. Am o problemă cu definiţiile, cu graniţele şi limitele în general. Cred că dreapta politică este setată pe limite şi unul dintre instrumentele ei principale este să creeze restricţii şi frici în interiorul unui spaţiu imaginar al «proprietăţii». Acest mod de a gîndi a infectat chiar şi subiectele progresiste precum genul. Simt cumva că şi luptele LGBT, care sînt foarte importante pentru mine, sînt prinse în interiorul acestui mod de gîndire care creează definiţii şi «ghetouri» peste tot. Deci voi face o acţiune – conţinutul ei concret este deocamdată o surpriză – pentru a încerca să extind un pic definiţia genului. Cred că rolul artei este de a invita oamenii să reflecteze asupra propriilor opinii şi de a pune sub semnul întrebării însăşi existenţa noastră, dacă sîntem cine spunem că sîntem şi dacă facem ce spunem că facem. Arta naşte întrebări în mintea spectatorului (întotdeauna în tipul de spectator al lui Jacques Rancière, «spectatorul emancipat»). Ăsta este ţelul meu major: să generez o întrebare, despre societate sau despre individ.“  

Şi întrebările s-au născut, mai ales prin Trilogia boliviană, foarte bine primită de public, dar şi de critică (fiecare dintre cele trei producţii a primit premiul pentru Cel mai bun spectacol al anului). „Lucrez mult cu idei «vii», teme sociale şi politice care mă preocupă, subiecte care mă şochează. Creez atunci cînd ceva mă afectează direct: cercetez subiectul şi, dacă găsesc o legătură între ceea ce mă preocupă şi descoperirile făcute în urma investigaţiilor şi am ceva de spus despre asta, încep să lucrez. Bineînţeles că circumstanţele în care se află ţara mea îmi ţin atenţia trează. În Bolivia e o permanentă tranziţie, de la ceva la altceva, păstrîndu-se în acelaşi timp, într-un anume fel, rădăcinile strămoşeşti. În Trilogia boliviană am încercat să tratez diverse teme pe care le consider de referinţă pentru istoria ţării şi pentru felul nostru de a fi şi am creat trei spectacole. Nu a fost posibil să mă limitez la unul singur pentru că Bolivia este un stat multicultural (asta este denumirea noastră oficială: Statul Plurinaţional al Boliviei) şi nu e doar o denumire retorică. În Bolivia trăiesc 34 de culturi şi naţionalităţi, fiecare cu felul său de a trăi şi de a înţelege universul. Însă există teme majore care ne unesc (la bine şi la «nu atît de bine») şi am încercat să-mi prezint viziunea despre aceste lucruri, vorbind despre istorie – în primul şi poate cel mai sarcastic spectacol –, despre situaţia prezentă – în al doilea, cel mai paradoxal şi critic spectacol – şi despre conservarea teritoriului pentru generaţiile viitoare – al treilea spectacol este despre sinuciderea unei femei din tribul Guarani. Guarani este una dintre naţionalităţile conlocuitoare din Bolivia pe care o împărţim cu Brazilia din punct de vedere al teritoriului; sînt foarte ataşaţi de pămînt, au luptat să îşi apere teritoriul în timp ce globalizarea economică i-a deposedat de pămînturi în favoarea industriei petrolului. Neprimind nici un răspuns de la guvernele Brazilei sau Boliviei după decenii de proteste, toate femeile din anumite comunităţi Guarani s-au sinucis ca să ofere generaţiilor viitoare posibilitatea de a-şi păstra teritoriul, căci au atras astfel atenţia societăţii şi autorităţilor, care au fost forţate să le răspundă. După aceste sinucideri, lumea a sprijinit tribul Guarani şi autorităţile le-au dat dreptul să păstreze părţi din teritoriile lor istorice.“

La premiera altui spectacol al său, Pornografia, lumea s-a aşteptat la ceva scandalos („E interesant cum se nasc speculaţii înainte de lansarea unui spectacol şi publicul dezbate subiectul înainte de premieră“). Spectacolul a încins spiritele, dar provocarea artistică nu a fost frivolă. „În accepţiunea mea, pornografia este un exercițiu de a dezvolta orice fără nici o cenzură, spunînd totul explicit. Chestii personale, dar și lucruri politice și sociale. Este un spectacol explicit și militant, dar militantismul meu nu este pentru un partid politic, ci pentru libertatea de exprimare (cea reală, nu cea «vîndută» de elita americană), pentru egalitate și justiție socială. Dar, în același timp, dacă vreau să fiu corect, bineînțeles că trebuie să lupt cu nedreptățile pe care eu însumi le comit. Deci pornografia este, de asemenea, o modalitate de a-mi expune personal punctele slabe. În nici un caz nu este vorba de o «expunere» a conținutului, ci de un statement artistic.“

