Cînd logica a devenit sclava urii. Patru semne

Publicat în Dilema Veche nr. 880 din 18 - 24 februarie 2021
De la Bacalaureat la dreptul moral jpeg

În februarie 1947, Albert Camus a publicat un articol intitulat „Democrație și modestie”, în care spune: „Democratul, înainte de orice (s.m.), este acela care admite că un adversar poate avea dreptate și îl lasă, așadar, să se exprime, acceptînd să reflecteze la argumentele sale”. Camus pune în directă legătură democrația cu modestia și în alte locuri, fie în publicistică, fie în carnete, acest articol rămîne bibliografia de bază a ideii, căci aici el spune clar că democrația este „exercițiul social-politic al modestiei”. O va spune și în „Reflecții asupra unei democrații fără catehism” din iulie 1948: „Regimul democratic nu poate fi conceput, creat și susținut decît de oameni care știu că nu știu tot. Democratul este modest...”. Nu mulți autori văd această legătură esențială dintre democrație și modestie mai clar decît Camus. Sigur că democrația, ca mod de organizare politică, nu este nici morală și nici justă, iar dacă ea are vreo legătură cu etica, aceasta este: democrat nu poate fi decît un om modest. Modest, firește, în sens socratic. Adică democratul este modest nu după port, nici după faptă, ci după încrederea în sine, în cîte știe și cîte poate. În plus, fiind mereu dispus să reflecteze, democratul este un om rațional. Democrația nu este nici religie, nici ideologie, nici sentiment – este un mod de organizare care, rațional vorbind, e cel mai puțin rău dintre toate cele posibile. Așadar, democrația ne apare ca fiind cuplajul dintre rațiune și modestie.

De altfel, Camus a devenit socialistul cel mai admirat de conservatorul care sînt încă de cînd am citit aceste rînduri, într-un alt text al lui intitulat „Dialog pentru dialog”, din 1949: „Putem face partidul celor care nu sînt siguri că au dreptate? Acesta ar fi partidul meu”. Îmi plac din ce în ce mai mult oamenii care articulează opinii sincer, dar nu foarte încrezător. În aceste vremuri îngrozite, nu prea-i mai găsești. Lumea spaimelor sanitare instituționalizate a schimbat oamenii exact în acest sens: i-a făcut tot mai siguri pe ei și, de aceea, tot mai puțin dispuși să practice, să ceară sau să prezerve democrația. Pe măsură ce frica socială e mai mare, oamenii devin tot mai siguri pe ceea ce știu și, invers, pe măsură ce vremurile sînt mai blînde, oamenii sînt mai dispuși să-și chestioneze propriile cunoștințe și propriile credințe. Mai pe șleau, vremurile bune, relaxate, sînt propice spiritelor dilematice; vremurile rele, încordate, nu prea.

Societatea românească trăiește o prelungită hemoragie, de te miri că mai există. Pe de o parte, de decenii i se scurg resursele materiale prin mecanisme care combină diabolic corupția cu incompetența. Pe de altă parte, îi pleacă cei mai merituoși dintre tineri (brain drain). Dar cea mai amenințătoare scurgere din alcătuirea noastră comună nu este nici scurgerea banilor sau a realizărilor economice și nici scurgerea inteligenței, este drenajul spiritului dilematic. A dispărut complet din obișnuințele românului inteligent și instruit obișnuința verificării propriei așezări cu mijloacele cuplate ale minții și inimii. Reperele după care ne ghidăm viața și ne investim energiile sînt, mai degrabă, jaloanele cețoase ale spaimei decît criteriile menite exersării discernămîntului. Așa se face că logica și argumentul au devenit cîrje ale urii, din instrumente ale civilității. Avem darul gîndirii și, prin asta, al cunoașterii nu ca să comunicăm, nu ca să înțelegem, nu ca să putem discerne. Gîndim ca să-l răpunem pe cel care ne enervează. Gîndirea este planul prin care îl reprimăm pe celălalt. Gîndirea slujește găsirii celei mai eficiente strategii a desființării celuilalt. Mulțumim naturii că ne-a făcut capabili să identificăm și să distrugem dușmanul! E marele ei dar pentru contemporanii mei.

De mulți ani mă preocupă fenomenul urii publice, mai ales că am o bogată experiență a relației directe cu fenomenul. Nu mă interesează atît de mult cum apare, nici cum se propagă. Dar mă interesează mult cum se amestecă ura publică cu logica. Cum de logica, menită după toate cărțile să limpezească mintea și să liniștească sufletul, devine combustibil pentru bomba urii? Cum se poate înrobi logica la exercițiul strident al promovării și justificării urii? Convertirea logicii în susținător al urii este, cred, cel mai interesant fenomen al actualității. Îl studiez de ceva timp și sînt în măsură să ofer cîteva observații. Poate vor fi cuiva utile. Iată cîteva semne că ne aflăm în fața unui caz de logică folosită ca o sclavă a urii:

Primul semn este pretenția accesului exclusiv la argument. De cîte ori auziți spunîndu-se: „Eu am argumente, adversarul nu are”, să tresăriți căci logica urii începe să se desfășoare. Revenind la primul citat camusian pe care l-am reprodus mai sus, democratul este cel care e în permanență dispus, „înainte de orice”, să reflecteze la argumentele celuilalt. Glumind doar pe jumătate, va să zică celălalt le are mai degrabă decît nu le are. Ești logic cu adevărat dacă pleci mereu de la ideea că, pentru orice spune, celălalt are argumente (fie ele ușor sau greu discernabile) și vrei să reflectezi la ele. În România, activiștii urii logice încep, continuă și termină perorațiile despre adversari strigînd neîntrerupt „Eu am argumente, el n-are argumente, nu vedeți că n-are argumente, la mine sînt toate argumentele, la el nici unul...”. Cine se crede stăpîn exclusiv al logicii este, de fapt, o mașină a urii.

