Contextul sfîrşitului lumii (I)

Publicat în Dilema Veche nr. 701 din 27 iulie – 2 august 2017
Contextul sfîrşitului lumii (I) jpeg

În imaginile din cartea Apocalipsei se vede, în filigran, iconografia lumii clasice. Mai mult, unele din ele sînt mai ușor explicabile prin influența culturii vizuale greco-romane decît prin orice referințe iudaice sau creștine. Sigur că în nici unul din exemplele la care mă limitez acum (și săptămîna următoare) nu este absolut sigur că autorul reacționează în mod specific la un anumit monument antic. Dar cum exemplele astea sînt prea multe, e clar că în laboratorul minții acestui vizionar, Ioan Teologul – altul decît Ioan Evanghelistul –, se folosesc din plin și ingrediente păgîne. Lucru normal, pentru că, departe de a fi un simplu scriitor psihedelic, Ioan a avut darul de a instrumenta religios o sumă de teme mari ale timpului. Chiar dacă nu era vorbitor nativ de greacă, ci de aramaică sau chiar ebraică, el va fi fost inevitabil expus culturii greco-romane atît în Palestina elenizată, cît și (mai ales) în provincia romană Asia, azi vestul Turciei, în care s-a refugiat probabil după prima revoltă a evreilor împotriva stăpînirii romane (66-73 d.Hr.). Pînă și insula Patmos, unde a fost exilat de autoritățile romane, era, tehnic, un teritoriu al orașului Milet.

Apocalipsa e un text creștin prin excelență vizual, dar scris într un moment în care încă nu se poate vorbi de o iconografie creștină. Autorul lui crește probabil imersat în arta iudeo-elenă a Herodienilor, dar, hrănit apoi cu imagini din extraordinarul repertoriu al lumii păgîne, le adaptează adesea pentru viziunile sale, fie monstruoase, fie de glorie epifanică. De pildă, imaginea lui Hristos ca purtător al cheilor morții și ale iadului (1:18) e probabil contaminată cu concepția elenistică a zeiței Hekate, purtătoare a cheilor lumii de dincolo, Hades, concepție ilustrată de multe monumente pe care Ioan le putea vedea în primul secol al erei creștine pe coasta anatoliană. Iar dacă ar fi să raționalizăm cei patru cavaleri ai apocalipsei, ar trebui probabil să îi concepem ca pe armata parților, mereu amenințătoare, a căror cavalerie zdrobise armata lui Crassus cu un secol și jumătate înainte într-o înfrîngere de proporții mitologice. De alt­fel, și ceva mai jos în text, invazia lăcustelor (cu „păr de femeie“, asemănătoare unor „cai pregătiți de luptă“, 9:7-8) pare din nou calchiată după cavaleria în armură (cataphractarii) a parților, al căror păr lung era „barbar“.

Monumentele antice descoperite în orașele din Asia romană, orașe cărora li se adresează Hristos prin Ioan, fac și ele ca textul să apară în cu totul altă lumină. În Efes, de pildă, unde Ioan Teologul poate să-l fi vizitat pe Ioan Evanghelistul, se ridică în anii redactării Apocalipsei un mare templu dedicat adorării împăratului roman ca zeu, cu alte cuvinte cultului imperial. Că e vorba de cultul lui Domițian e confirmat de descoperirea în 1960 a unor fragmente dintr-o statuie de 7 m înălțime a acestui împărat – capul și un antebraț (le puteți vedea la muzeul din Sel­çuk, care ține în depozit și un deget de la piciorul acestei statui). Prezența unei asemenea statui colosale, a unui om care își spune dominus et deus, are preoțime și templu pentru propriul său cult, trebuie să fi părut cu totul monstruoasă comunității creștine din Efes, chiar dacă Domițian nu pare să-i fi persecutat pe creștini. Cum să nu ne gîndim că statuia asta are o legătură cu anxietățile eschatologice ale lui Ioan? Un templu încă mai celebru din Efes, o minune a lumii antice, era templul lui Artemis, cu o ușă specială chiar în fronton, folosită pentru epifania rituală a zeiței, de care va fi știut prea bine toată lumea din zonă, inclusiv în Patmos, la 100 km distanță. Găsim o aluzie la asta în 3:20 („stau la ușă și bat“…)? Aici ar fi vorba, evident, de un mecanism opus – de transfer, de apropiere de un model prestigios, iar nu de distanțare și demonizare.

