Unde au dispărut anarhiştii din Rusia?

Vasile ERNU
Publicat în Dilema Veche nr. 459 din 29 noiembrie - 5 decembrie 2012
Unde au dispărut anarhiştii din Rusia? jpeg

Rusia a fost şi încă mai este un bastion al gîndirii critice pe care o exercită într-o formă diferită de gîndirea critică vest-europeană. Chiar dacă intelighenţia rusă şi-a alimentat puternic spiritul critic din spaţiul reflecţiei occidentale, există ceva diferit şi specific în „calea rusă“ a reflecţiei critice şi a practicilor politice care decurg din aceasta. Gîndirea critică rusească este alimentată, pe de o parte, de scepticismul ce caracterizează reflecţia rusă, iar pe de altă parte, de negarea şi neacceptarea realităţii în vederea unui orizont de sens istoric utopic. Acest amestec de scepticism şi utopie a născut forme de reflecţie şi practici politice foarte diverse. Iar pentru ca acest tip de reflecţie să se manifeste şi să capete contur, intelighenţia rusă a avut nevoie de un anumit tip de timp şi societate.

După căderea comunismului şi triumful capitalismului, intelighenţia rusă a înţeles un lucru fundamental: un regim care-şi trimite intelectualii în Gulag este un regim care se teme de ei, ceea ce arată, într-o logică neaşteptată, că îi respectă. Acum nimeni nu se mai teme de intelectuali, aşa că aura şi puterea intelectualului rus, obişnuit să aibă un cuvînt greu de spus în societate, sînt în plină scădere. De aici vin şi un profund disconfort şi o stranie nostalgie pentru vremurile în care intelectualul conta cu adevărat. Ce s-a întîmplat, de fapt, de cîteva generaţii încoace? Povestea schematică e următoarea. Odată cu perioada dezgheţului şi cu cel de-al XX-lea congres al Partidului (1956), prin care se denunţă crimele stalinismului, intelighenţia rusă face o schimbare de direcţie de 180º. Odată cu anii ’60-’70, ea devine majoritar liberală, doar mimînd ritualurile regimului. Grupurile de stînga devin ultramarginale şi vin mai degrabă din zonele artistice şi ale unor marginali sociali. Cu anii ’90, odată cu victoria neoliberalismului, intelectualitatea rusă devine parte a puterii, iar spiritul ei critic se mai hrăneşte din resursele perioadei comuniste. Însă nucleul dur al gîndirii critice al intelighenţiei ruse este afectat cu adevărat abia în perioada „stabilităţii şi bunăstării“ putiniste. Reflecţia critică nu a mai fost atît de slabă nici măcar în perioada stalinistă. Şi aceasta s-a întîmplat nu din cauza „represiunilor şi a cenzurii“, despre care scrie presa occidentală liberală, ci din cu totul alte cauze. Totul se leagă de reaşezarea socială, accesul la resurse şi modul de gestionare a timpului. Dacă aş parafraza o veche vorbă a lui Puşkin pe care o spunea despre puterea vremii lui, aş zice: Putin (şi cei din jurul lui) este cel mai occidental şi reprezintă cel mai neoliberal pol al puterii din Rusia. Eu aş zice că nu doar din Rusia (iar Rusia este poate cea mai neoliberală ţară din lume în acest moment). De fapt, ce se întîmplă în Rusia, în mediul intelectual, este parte a unui fenomen global; doar că la periferie lucrurile se văd mai clar.

În ultima perioadă, au început însă să apară fisuri în sistem. Este vorba de apariţia unor grupuri de tineri, diferite de tot ce era în anii ’90 şi 2000, dar şi de o nouă repoziţionare a vechii generaţii. Se pare că lumea din generaţia precedentă a obosit să trăiască pe cont propriu, vrea să se solidarizeze, să mai iasă din case şi mall-uri, şi pentru alte scopuri decît cele pur individuale. Lumea vrea societate, o societate pe care simte că a pierdut-o. Generaţia mai în vîrstă nu a uitat că în comunismul acela urît şi degradant avea ceea ce nu mai are astăzi şi fără de care nu poate trăi: societate şi viaţă socială. În al doilea rînd, pentru noua generaţie, capitalismul nu mai este atractiv aşa cum a fost pentru părinţii lor. Să vrei doar să acumulezi este plictisitor şi fără sens. Şi astfel apare un cîmp nou pentru reflecţie, polemici şi mişcări politice diverse. Încep să apară şi anarhiştii, fireşte, pentru că în spate este o lungă tradiţie. Îl avem pe scriitorul Limonov, un bătrîn luptător curajos pe frontul nonconformismului. Însă astăzi el pare mai degrabă un liberal cu tente revoluţionare.  

Avem diverse grupuri artistice care combină practici de stînga cu idei amestecate între stînga şi dreapta. Însă cele mai radicale grupuri în acest moment în Rusia vin din zona dreptei, chiar dacă uneori au practici de stînga. Mediul Bisericii Ortodoxe, de exemplu, produce poate cele mai radicale grupuri atît în artă, cît şi în politică. Stînga în Rusia este la fel de inexistentă ca şi la noi. Ea se naşte acum. Altfel spus: Bakunin încă nu s-a trezit, fiind ameţit de averea tatălui său, iar Mahno acum sparge primele bănci şi încă nu a stat suficient timp în puşcărie ca să capete conştiinţa faptelor istorice. Istoria însă îşi ştie cursul şi ei vor apărea cît de curînd, aşa că nu disperaţi.

Vasile Ernu este scriitor şi publicist. Cea mai recentă carte publicată: Intelighenţia rusă, Editura Cartier, 2012. 

Foto: I. Moldovan

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.