To squat. Instrucţiuni de locuire

Olivier PEYROUX
Publicat în Dilema Veche nr. 459 din 29 noiembrie - 5 decembrie 2012
To squat  Instrucţiuni de locuire jpeg

To squat înseamnă „a (se) ghemui“, „a (se) chirci“ – ca pentru a te ascunde. Squatting înseamnă să locuieşti în „găurile ascunse“ ale mediului urban, să le foloseşti drept porţi către un altundeva – un spaţiu departe de convenţii, departe de legi, departe de normele economiei, departe de sistemul mărginit impus de societate. Cécile Péchu, care a analizat fenomenul într-o carte devenită de referinţă (Les squats, Presses de Sciences Po, Paris, 2010), face distincţia între două tipuri de squat. Pe de o parte, termenul se referă la ocuparea ilegală a unui spaţiu (locativ) ca formă de compensare a unor revendicări sociale din partea unor categorii de oameni defavorizaţi, cum ar fi studenţii, persoane fără domiciliu fix, muncitori imigranţi, artişti etc. Pe de altă parte, squat e soclul unei culturi alternative care cuprinde creaţii artistice şi o comunitate de oameni care vor să cucerească, să ocupe spaţiul public.

Al doilea tip de squat – deşi am rezerve în a găsi chiar şi asemănări teoretice cu primul – e un amestec de convingeri filozofice şi practici izvorîte din zona contraculturilor. Termeni precum gratuitatea, autogestiunea, abolirea proprietăţii private fac trimitere la anarhie. Doar că squat-ul nu se reduce la o luptă politică. Minunatul, atît de drag suprarealiştilor, trebuie să ajungă în cotidian. Ca să-l parafrazez pe André Breton, squatter-ul trebuie să refuze „ideea deprimantă a divorţului iremediabil dintre acţiune şi vis“. Acest spaţiu e „heterotopie“, concept inventat de Foucault pentru a desemna „locuri reale, locuri efective, locuri stabilite chiar în interiorul instituţiei numite societate, şi care sînt un fel de contralocalizări, un fel de utopie realizată efectiv“.

Squat-ul oferă utopiei o dimensiune sensibilă, materială şi umană, participînd astfel la încarnarea ei efemeră, mereu preferabilă – după cum cred adepţii ei – unei improbabile lumi mai bune, mereu repudiate. E, de fapt, un fel de ecou la sloganul „no future“ al punkerilor care, graţie squat-urilor, şi-au putut crea o lume paralelă într-o societate considerată fără viitor, o societate construită din idoli numai buni de consumat.

Astăzi, la New York, Amsterdam, Copenhaga, Berlin, Londra, Paris, Varşovia sau Bucureşti, squat-ul, parazitat de moda underground, pare foarte departe de idealurile unor „diggers“, „krakers“, „hippies“, „punks“ sau „hip-hop“ din trecut. În cel mai bun caz, squat-ul înseamnă ateliere ieftine pentru artişti, cu regulament de ordine interioară ce guvernează buna coabitare a celor care ocupă spaţiul respectiv. În cel mai rău caz se instituţionalizează – şi atunci „vînd“ un produs artificial, de vitrină: finanţaţi de autorităţile publice, reuniţi într-o asociaţie, încearcă să dea un sens cartierului respectiv şi reuşesc chiar să urce preţurile la chirii atrăgînd în zonă oameni pe la 30 de ani care se cred descoperitori ai unui viitor cartier cool.

Să fi reuşit „societatea spectacolului“ lui Guy Debord să colonizeze pînă şi ultimele redute ale libertăţii urbane? Din fericire, nu. Pe ici, pe colo, departe de acest univers al speculei, mai apar şi momente autentice. De pildă – Black Rock City. Din 1986, în fiecare an, acest oraş efemer atrage 50.000 de oameni. Oraşul apare ca din senin, undeva în Nevada, în plin deşert, şi dispare după o săptămînă, fără a lăsa nici o urmă. N-ai nevoie de bani ca să locuieşti aici. Iar spectatorii sînt proscrişi – doar creatorii operelor trecătoare au voie aici. Fondatorul acestui „oraş“, Larry Harvey, vede în această comunitate un soi de terapie radicală menită să contracareze „anomia socială“, ce are mai multe cauze. „Transformarea imaginaţiei în marfă de consum, pasivitatea etică, izolarea socială, angoasa generată de modul de viaţă solitar, toate acestea au consacrat satisfacţii frauduloase, care au efecte dintre cele mai devastatoare.“

„Detaşarea“ pentru care au pledat situaţioniştii constituie fundamentul ontologic al squat-ului, raţiunea de a fi, în opoziţie cu imaginea cool a mansardei sau a uzinei dezafectate şi marketată ca spaţiu alternativ. A te detaşa înseamnă a sparge oglinda lumii imaginate pentru noi, înseamnă să pătrunzi în zona nevăzută a societăţii, să explorezi realul astfel încît să nu te pierzi în reflexiile ei. Şi mai înseamnă, poate, să deschizi, cîndva, o poartă spre această umanitate ascunsă unde a crea înseamnă, cumva, să te ghemuieşti, ca pentru a te ascunde.

Olivier Peyroux este sociolog, membru al grupului tnpx, care realizează proiecte artistice cu mize sociale pe teme precum migraţia, puterea şi discriminarea (www.tnpx.net).

traducere de Matei MARTIN 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.