În 2:13, „scaunul de domnie al Satanei“ este localizat de Ioan în Pergam, și e probabil ca în spatele acestei imagini să se ascundă un alt templu al lui Augustus divinizat și al zeiței Roma (templu de care știm doar din surse scrise). Posibil e să fie vorba și de marele altar elenistic, decorat cu o superbă și înfricoșătoare gigantomahie, ridicat de Eumenes al II-lea și aflat azi la Pergamonmuseum în Berlin. Celor din Pergam care vor împlini dorința Domnului li se va da, spune mai departe textul, „o pietricică albă“ (2:17), adică, în tradiția păgînă, un vot favorabil, de achitare, dacă nu cumva trebuie să vedem aici o amuletă. Numeroase amulete magice creștine (sună paradoxal) au fost descoperite în săpături arheologice, chiar dacă un pic mai tîrzii decît data de redactare a apocalipsei noastre.

În fine, pe marginea mesajului transmis îngerului bisericii din Laodiceea („ești căldicel – nici fierbinte, nici rece“… 3:15) se poate face un comentariu mult mai prozaic. Ruinele apeductului din Laodiceea sînt cercetate și se știe din sursele scrise că apa ce ajungea în oraș era călduță, adică nici fierbinte, cu proprietăți terapeutice, precum cea din Hierapolis, dar nici rece și curată ca aceea din Colossae. Interpretare de un reducționism ridicol a unui mesaj esențialmente moralizator? Prefer să spun că e un tip de contextualizare care ne face să apreciem mai mult geniul lui Ioan de a ridica ­mici detalii lumești la un rang de generalitate izbitoare. 

Cătălin Pavel este arheolog și scriitor. Cea mai recentă carte publicată este romanul Trecerea, Cartea Românească, 2016.

Foto: wikimedia commons

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Nu suntem egali în fața bolilor: care sunt românii care nu vor plăti suprataxă pe concediu medical
Politicienii și-au făcut calculele și au decis că nu suntem egali în fața bolilor. Mai exact, PSD și PNL lucrează la o ordonanță de urgență prin care încearcă să elimine supraimpozitarea concediilor medicale doar în cazul anumitor pacienți
image
„Lâna de aur”, cel mai scump material textil natural din lume. Firul de Vicuña se vinde la gram, la fel ca aurul
Firul de Vicuña, recoltat o dată la doi sau trei ani în cantități limitate, se distinge ca fiind cel mai rar și scump fir din lume. Cu o grosime de 12 microni, comparabilă cu cea a aurului, este comercializat la gramaj, se vinde la prețuri exorbitante și presupune un proces de producție meticulos.
image
Decizie radicală pentru „Tesla de Cluj”. „Dacă ziceam că e produsă în Elveția, clienții ar fi sărit s-o cumpere cu 450.000 de euro”
Echipa proiectului a luat o decizie importantă: va regândi „Tesla de Cluj” într-o variantă mult mai ieftină. „Probabil că dacă ziceam că mașina este produsă în Elveția, clienții ar fi sărit să o cumpere cu 450.000 de euro”, susține Florin Dehelean, unul dintre investitori

HIstoria.ro

image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.
image
Wall Street-ul Bucureștiului interbelic
În perioada interbelică, pe Wall Street-ul local, existau nu mai puțin de 80 de bănci, dintre care 50 erau cu dotări la standarde moderne, desfășurându-și activitățile în adevărate opere arhitectonice, care rivalizau cu City-urile marilor capitale europene.