Piaţa sau viaţa

Publicat în Dilema Veche nr. 537 din 29 mai - 4 iunie 2014
Din amintirile unui cobai jpeg

Non scholae, sed vitae discimus – citeam acum vreo patru decenii în cartea de limba latină. Frumoasă vorbă. Şi cît de actuală!

Altminteri, pe cît se aşază vremea peste ea, pe atît o înţeleg mai puţin. Că nu de dragul şcolii ar trebui să învăţăm e clar. N-o să rămînem în bancă pînă la pensie. Dar „pentru viaţă“? Care „viaţă“?

Pe cînd eram profesor stagiar în Breaza de Prahova, stăteam, într-o după-amiază ca în multe altele, la marginea şoselei, doar-doar s-ar îndura vreun camionagiu să mă ia, să mă ducă spre casă, măcar pînă la Ploieşti. Aflat în această poziţiune ingrată, mi-a fost peste mînă să văd apropiindu-se un elev de la una dintre clasele mele. Iar el, în loc să-mi dea bună ziua şi să treacă mai departe, se mai şi opreşte să-mi facă un pic de conversaţie! Şi ascult – vai! – aceeaşi veche poveste: că lui îi place să citească şi ar vrea să meargă la „filo“, dar părinţii spun că nu e o alegere de viitor. Iar eu ce părere am? Da’ chiar, ce să-i zic? Că am ratat vreo patru-cinci camioane din pricina lui? Că timpul le rezolvă pe toate? Să-i zic şi eu aceeaşi veche poveste cu pasiunea care răzbeşte în cele din urmă, ca uleiul încins din tigaie?

Pentru un adolescent, „viaţă“ înseamnă cam ce înseamnă pentru un septuagenar semicredincios „viaţă de apoi“.

Peste ani, cînd eram decan la Literele bucureştene, am făcut o campanie de promovare a facultăţii, publicînd, în reviste congenere – România literară, Observator cultural, Dilema veche  ş.a. – o serie de testimoniale ale unor absolvenţi care îşi făcuseră o carieră de invidiat. Şi, ca să mai atenuăm impresia că am fi doar o „fabrică de profesori“, aşa cum începuse să se creadă prin anii ’80, odată cu introducerea stagiului obligatoriu în învăţămînt – trei ani care se lungeau rapid într-o eternitate –, i-am rugat să mărturisească şi pe foşti studenţi care ajunseseră la notorietate şi în poziţii frumoase, în domenii dintre cele mai felurite: mass-media, publicitate, relaţii publice, ba chiar şi afaceri! Rezultatele au fost două. Cel dintîi, previzibil, a fost că o serie de colegi s-au burzuluit: voiam cumva să sugerăm că meseria de „dascăl“ ar fi una derizorie sau infamantă? Al doilea a fost, în schimb, surprinzător. M-am trezit cu un telefon de la secretarul de redacţie al Dilemei vechi, anunţîndu-mă că se aflau la sediu două eleve de a XII-a, care ar fi vrut să dea la Litere, dar... N-aş putea eu să dau cîte un telefon la părinţi, poate îi conving?

Sînt pus, văd, pe poveşti. Nu mă pot abţine de la încă una, deşi simt că în curînd îmi voi epuiza spaţiul dăruit de revistă.

Eram în comisia de admitere, prin primii ani de după ’90. Au fost concursuri epuizante atît pentru candidaţi, cît şi pentru organizatori. Încheiasem cu totului-tot, pusesem lacăte şi sigilii pe toate dulapurile şi deschisesem sticla de whisky care ne aştepta, ca trofeu, de aproape o lună. Se aude un ciocănit la uşă şi intră, sfios, o domnişoară. Prevenitor, preşedintele de comisie o anunţă că examenul s-a sfîrşit, nu se mai pot depune contestaţii. Nu, nu – ne explică domnişoara – ea a intrat, anume la Birotică (o specializare de scurtă durată, inventată atunci, care ulterior s-a transformat în... nu mai ştiu ce, iar apoi a devenit Asistenţă Managerială şi Secretariat). Ar fi vrut să întrebe doar: ei ce ies cînd termină? Păi – spune preşedintele răsuflînd uşurat – secretare. Şi unde? Unde e nevoie, de la buticul din colţ, la Guvern. „Şi la ambasade se poate?“ a fost replica finală. Şi a plecat acasă fericită.

