Vilegiatura – mod de folosire

Publicat în Dilema Veche nr. 596 din 16-22 iulie 2015
Vilegiatura – mod de folosire jpeg

Cuvîntul

provine din franceză:

, dar originea termenului trebuie căutată în Renaşterea italiană, cînd

desemna practica aristocraţiei de a-şi petrece vara la

– reşedinţa secundară aflată pe domeniul de la ţară. Mai tîrziu, în secolele XVIII-XIX, vilegiatura dobîndeşte şi alte semnificaţii, se diversifică destinaţiile. Odată cu secolul XX, vilegiaturii aristocratice şi burgheze i se alătură vacanţa şi concediul, ca răstimp al refacerii după un an de muncă. 

Poeţi latini, Virgiliu, Horaţiu, Ovidiu, filozoful Seneca şi mulţi alţii au lăudat virtuţile vieţii la ţară, în mijlocul naturii. Traiul campestru devenise o adevărată modă în secolul I d.Hr. Vara, în perioada caniculară, aristocraţia se refugia din marea metropolă, din

în

sau în

locuinţe luxoase, dotate cu tot confortul. Pliniu cel Tînăr evocă într-o scrisoare o astfel de locuinţă pe care o avea la Laurentinum: „O, mare, o ţărm al mării, adevărat şi nepreţuit loc al muzelor“ şi descrie în amănunt această

Pe ţărmul mării, cele mai căutate locuri de vilegiatură erau Ostia, aproape de Roma, sau mai îndepărtata localitate Baiae, în golful Neapole, cel mai luxos loc pentru cei dornici de aerul şi apa de mare, de privelişti pitoreşti, dar şi de distracţie. Seneca spunea despre Baiae că „este un loc de evitat (cu toate că are frumuseţi naturale), fiindcă a ales să fie faimos pentru deşănţarea sa“. Şi Ovidiu, în

spune că aici puteau fi făcute cu mai mare uşurinţă cuceririle amoroase. Fapt confirmat şi de Marţial, într-o epigramă: „Şi plaja de la Baiae, ce-i face-atît de bine. / Aici, un tînăr chipeş i-aprinde inima; / Fug amîndoi, iar soţul rămîne fără ea“. 

Autorii antici ne-au lăsat indicii despre comportamentul vilegiaturiştilor, pe plajă. La Laurentinum îşi avea

şi Scipio Africanul, învingătorul lui Hannibal, care, afirmă Cicero, culegea scoici de pe plajă sau făcea castele de nisip pentru copii. Singura mărturie despre practica bronzatului în Antichitate o găsim într-o scurtă menţiune a lui Seneca despre cum trebuie să fie construită o baie, cu ferestre uriaşe pentru ca acela care se spală să se şi bronzeze în acelaşi timp, iar din cada de baie să aibă „privelişte asupra cîmpurilor şi a mării“. Nu ştim dacă bronzatul pe plajă şi baia în mare erau practicate pe scară largă de către vilegiaturişti. Despre baia în mare avem o singură menţiune, cea a scriitorului Mincius Felix (sfîrşitul secolului II d.Hr), care, aflat în vilegiatură la Ostia, face o baie în mare, despre care spune: „Mi-a restabilit sănătatea şi mi-a oferit o agreabilă recreere a spritului“. 

Practicile vilegiaturii, aprecierea mării şi a plajei, a apelor termale precum şi luxoasele vile maritime au dispărut odată cu prăbuşirea Imperiului Roman. În Evul Mediu, marea devine o privelişte repulsivă, iar litoralul, un loc pustiu, sălbatic, un „teritoriu al vidului“, după cum precizează istoricul francez Alain Corbin. Omul medieval avea frică de mare, loc primejdios şi ostil, stăpînit de forţe malefice şi populat de creaturi monstruoase. Medicii considerau apa şi aerul de mare drept emanaţii ale putreziciunii din adîncuri şi recomandau evitarea litoralului, precum şi a soarelui. Soarele dăunează sănătăţii şi tenului alb, imaculat al aristocratelor (doar ţărăncile sînt bronzate). 

În secolul al XVIII-lea, consideră Alain Corbin, apar noi reprezentări ale naturii. Litoralul nu mai este un loc neprielnic sănătăţii, marea, ca şi muntele, devin „experienţe sensibile“, locuri sublime, pitoreşti. Apare „dorinţa de ţărm“ şi odată cu aceasta este reinventată vilegiatura. Schimbarea concepţiilor despre sănătate şi medicalizarea societăţii occidentale par a fi declanşat fenomenul vilegiaturii terapeutice. Medicii englezi (Smolett, Purcell şi alţii) încep să recomande băile marine, susţin influenţa benefică a aerului şi a apei asupra sănătăţii. „Schimbarea de aer“ este recomandată locuitorilor din mediul citadin. Curînd, noile concepţii medicale încep să cîştige autoritate, apar primele staţiuni maritime (Brighton, Bath), iar vilegiatura devine o parte a modului de viaţă aristocratic şi burghez. Este epoca băilor reci (o adevărată tortură), considerate a fi benefice în tratamentul bolilor nervoase, vindecînd isteria feminină, astenia, impotenţa, sterilitatea. În timpul iernii, la o temperatură de 10° C, pacienţii erau aruncaţi în valuri şi ţinuţi în apă timp de zece minute. Din Anglia, moda băilor reci se răspîndeşte în Franţa. 

