Ai noștri tineri la Paris...

Publicat în Dilema Veche nr. 400 din 13-19 octombrie 2011
Ai noștri tineri la Paris    jpeg

- sau Nopți teatrale la Palais de Béhague -

Înscris sub un dublu titlu, care conjugă aportul tinerei generaţii artistice - noul val ce bate ţărmurile teatrale româneşti de vreo zece ani încoace - şi farmecul unei tradiţii cu gust „bizantin”, Festivalul de Teatru organizat de Institutul Cultural Român din Paris, la finele unui septembrie scăldat într-o lumină aurie de vară, s-a găsit în faţa unui pariu inedit. Multe alte turnee şi succese româneşti au bătut calea Parisului şi au lăsat nume şi amintiri ilustre, dar este pentru prima oară cînd teatrul românesc se prezintă în grup, în formaţie de luptă, aş zice, şi, nu întîmplator, alege tineri creatori în prima linie.

Termenii cu care manifestarea a fost lansată, puneau în gardă şi promiteau de la bun început un şoc: „Tînăr, proaspăt, incandescent, ce taie răsuflarea, teatrul este domeniul cel mai dinamic al culturii române“ (Katia Dănilă, directoarea ICR Paris în revista La Terasse, nr. 190, sept. 2011). Şi într-adevăr, pentru prima dată vedetele au fost tinerii. Institutul a reuşit să fie astfel la unison cu un fenomen ce se precizează de aproape un deceniu în România, în ecou cu alte căutări europene – emergenţa unei tinere generaţii care, de la de-acum miticul şi mult citatul grup dramAcum, avansează ca un curent generaţional, spre diferenţă de arhipelagul marilor nume, sau constelaţii de singurătăţi, după o expresie a lui George Banu. Şi aici aş sublinia un paradox: noul val este departe de a fi un teatru de subsol, sau underground, şi nici măcar în margine, poate în margine de subvenţii; dar în orice caz e un teatru care a făcut dovada deseori că se află în inima însăşi a realităţii, împins din ce în ce de alte valuri care vin din spate, căci în teatru ca şi în viaţă nu rămîi multă vreme cel mai tînăr. Şi asta a fost o altă evidenţă tulburătoare a acestor nopţi din elegantul palat al contesei Martine de Béhague: am reîntîlnit ultimul val, dar şi cei ce vin din urmă foarte tare, din ce în ce mai tineri, care împărtăşesc de altfel aceleaşi valori şi stil de teatru cu „înaintaşii“ de acum aproape un deceniu. Prin comparaţie, tînărul teatru francez mi se pare, cu cîteva excepţii, mai puţin frămîntat de gravele probleme ale zilei, mai puţin angajat decît înaintaşii săi din marea epocă a teatrului politic din anii ’60-’70. E drept că nu au ieşit dintr-o dictatură de patru decenii, dintr-un regim ce şi-a lăsat pentru multă vreme amprenta pe o societate pradă bolilor unui capitalism sau consumerism sălbatic. Poate criza va mai pune pendulele la aceeaşi oră. Cît de adevărat, în inima vieţii, a fost deja în 2003 strigătul Gianinei Cărbunariu – Stop the tempo! 

Un fenomen de generaţie 

Cine au fost însă aceşti tineri şi foarte tineri veniţi să-şi facă dinţii la Paris? Mai întîi locul unde au avut loc operaţiile, o întîlnire ce-ţi poate tăia răsuflarea, cum promitea tînăra directoare a Institutului: Sala de teatru a Ambasadei, care a primit recent numele de Sală Bizantină. Nume ce evocă bolţi şi fresce aurite, cupole de lumină, arcade brâncoveneşti, fastul unor splendori trecute. Şi, nu vă înşelaţi, construită la începutul secolului trecut într-o aripă a Palatului, de contesa Martine de Béhague, sala a găzduit nume celebre ale elitei intelectuale şi artistice pariziene – Gabriel Fauré, Isadora Duncan sau Adolphe Appia. La moartea contesei, în 1939, palatul a fost cumpărat de statul român, care a instalat aici Ambasada României. Perioada comunistă a trecut ca un tăvălug peste splendorile artistocraticului palat, dar sala a supravieţuit şi tinde astăzi să reintre treptat în circuitul artistic parizian, graţie mai ales acţiunii pasionate a celor două directoare, Katia Danilă şi Simona Rădulescu, directoare adjunctă, organizatoarea şi sufletul acestei manifestări. Poate fi jucat un spectacol cu un text contemporan într-o astfel de sală, grea de trecut şi pulsînd de o viaţă ascunsă? Am să parafrazez un răspuns al lui Tadeusz Kantor şi am să spun că teatrul contemporan poate fi jucat oriunde, chiar şi într-o sală de teatru. 