Gata! Cert e că „viaţa“ din vechiul dicton latin, cu năucitoarea ei ambiguitate, a fost înlocuită treptat de un alt cuvînt, aproape identic, dar, pare-se, mai exact: „piaţa“. Dar mie unul tot îmi vine să întreb: care piaţă?

Într-un reportaj BBC, directoarea unui foarte elitist colegiu britanic de fete, întrebată despre misiunea instituţiei pe care o conducea, în locul cuvintelor grandilocvente care se rostesc de regulă la o astfel de provocare, a răspuns că ei îşi propun să formeze studente capabile să-şi schimbe de cel puţin cinci ori profesiunea – nu locul de muncă! – în 20 de ani după absolvire. Cum se zice: fără comentarii.

Acuma, nu orice şcoală sau universitate e făcută pe calapodul unui colegiu englez de fete, de rangul întîi. Pe de altă parte, însă, fie în Marea Britanie, fie în România, un parcurs educaţional complet – de la grădiniţă la master, eventual şi doctorat – cam tot atît durează: între 20 şi 25 de ani. Cine se mai încumetă azi să spună că ştie cum va arăta peste vreo două-trei decenii nu piaţa muncii ca atare, ci măcar nomenclatorul de meserii oficial recunoscute?

Totuşi, sistemul de învăţămînt e adesea imaginat, în special pe verigile lui finale, ca locul în care ar trebui să se întîlnească şi să se armonizeze două pieţe: cea educaţională şi cea profesională.

Cum se pot de facto armoniza cele două într-o ţară ca a noastră, s-a văzut din exemplul evocat data trecută. Achiziţionarea unor platforme educaţionale performante, capabile să susţină examene la distanţă cu mii de candidaţi, fără să mai fie nevoie de profesori care să-şi bată capul cu corectura şi notarea, şi-a găsit o piaţă de desfacere fabuloasă pentru produsele aferente: diplome! Atît Ministerul, cît şi ARACIS-ul – pe numele întreg: Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţămîntul Superior – s-au dovedit ani buni incapabili să stăvilească inflaţia. Îmi amintesc cum, întrebat într-o emisiune dacă a autorizat tipărirea a vreo 45.000 de diplome pentru o singură promoţie, ministrul de resort a dat un răspuns de neuitat: el nu, probabil s-a dat comandă direct la tipografie!

Într-o logică economică marxistă, oferta modelează cererea. Într-una capitalistă, lucrurile stau mai degrabă invers. Întrebarea este, atunci, ce anume a putut genera o cerere atît de viguroasă pe piaţa educaţională, căreia unii au ştiut să-i găsească oferta cea mai atractivă? Căutaţi explicaţiile pe cealaltă piaţă, cea a muncii, cu un sector public în care achiziţionarea unei diplome îţi conferă (aproape) automat o încadrare pe o treaptă superioară de salarizare şi cu un sector privat care a perceput şi încă mai percepe în bună măsură studiile academice doar ca pe o condiţie formală de angajabilitate, angajatorii fiind de părere că nu prea contează unde a fost obţinută diploma şi, adesea, nici măcar în ce specializare.

Nu e de mirare că succesul competiţiei interuniversitare lansate prin modificarea pîrghiilor financiare în legea din 1998 a fost, într-o primă instanţă, cel puţin discutabil. Şi că, pentru remedierea evidentelor distorsiuni de parcurs, a fost nevoie de punerea reflectoarelor pe un alt cuvînt passe-partout: „calitate“. Despre el – ceva mai încolo. După un scurt interludiu.

Liviu Papadima este profesor de literatură română la Facultatea de Litere, prorector la Universitatea Bucureşti; coautor al manualelor de limba şi literatura română pentru liceu, apărute la Humanitas Educaţional. A coordonat mai multe volume apărute la Editura Arthur.

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.