Începutul secolului al XIX-lea aduce cu sine mutaţii semnificative: băile reci sînt abandonate. Începe să se contureze modelul hedonist al vilegiaturii, căutarea stării de bine. Apar primele staţiuni moderne în Franţa: Dieppe (1822), frecventată şi de Napoleon al III-lea. Trebuie amintit rolul de pionierat al englezilor în iniţierea vilegiaturii pe Coasta de Azur. În anul 1764, medicul Smolett exalta virtuţile terapeutice ale climatului mediteranean. Staţiunea Cannes a fost fondată de lordul Broughan, în 1834. Aşa începe migraţia hibernală a englezilor, la Nisa, unde există celebra Promenade des Anglais. Uneori sejurul putea dura luni sau chiar ani. Curînd, apar, nu numai pe ţărmul mării, ci şi în staţiunile termale (Vichy, Marienbad, Carlsbad), hoteluri luxoase, vile particulare, cu o arhitectură specifică, de vilegiatură. În 1856, Monaco devine primul loc unde vilegiatura are ca scop nu numai curele de băi marine, ci şi jocurile de noroc de la cazinouri. Vilegiaturiştii aveau un ritual zilnic: dimineaţa era dedicată băilor în mare, după-amiaza plimbărilor şi excursiilor, iar seara cazinoului, concertelor sau dineurilor. 

Apariţia mijloacelor de transport moderne a facilitat vilegiatura. În 1848, o linie de cale ferată leagă Parisul de Dieppe, iar în 1850 încep să circule primele „trenuri de plăcere“, care plecau vineri seară şi se întorceau luni dimineaţă (la noi, în Vechiul Regat, primul tren de plăcere a început să circule de la Bucureşti la Sinaia, după inaugrarea acestei căii ferate, în 1879). 

În secolul XX, pe lîngă vilegiatura în scopuri terapeutice apare un model paralel: sejurul într-un loc de relaxare, de distracţie, de sport. Are loc o democratizare a vilegiaturii, pînă atunci un privilegiu al celor înstăriţi. În perioada interbelică, statele europene adoptă legi ale concediului plătit. România are o asemenea lege încă din 1929, însă doar o minoritate are acces la vilegiatură, la staţiunile care încep să apară pe litoral, dat fiind că imensa majoritate a populaţiei era formată din ţărani. Franţa adoptă o lege similară în 1936. Clasa muncitoare începe să descopere plăcerile plajei, însă novicii nu respectă regulile de etichetă ale vilegiaturii, bărbaţii poartă şapcă şi nu pălării cu boruri, nu au costume de baie. Această vecinătate a determinat strategii de evitare socială din partea elitelor, fie prin exclusivismul unor staţiuni, fie prin căutarea altor destinaţii de vilegiatură, mai exotice. 

Însă marele flux migrator al vilegiaturii estivale începe să se reverse spre locurile de sejur abia în anii ’50-’60. Automobile, autocare sau trenuri se îndreaptă încărcate spre mare, spre munte sau spre alte locuri balneare. Începînd cu anii ’60, se schimbă şi faţa litoralului românesc, apar noi staţiuni, sînt construite marile hoteluri. Concediul de odihnă devine sinonim cu concediul la mare. Plajele erau saturate, se stătea cearceaf lîngă cearceaf, trebuia să te scoli cu noaptea în cap ca să prinzi un loc bun, aproape de mare. Încă nu apăruseră spaimele actuale despre riscurile expunerii la soare, aşa că plăcerile plajei, bronzatul, nu erau deranjate decît de arsuri, repede tratate cu iaurt, în lipsa cremelor de protecţie. În anii ’70, litoralul românesc era frecventat şi de occidentali, de suedezi în primul rînd. Însă măsurile de austeritate de la finalul regimului comunist i-au alungat pe vilegiaturiştii străini, nemulţumiţi că restaurantele şi barurile se închideau la ora 22. În anii 1984-1989, a pleca în vilegiatură la mare cu automobilul era o adevărată provocare. Din raţia lunară de 20 de litri de benzină trebuia să pui deoparte, din timp, pentru drum. Daciile erau adevărate bombe pe roţi, purtînd în portbagaj canistre cu benzină, întrucît staţiile de pe traseu nu vindeau carburant celor cu număr din alte judeţe. 

Azi nu mai ştiu cum e la noi la mare, n-am mai fost acolo din anii ’90. Mi-am propus însă ca în august să revăd litoralul românesc. Dacă ajung să-mi petrec acolo concediul, o să vă povestesc cum a fost. 

Străzi vechi din Bucureştiul de azi,

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât costă minivacanța de 1 Mai-Paște pe Valea Prahovei sau în stațiunea Padina-Peștera
În scurt timp începe minivacanța de 1 Mai-Paște (5 mai 2024), prilej de relaxare și călătorii. Două populare destinații sunt Valea Prahovei și stațiunea Padina-Peștera (Dâmbovița). Ofertele de cazare sunt multiple și variate.
image
Ce ascunde China în Wuhan. Misterele locului de unde a pornit pandemia, dezvăluite de un cunoscut vlogger român VIDEO
Cătălin Stănciulescu, vlogger-ul român devenit celebru pentru în peregrinările sale a făcut interviu cu fratele celebrului baron al drogurilor, Pablo Escobar, a vizitat Wuhan, locul din China de unde a pornit pandemia care a ucis zeci de milioane de oameni.
image
Zboruri din Sibiu, de la 200 de euro biletul. Care sunt destinațiile de vacanță
Se reiau cursele spre cinci destinații de vacanță din această vară, cu un total de zece frecvențe săptămânale, ce vor fi disponibile pentru rezervare la agențiile de turism cu care colaborează aeroportul din Sibiu.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.