Al doilea semn este obsesia pentru revelarea sensurilor ascunse și pernicioase ale vorbelor adversarului. Dovada neadevărului susținerilor celuilalt prin reductio ad absurdum este una, dar răstălmăcirea sau manipularea acestor susțineri spre sensuri total anapoda, deliberat căutate ca să vină la socoteala furiei, e cu totul altceva. Deci de cîte ori auziți că cineva se referă la vorbele altuia începînd prin a rosti expresia „cu alte cuvinte...” sau altele similare, traducînd astfel ce a vrut primul să spună, să fiți aproape siguri că începe o desfășurare logică a urii. Preferați întotdeauna să vedeți singur ce a susținut cel atacat și să judecați cu mintea dumneavoastră, astupîndu-vă urechea la ceea ce vi se spune „cu alte cuvinte” că a vrut să spună cel pe care, la finele „raționamentului”, trebuie să-l urîm.

Al treilea semn este semeția cunoașterii. Inevitabil, unii știu mai mult, alții știu mai puțin. Inevitabil, unii sînt mai aproape de adevăr, alții mai departe de adevăr. Dar de cîte ori simțiți că unul se semețește și disprețuiește, vituperează ori etichetează, puteți fi siguri că logica urii e pe-acolo. Argumentul de autoritate este, desigur, legitim; dar argumentul propriei autorități este întotdeauna suspect.

Al patrulea semn este imediat vizibil în concluzie. Un raționament de logică toxică, pusă în slujba urii, are întotdeauna scopul de a justifica reprimarea celuilalt. Dacă finalul pledoariei zise „logice și argumentate” este că e foarte bine/firesc/meritat să-l înjure lumea pe contraopinent, fiți siguri că tocmai ați plecat pe drumul gîndirii nefericite, care vă duce direct la ură.

Și vă scoate cu totul din democrație. Dacă asta mai înseamnă ceva pentru lumea de azi...

image png
Bolboroseala hipnotică a ideilor false
Condiția necesară pentru a evita acest epilog este ca forța de atracție a adevărului să fie mai mare decît bolboroseala hipnotică a ideilor false.
image png
Ursulețul mișel la vînătoare de spioni
Nefericita presupunere că joaca cu cuvintele nu va avea efecte e greșită.
image png
O notă, o stare, o zi...
Altfel, devenim un fel de Mega Image cu de toate...
image png
Ce este întunecarea?
Unii dintre contemporani descifrează misterele galaxiilor îndepărtate cu ajutorul unui nou telescop spațial.
image png
Diamante pe fir de telegraf
Ca și diamantele cumpărate extrem de avantajos de Charles Lewis Tiffany de la aristocrații francezi fugiți din Franța după abdicarea forțată a regelui Ludovic-Filip din 1848.
image png
A treia țeapă
Num-așa, ca ardeleanul suit în Dealul Clujului, vorba unui cîntec.
image png
La o cafea
Cu puţină mămăliguţă caldă, le veţi înghiţi, treptat, pe toate.
image png
Microbiști și tifosi
Indiferent dacă s-a dezvoltat după modelul lui tifoso sau în mod independent, microbist confirmă vitalitatea unei metafore cognitive.
image png
Timpul blamării
Dar cînd vom reuși să facem asta, constructiv, nu doar să ne facem auzite glasurile noastre vitriolate?
p 7 Gaza WC jpg
De ce „restul” respinge Vestul
Această declarație a coincis cu debutul campaniei prezidențiale în SUA, Trump fiind candidatul său preferat.
image png
image png
Buon appetito!
Dar, apropo, cred că, după ce a făcut lumea, Dumnezeu s-a mai gîndit puțin și a creat Italia.
image png
O lecție de responsabilitate
Scriu pentru cititorii noștri de bună-credință, cei mai mulți, care ne prețuiesc și care se vor fi încruntat cînd au văzut numărul nostru de săptămîna trecută.
image png
Cînd economia de piață s-a pierdut printre proteste
Întrebarea este: pînă unde vor merge încălcările principiilor economiei de piață și cele privind funcționarea Uniunii Europene?
image png
De ce n-avea Navalnîi șapcă?
Dar trebuie să îi dăm societății ruse credit că măcar a încercat. Sacrificiul lui Navalnîi e dovada.
image png
Succesiunea
Nici Europa nu stă grozav înaintea unor alegeri care pot să împingă în parlamentele europene diferiți demagogi cu promisiuni maximale și capacități mediocre.
image png
Cum trebuie să fie un președinte
Nu cred în nici o campanie electorală construită pe negativitate, pe agresiune, pe obsesii strict individuale.
image png
Avram Iancu – 200
Și totuși, posteritatea lui este impresionantă și oricine mai simte românește nu poate să nu simtă o înaltă emoție gîndindu-se la el.
image png
image png
Misterul voiniciei
„Strîmbă-Lemne” nu are, după cum se vede, o tipologie fixă, el variind imagistic în funcţie de marotele fiecărei generaţii.
image png
Înscenări
În lipsa exemplelor, utilizatorul obișnuit al dicționarului nu poate fi sigur de excluderea unei construcții.
image png
Viitorul începe ieri
Au mai fost și alte titluri, bineînțeles, poate nu atît de cunoscute, unele de psihologie și dezvoltare personală.
p 7 Adevăratul Copernic jpg
Pletele celeste ale Stăpînului Planetelor
Cel puţin aceasta a fost informaţia care s-a transmis în timp.
image png

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.