Post-modernitatea s-a născut la sat

Publicat în Dilema Veche nr. 96 din 17 Noi 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Nimeni nu e profet în ţara sa, se spune. Antropologia a reformulat această înţelepciune, vorbind, prin gura lui Lévi-Strauss, despre necesitatea "privirii în-depărtate". A trebuit aşadar să mă îndepărtez, să ascult la Budapesta comunicările lui Balázs Trencsénzi, Levente Szabó şi ale altora din excelentul grup de istorici balcanici "We, the People", pentru a privi altfel, poate mai înţelegător, propria mea casă instituţională, Muzeul Ţăranului Român. Mai exact, cadrul comparativ şi traiectoriile istorice nuanţate m-au făcut să privesc altfel ceea ce vedeam de mult timp. În primul rînd, mi-au aşezat puţin în altă perspectivă semnificaţia gestului fondator al lui Horia Bernea în contextul cultural actual. Semnificaţia sa vizibilă şi imediată a fost aceea a unei rupturi triumfale faţă de "etnografie", în sensul emblematic al termenului. Să pornim deci de aici. "Exista un element comun în toate aceste formulări (din a doua jumătate a secolului al XIX-lea) ale caracterului naţional în termeni de tradiţie populară: anume, Ťdubla legătură» a definirii folclorului ca sursă de cunoaştere, dar şi ca ceva care trebuie să fie cultivat şi aşezat într-un canon" (Balázs). Etnografia (sau, poate mai corect, "etnologia naţională") se naşte astfel ca o combinaţie de romantism epistemologic şi pozitivism metodologic. După ce o viziune mai largă, ce ţinea de romantismul politic al construcţiilor naţionale, a creat obiectul necesar al acestei noi discipline (definirea faptelor sociale ca fapte tradiţionale şi studierea ca atare a acestora), exigenţele ştiinţifice ale pozitivismului din epocă i-au determinat pe proaspeţii etnografi şi folclorişti să documenteze riguros şi cu profundă onestitate această realitate "evidentă" a vieţii ţărăneşti ca esenţă naţională: tradiţia. Peste timp, majoritatea s-au transformat însă din apostoli ai tradiţiei în funcţionari ai patrimoniului. Şi vremurile se schimbaseră însă, iar miza strategică a tradiţiei în construcţia naţională nu mai era aceeaşi. Ea a devenit astfel tot mai mult un soi de etalon în aur al adevărului identitar, păstrat cu gelozie în străfundurile unui muzeu sau ale unei arhive, unde "etnografii" coborau pentru a o iscodi, temători: oglindă oglinjoară, cine e cel mai etnograf din ţară? De această sechestrare pozitivist-birocratică a "adevărului identitar" se desprinde Bernea. Gestul său are măreţia uşor romantică a unui erou pe calul său alb, eliberînd obiectele de contingentul lor social şi istoric (jos cu notele explicative de pe vitrine!), în care le ţinea închise pozitivismul etnografic, pentru a le permite să se mişte din nou, libere, în spaţiul estetic al unei spiritualităţi eterne. Prin acest gest, Bernea se ridică astfel deasupra tuturor luptelor de putere pe care le duc "etnografii" (dar şi împotriva tuturor care practicau şi credeau în legitimitatea acestor lupte!), deplasînd pur şi simplu miza demersului: adevărul despre societatea românească îl constituie frumuseţea culturii sale, plasată în Spiritul etern al "Ţăranului Român". Este legitimată astfel, totodată, menirea MŢR ca muzeu de artă şi nu muzeu de societate. Din această perspectivă, "restauraţia Giurescu" a fost - dincolo de "cazuistică" - o repunere în drepturi a pozitivismului patrimonial. Pentru a înţelege semnificaţia gestului lui Bernea, dincolo de acest prim nivel, şi fascinaţia pe care a exercitat-o şi o mai exercită încă, trebuie să îl aşezăm însă într-o longue durée a elitelor culturale române. Din acest punct de vedere, Bernea se înscrie sui generis într-o genealogie care îl leagă de romantismul unui Alecsandri şi, mai aproape, de naţionalismul metafizic al unui Mircea Eliade. În 1862, Pál Gyulai mărturisea în prefaţa la Contribuţii la poveştile noastre populare cum s-a străduit să alcătuiască, din fragmentele pe care i le ofereau ţăranii, texte "mai complete, mai frumoase şi mai poetice": "am făcut tot posibilul pentru a obţine povestea în întregimea ei" (apud Levente). Este ceea ce se străduia să facă şi Alecsandri, propunînd - şi