S-a vorbit adesea de un fenomen de generaţie, deşi ruptura nu e atît „biologică“, cît estetică. Într-adevăr, spectacolul care ar fi putut fi „pivotul“ acestei micro-stagiuni româneşti în inima Parisului este semnat de Victor Ioan Frunză, format înainte de 1989, şi care şi-a propus cu patru tineri actori să dinamiteze, să agite „valurile“ Furtunii lui Shakespeare. În total, şase spectacole cu şase titluri, fiecare jucat de două ori. Încă o dată, o tactică nouă; s-a mers picătură cu picătură, cum se spunea într-unul din textele jucate, oare cîtă apă trebuie să curgă ca să lase o urmă într-o cadă? Era vorba de spectacolul scris şi „montat“ de Peter Kerek, 9 grade la Paris, o producţie a Teatrului ACT, spectacol pe care l-am descoperit la Festivalul de dramaturgie de la Timişoara şi care m-a impresionat prin eleganţa şi siguranţa gestului, un spectacol şi o formulă inedite, un dialog permanent scenă/ecran. Şi mai ales m-a impresionat Alina Berzunţeanu, protagonista acestui spectacol de teatru-film: este pentru prima dată cînd văd o actriţă a cărei prezenţă în scenă domină imaginea de pe ecran, atrage toate privirile, o actriţă, aici şi acum, atunci şi acolo, dînd în acelaşi timp glas şi viaţă altor personaje, torent de vorbe şi de situaţii diferite, în dialog cu ea însăşi, fixată pe imaginea de pe ecran. Mai mult decît un experiment, aş spune o cale pe care Kerek se poate angaja de acum înainte, un teritoriu al său, într-un teatru unde imaginea filmată nu ucide teatrul, ci îl completează şi amplifică. 

Unda de şoc 

Alexandra Badea a venit cu o companie franco-română (actorii săi de-acum fetiş, Mădălina Constantin, Carine Piazzi şi Corentin Koskas), a jucat deci în franceză propriul său text Mode d’emploi – sau cum să supravieţuieşti într-o lume ostilă, a emigraţiei, de exemplu. Gianina Cărbunariu, deja jucată în Franţa cu trei spectacole pînă acum, rezumă poate cel mai bine tendinţele acestui „noul val“ al teatrului românesc. O altă tînără companie franco-română, animată de Eugen Jebeleanu şi Yann Verburgh, a propus un spectacol-lectură cu piesa sa scrisă în 2008, Poimîine, alaltăieri, o falsă utopie care vorbeşte mai puţin despre fantasme futuriste, cît despre imagini, situaţii contemporane împinse la absurd. Pe această linie, a absurdului ascuns, a mers această nouă versiune de spectacol, şi textul funcţionează perfect, deosebit de stimulant în spaţiile pe care autoarea le lasă liber imaginaţiei fiecărui nou interpret. 

Ultima promoţie de la UNATC a adus „unda de şoc“ în palatul contesei de Béhague cu Jocuri în curtea din spate, de autoarea israeliană Edna Mazya, puse în scenă de Bobi Pricop cu cinci camarazi de facultate: Ioana Manciu, Pavel Ulici, Florin Hriţcu, Vlad Pavel, Cezar Grumăzescu, toţi excelenţi, jucînd pe nuanţe, pe explozii de ton, de stil, capabili de emoţie şi violenţă, de cinism sau de inocenţă teribilistă. Se vede de altfel „mîna de fier“ a tînărului regizor, în decupajul textului, în structura de lumini şi ritmuri: jocuri precise, violente şi fără nici o iluzie. O poveste simplă, care loveşte ca un pumn în burtă: patru adolescenţi violează o adolescentă într-o mizerabilă „curte din spate“, acţiunea pivotează brusc între sala tribunalului – băieţii joacă şi avocaţii apărării, iar fata, procuroarea – şi jocurile inocent perverse de pe maidan. Bobi Pricop a ales o variantă de spectacol şi o lectură deosebit de clară şi eficace. Totul e redus la un schelet minim, un dialog nervos şi rapid, pendulînd între proces şi jocurile din curtea din spate, perspectiva se schimbă cu repeziciune; un joc între cele două realităţi, la fel de violent, de concis, condus cu o siguranţă uimitoare pentru nişte debutanţi. 

Monologul-mărturie al Alinei Şerban – Declar pe proprie răspundere, pus în scenă de David Schwartz (o producţie a teatrului LUNI de la Green Hours şi tangaProject pe o dramaturgie de Alice Maria Marinescu şi cu creaţia sonoră a lui Cătălin Rulea), pleacă de la copilăria personajului, a cărei biografie se confundă cu cea a interpretei de etnie romă. David Schwartz face şi el parte din ultimul val, practică un teatru angajat, extem de lucid şi fără ciucuri şi alte ornamente, dar cu un umor şi o emoţie bine controlate, un teatru care merge drept la ţintă, extrem de necesar, al cărui cuvînt de ordine ar fi, în afară de talent, generozitatea – după titlul grupului iniţiat de profesorul Nicolae Mandea. Textul e relativ scurt, o relatare voit liniară, dar care „creşte“ odată cu eroina, unde emoţia e drămuită cu atenţie, şi umorul – dureros. E cool să fii rom, exclamă actriţa în final, îţi trebuie într-adevăr mult curaj şi optimism să termini pe o astfel de notă, dacă priveşti în jur cu atenţie soarta romilor, toleraţi în Franţa, hăituiţi prin alte locuri. Spectacolul a încheiat seria reprezentaţiilor din Sala Bizantină şi a emoţionat puternic: un spectacol de calitate, politicaly correct cum se spune, dar atît de necesar, tocmai în acest context.  

Mirella Patureau este traducătoare şi critic de teatru, cercetătoare la Atelier de recherches sur l’intermédialité et les arts du spectacle, CNRS, Paris.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
„Pitești, am auzit că îți plac dungile”. O reclamă Sephora jignește miile de victime ale Experimentului Pitești. Reacții acide
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat pe pagina de Facebook și pe Instagram o reclamă jignitoare asociată cu teribila închisoare Pitești, unde mii de deținuți au fost torturați de comuniști. Postarea a fost ștearsă după câteva ore.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.