„Evoluţia tehnologică ne face narcisişti ca societate“

Diego Aramburo este cunoscut pe scena europeană, unde este prezent ca invitat în festivaluri şi platforme performative, dar de unde îşi alege şi coproducători pentru performance-urile sale. Desigur, acest lucru arată recunoaşterea valorii sale ca artist, dar pentru el, prezenţa în Europa (şi oriunde în străinătate) este şi o necesitate practică. Căci meseria de artist este dificilă în Bolivia, unde „nu există subvenţie pentru teatru sau pentru orice fel de act cultural. Nici subvenţii de stat şi nici particulare. Asta înseamnă că, dacă vrei să fii artist, trebuie să fii mînat de o mare nevoie de a-ţi exprima ideile şi să ai ceva de spus pentru că, dacă doar vrei să fii luat în seamă, să te expui, nu vei supravieţui, economic vorbind. Primii ani din cariera unui artist sînt groaznici din cauză că aproape trebuie să plăteşti tu ca să fii artist. Dacă ai curajul să continui, în ciuda acestor greutăţi, atunci trebuie să fii foarte bun căci, ca să supravieţuieşti, trebuie să îţi exporţi munca şi, ca să faci asta, trebuie să fii la un nivel internaţional cel puţin respectabil. Pe plan intern, teatrul creează un public în marile oraşe şi menţine un dialog cu o parte a comunităţii, nu cu întreaga comunitate, pentru că poporul bolivian este prea numeros şi diversificat ca să poată fi «acoperit» de cei cîţiva artişti care lucrează în teatru, dans sau în orice alt domeniu artistic.“

Diego Aramburo este „înrudit“ artistic cu „cîţiva artişti argentinieni care îmi sînt aproape pentru că facem parte din aceeaşi generaţie şi am crescut împreună, cum ar fi Mariano Pensotti“, cu Angelica Liddell din Spania sau cu autori germani ca Fallk Richter, Sussane Kennedy sau Gob Squad şi She-She-Pop. „Cu toate astea, cred că eu sînt mai mult concentrat pe artiştii vizuali, conceptuali şi creatori de live-art“. Consideră că artele performative, deşi în continuă evoluţie, nu s-au schimbat fundamental în ultimii ani. „Ţinta e aceeaşi, cred, dar e mai stringentă nevoia de exprimare din cau-za evoluţiei tehnologice care ne face să devenim din ce în ce mai narcisişti ca societate. Oamenii tind să creadă că doar ei au dreptate, îşi apără spaţiul personal şi nu acceptă nimic altceva, alte opinii sau perspective, dar arta ne aminteşte că există întotdeauna «altceva» şi «altcineva» şi că sîntem diferiţi. Arta performativă încă îşi depăşeşte limitele şi învaţă să se concentreze pe menţinerea legăturii cu celelalte arte. Şi acest lucru este paradoxal pentru că această interconectare ţine de esenţa artei performative şi a live-art-ului, dar se pare că, la un moment dat, am pierdut cumva ideea asta principală şi ne-am concentrat doar pe a spune poveşti cunoscute de secole. Cum însă avem acum atîtea modalităţi de a povesti, arta performativă s-a întors la cel mai mare potenţial al său, şi anume acela de a fi conectat cu cineva care e în acelaşi loc, faţă în faţă, adică întîlniri palpabile, legături concrete, spre deosebire de virtualul care ne înconjoară acum de peste tot. Cred că vom continua să dezvoltăm această trăsătură, iar arta performativă va continua să existe. Obiceiurile societăţii nu se vor schimba, la bază sîntem asemănători animalelor şi, cînd ne comportăm bine, adică nu ne omorîm între noi şi nu ne călcăm în picioare, căutăm legături concrete, care contează, altele decît cele oferite virtual de prea multele gadget-uri pe care le avem.“

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Gumucio Li

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.