sfîrşind prin a impune - varianta "integrală" a Mioriţei - adică propria sa variantă, care avea să ne reprezinte în faţa lumii occidentale. Acest patriotism estetic al vremii făcea astfel ca valoarea normativă a folclorului să-şi găsească adevărata expresie doar prin intermedierea unei prelucrări intelectuale - ceea ce, la rîndul său, legitima şi accentua rolul elitelor intelectuale în construcţia identităţii naţionale. Din acest punct de vedere, discursul muzeografic al lui Bernea ar putea fi considerat ca un fel de "Mioriţă" a Românului născut artizan, în loc de poet, oferind un (nou) canon al "adevăratei" valori a culturii noastre populare. Este însă mult mai mult - sau, în orice caz, şi esenţialmente altceva. În perioada interbelică, nevoia complexă de redefinire a raportării la trecut şi la rolul său normativ în proiectul de societate, l-a dus pe un Eliade, de pildă, să afirme că problema "sufletului românesc este mai degrabă de natură ontologică decît istorică" (subl. mea). "Nu continuitatea normativă (ca la generaţiile anterioare, n.n.), ci structura naturală este cea care creează destinul (naţiunii, n.n. - Balázs). Nu istoria a creat psihologia poporului român, ci aceasta a determinat - ca "structură naturală", am putea spune - întregul destin istoric al românilor, va susţine Cioran. Acest naţionalism metafizic aşază aşadar valoarea culturii populare într-un registru de acum ontologic, de unde nu-i rămîne decît să "rodească" - cum îi plăcea lui Eliade să spună - în funcţie de condiţiile şi oportunităţile istorice. Magia consfinţită de gestul Bernea constă tocmai în transfigurarea, printr-un gest romantic de creaţie, a acestui naţionalism metafizic interbelic, de care majoritatea elitelor noastre culturale actuale se simt încă tainic şi profund ataşate, într-o expresie estetică actuală (chiar post-modernă!) a ontologiei naţionale şi plasarea ei sub speciae aeternitatis*. A transforma o sensibilitate colectivă profund naţională şi anti-modernă (în sensul de critică internă a modernităţii, nu de a-modern) într-un exerciţiu individual de creaţie, (aparent) deasupra naţionalului şi critic faţă de canoanele modernităţii dominante, rămînînd totodată fidel tuturor ingredientelor iniţiale, iată ceea ce poate fascina cu adevărat! E fascinant! - îmi mărturisea acum cîteva săptămîni un antropolog italian, vizitînd muzeul. Îmi aduce însă aminte de Mussolini... Se naşte astfel întrebarea: expresie a unei totalităţi eterne (a spiritului etnic), poate un asemenea muzeu evita să devină un totalitarism (al spiritului)? În plan pragmatic: cum poate funcţiona un muzeu sub speciae aeternitatis? Atenţie: este o întrebare legitimă şi - aviz amatorilor - onestă! _____________________ * Este edificatoare, în acest sens, ultima întîlnire pe care am avut-o cu Horia Bernea în cadrul unei dezbateri televizate, în care acesta urmărea elegant-plictisit încercările mele şi ale Speranţei Rădulescu de a contextualiza şi relativiza ideea de "autentic": Bernea vedea, pur şi simplu, ce e a fost, este şi va fi autentic, şi ce nu!

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
O problemă a unghiilor ar putea fi un semn mai puțin cunoscut al cancerului
Anumite modificări ale unghiilor ar putea fi un semn al problemelor grave de sănătate, inclusiv cancer și artrită reumatoidă. Avertismentul vine din partea dr. Amir Khan, de la ITV. Acesta a recomandat o programare la medic, în cazul în care observăm semnele.
image
Cei mai mari poluatori cu plastic din lume, dezvăluiți de un studiu. Ce companii binecunoscute otrăvesc planeta
Conform rezultatelor unui studiu publicat miercuri, 56 de multinaționale sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din poluarea cu plastic la nivel mondial, iar cinci dintre ele sunt responsabile pentru un sfert din această poluare
image
BBC: Ucraina a folosit rachete cu rază lungă de acțiune, livrate în secret de SUA
Ucraina a început să folosească rachete balistice cu rază lungă de acțiune împotriva forțelor rusești. Faptul că armele au fost furnizate în secret de SUA a fost confirmat de către oficialii americani.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.