Schela lui Zeus

Publicat în Dilema Veche nr. 688 din 27 aprilie – 3 mai 2017
Schela lui Zeus jpeg

Merită să vezi fața unui istoric de artă care se uită la o statuie de 12,5 m înghesuită pe o monedă de 3 cm. Mai ales cînd statuia aia a fost una din cele șapte minuni ale lumii antice. Și mai ales cînd nu există nici o altă copie antică mai detaliată. Zeus al lui Fidias, făcut din aur și fildeș, cel care, chiar așezat pe tron, avea creștetul în tavanul templului său din Olympia, e pe monedă, dată fiind diferența de scară, doar un ins căpățînos care așteaptă în autogară cu bagajele lui bizare.

Acum, chiar și fără să-l aibă pe Zeus pe CV, Fidias tot ar fi celebru, dată fiind implicarea lui în proiectele arhitecturale din Atena lui Pericle și, în special, cealaltă uriașă statuie criselefantină, cea din Parthenon, a Atenei, după care s-a păstrat o copie romană pasabilă, de 4 cm (glumesc – Athena Varvakeion are cam un metru). Motivul pentru care, contrar principiilor mele, vorbesc azi de o minune a lumii antice este că atelierul din Olympia în care Fidias l a făcut pe Zeus este cunoscut arheologic, fiind săpat de nemți în 1954-58. Faptul în sine că am putea fi cît de cît siguri că ăsta a fost atelierul lui Fidias e bineînțeles deja interesant. Prezența atelierului undeva în această zonă era, ce-i drept, garantată de o referință a unui autor antic (Pausanias V, 15, 1) și, ce să vezi, o cană pîntecoasă purtînd inscripția, în stilul vremii, „sînt a lui Fidias“ a fost găsită în apropiere. Nu singură, ci împreună cu grămezi de debitaj de fildeș, fragmente de matrițe ceramice și sticlă, dar și cu mici cantități din materiale probabil asociate cu alte proiecte ale atelierului, între care, în ordinea numerelor de pe tricou, piatră ponce, abanos, chihlimbar, obsidian, cretă, bronz, cuarț, gips, pigmenți, cochilii diverse, colți și coarne de tot felul și evident unelte, majoritatea databile exact cînd trebuie, pe la 440-430 î.Hr. Trebuie să fii Sfîntul Anton ca să reziști ispitei de a zice că Fidias e răspunzător pentru atare poluare a mediului înconjurător. E drept că inscripția în sine, religios invocată prin manuale, s-ar putea să fie o glumă cărturărească a cuiva din echipă (cum se zvonește). Oricum, dacă prezența lui Fidias – și a vinului său – e dovedită în Olympia la această dată, ar însemna că el nu a participat efectiv la decorația frontoanelor Parthenonului din Atena.

În ruinele atelierului a fost construită, la aproape o mie de ani după Fidias, o bazilică paleocreștină, ale cărei porți de altar în filigran de piatră (cancelli) le vedeți și în foto. Interesant e că atelierul (Bau A, în raportul german) semăna din capul locului cu un templu, poate pentru că reproducea dimensiunile naosului templului unde statuia urma să fie instalată. În orice caz, n-a fost gîndit ca o construcție temporară – trebuia, de alt-fel, să aibă un spațiu interior liber de 13 m înălțime, deci să fie destul de solidă. Totuși, cînd îl aduci pe Fidias și-i pui în vedere să facă ceva deosebit, dar deosebit, nu îi repartizezi o șandrama care stă să cadă. Nu, asta e o strategie brevetată de cei care alocă ateliere sculptorilor din București. Fidias trebuie să fi făcut aici, ca model, un Zeus în mărime normală, apoi a construit, piesă cu piesă, la o scară de opt ori mai mare, întreaga statuie (care era demontabilă, deci transportabilă). Nu m-aș mira să fi conceput, poate trăgînd învățăminte din lucrul la statuia Atenei, abia terminată pentru Parthenon, și planurile atelierului însuși, de la detaliile cele mai mici (ușa care se deschide în exterior) pînă la cele mai mari, și mai ales la sistemul de schele permanente. Zic permanente pentru că, pe lîngă schelele de lemn, de-o parte și de alta a statuii se găseau, conform reconstituirii plauzibile a arheologilor germani, cîte două platforme solide, susținute de coloane de piatră, creînd așadar trei niveluri de lucru, fiecare luminat de cîte trei ferestre, cel mai de sus nivel fiind în dreptul umerilor statuii. Ideea îmi place: cînd instalezi componente masive de tot felul, inevitabil ceva ține, mai trebuie dres, și e de preferat să le poți ciocăni acolo sus pe platformă, dacă e destul de solidă, decît să le plimbi mereu sus-jos cu riscurile asociate.

Săpăturile par să indice că sticla juca un rol – neatestat de sursele scrise – în sculptura criselefantină. Matrițele ceramice pentru veșminte (ale lui Zeus și ale zeiței Nike de pe brațul său), pe care inițial s-a crezut că se forma foița de aur ce urma apoi să fie aplicată pe nucleul de lemn, par să fi fost menite să creeze forme de sticlă, și anume nu prin turnare a sticlei topite, ci prin încălzire pînă la înmuiere a foii subțiri de geam așezate deasupra ei. În orice caz, în atelier nu s a găsit nici un fel de rest provenit de la producerea pieselor. Nu doar pentru că s-a făcut curățenie temeinic înăuntru. Dacă podeaua era de pămînt, garantez că rămîneau prinse în ea nenumărate chestii; dar e clar că a fost o podea de lespezi, care lespezi au fost ulterior, cu multă înțelepciune, scoase și refolosite în altă clădire.

Statuia, scoasă din templu și dusă la Constantinopol în secolul V d.Hr., a dispărut prompt într-un incendiu. Din Zeus cel cu spatele de trei metri și jumătate n-a mai rămas nimic – în afară de imaginea lui Hristos Pantokrator, care îi moștenește chipul în arta creștină. 

Cătălin Pavel este arheolog și scriitor. Cea mai recentă carte publicată este romanul Trecerea, Cartea Românească, 2016.

Foto: wikimedia commons, atelierul lui Fidias

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.