Redare

Publicat în Dilema Veche nr. 690 din 11-17 mai 2017
„Cu bule“ jpeg

Stilul didactic are o tendinţă recunoscută spre conservatorism, provenind din dorinţa justificată de a le transmite elevilor lucruri simple, verificate şi uşor de aplicat, dar şi din comoditatea profesorului care recurge la amintiri din propria experienţă de elev, dacă nu a învăţat (sau i se pare că nu a învăţat) prea multe de atunci. La această inerţie se mai poate adăuga rutina lecţiilor repetate la nesfîrşit (pornind de la manuale neschimbate timp de decenii). Inovaţia e de multe ori formală, manifestîndu-se într-un jargon profesional de ultimă oră, vehiculat mai ales în documentele oficiale ale breslei. În dialogul cu elevii şi în modelele de interpretare care li se oferă acestora persistă destule vechi clişee, în ciuda criticilor care li s-au adus între timp.

Sînt decenii de cînd critici, teoreticieni şi profesori de literatură recomandă evitarea verbului a reda în comentarea textelor literare. Frecvenţa cuvîntului e uşor de explicat: a reda e unul dintre acele verbe prin care se poate stabili o legătură între idei (o clasă semantică mai largă, incluzînd şi verbele copulative din gramatică). Echivalentele „mai elegante“ ale verbelor cu sens foarte general a fi, a avea şi a face alcătuiesc o serie de care tindem cu toţii să abuzăm în efortul de a redacta în registrul cultivat: a consta, a reprezenta, a conţine, a realiza, a crea etc. A reda e un fel de a face care are ca subiect un autor sau textul său literar, iar ca obiect – lumea imaginară, emoţiile produse etc. Defectul principal al termenului e că transmite inevitabil o viziune a literaturii ca pură reflectare, orientată către reproducerea realului şi punînd în umbră creaţia, imaginarul şi subiectivitatea. Forma transparentă a cuvîntului – format cu prefixul re- de la verbul de bază a da – induce vechea idee a „copiei după natură“. E motivul pentru care termenul a fost criticat, recomandîndu-se înlocuirea sa prin verbe la fel de generale, în care însă apar în prim-plan subiectivitatea şi/sau comunicarea: a crea, a construi, a exprima, a transmite etc.

A reda rezistă totuşi, cel puţin în comentariile literare şi în alte auxiliare didactice distribuite anonim prin Internet: „autorul redă frământările personajului cauzate de întîrzierea peste obicei a soţului“ (preferatele.com); „autorul redă o serie de imagini de epocă“ (referat.clopotel.ro). Într-o sinteză în care se oferă scheme şi formule de interpretare bune pentru orice situaţie, a reda, redat şi redare apar la tot pasul: „Eul liric se oglindeşte şi în sentimentele variate redate de aceste poezii“, „enumeraţiile contribuie la redarea atmosferei, la diversificarea aspectelor prezentate“; „figurile de stil nuanţează aspectele redate“; „textul redă prin mijloace descriptive aspecte ale unui minunat tablou din natură, surprinsă într-un moment de graţie, într-o zi / seară / noapte de vară / toamnă / iarnă / primăvară“. În indicaţiile de lucru, constatăm că şi elevul are obligaţia să redea: „fiecare sentiment va fi redat cu citate din text“.

În DEX verbul a reda este înregistrat cu sensul său primar, previzibil – „a da din nou cuiva un lucru, o situație etc.; a restitui“ –, dar şi cu cel special, figurat: „a descrie, a exprima ceva prin viu grai, prin scris sau prin diverse mijloace artistice; a reproduce“. Cu acest înţeles – care nu e şi al modelului francez (redonner) după care se consideră că verbul românesc ar fi fost calchiat – a reda a fost folosit în critica literară mai veche, în primul rînd de G. Ibrăileanu, corespunzînd viziunii realiste a acestuia despre mimesis în creaţia literară. Într-un studiu despre Al. Brătescu-Voineşti se găsesc mai multe formulări caracteristice cuprinzînd verbul a reda: „autorul redă numai acele şi numai atîtea vorbe ale lui Pană cîte sînt necesare“; „pentru a reda exact starea sufletească în care l-a adus pe acest om afacerea neaşteptată“ etc. De altfel, primul citat cu care este ilustrat acest sens în dicţionarul academic (Dicţionarul limbii române, DLR, Litera R, 1975) este tot din Ibrăileanu: „Sarcina romancierului este grea, căci el trebuie să redeie viaţa cu adevăr şi cu poezie“. Clişeele au adesea surse perfect onorabile; la Ibrăileanu, a reda e motivat de o viziune şi se asociază unor interpretări subtile. Nu tot aşa vor sta lucrurile în continuare. Verbul a fost intens folosit în perioada proletcultistă, reflectînd o viziune simplistă a „realismului socialist“, ceea ce a contribuit la devalorizarea sa în critica literară, dar nu a împiedicat perpetuarea sa în mediul şcolar (căci prefeţele vremii au fost şi sînt citite şi copiate chiar după schimbarea contextului ideologic). Citatele din DLR sînt semnificative: „Poeții au reușit să redea sentimentele cele mai scumpe poporului, izvoarele adînci ale dîrzeniei şi hotărîrii sale“ (Mihai Beniuc); „Măiestria literară înseamnă arta de a reda marele adevăr al vieţii, esenţialul, în imagini artistice“ (Lupta de clasă, 1953).

În comentariile şcolăreşti şi în alte redactări stîngace, a reda a devenit un substitut universal, un cuvînt generic, despre care unii par să creadă că poate fi plasat în orice construcţie (de exemplu, în loc de a conferi, a atribui, a arăta, a explica etc.): „Care sînt mijloacele prin care autorul redă basmului o notă comică?“ (brainly.ro); „Autorul redă succint ce este spaţiul Schengen“ (ziare.com). 

Rodica Zafiu este prof. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București. A publicat, între altele, volumele Limbaj și politică (Editura Universității București, 2007) și 101 cuvinte argotice (Humanitas, Colecția „Viața cuvintelor“, 2010).

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.