Secret! Să rămînă între noi, vă rog...

Publicat în Dilema Veche nr. 721 din 14-20 decembrie 2017
Secret! Să rămînă între noi, vă rog    jpeg

De fapt, toate cărțile se nasc din dialogul altor cărți, căci cărțile vorbesc între ele tot timpul. Asumat sau sugerat, con­știent sau nu, orice autor, oricît este el de original, e mai degrabă influențat de ceea ce a citit decît de ceea ce a trăit sau de ceea ce își imaginează că a trăit. În scrisul oricui, cărțile pe care le-a citit vorbesc mai pregnant decît viața. De nu cumva ceea ce a trăit și vrea să mărturisească este, de fapt, ceea ce a citit. Astfel, fără să-și dea seama, cei mai mulți scriitori sînt un fel de canale de comunicare prin care cărțile dialoghează unele cu altele anume ca să nască alte cărți. Promiteți, vă rog, că acest secret rămîne între noi, cititorii – ego-ul auctorial n-ar suporta să afle despre sine că nu este deloc creator, ci doar un simplu loc de întîlnire al cărților citite, iar cărțile pe care le scrie sînt făpturi pe care el doar le aduce la viață ca un fel de părinte-surogat, ca un fel de uter de împrumut care poartă în sine semințele roditoare deja fecundate ale altor făpturi din specia celei pe care el o va aduce la lumină. Și oricît se crede autorul de atotputernic în raport cu ce scrie el, dacă n-ar fi alături niște „moașe“, cartea pe care el o zămislește iluzionîndu-se că-i a lui tot nu s-ar naște.

Făcîndu-ne că nu știm acest secret, la Dilema veche scriem tot timpul – și nu ne vom opri – despre cei doi poli esențiali ai literaturii: autorul și cititorul. Uneori, mai pomenim cîte ceva despre editor (mai bine zis, despre editură) și, dacă e cazul, despre traducător. Toată revista noastră, de la prima la ultima pagină, vorbește, de fapt, despre cărți. Toți autorii noștri, fie că scriu despre politica la zi ori despre ceruri eterne, scriu sub auspiciile cărților pe care le-au citit și care i-au construit ca ființe culturale. Vorbirea acestor cărți se aude, de fapt, în textele autorilor noștri. De aceea, mi se pare firesc să dedicăm un Dosar celor care fac cărțile să fie cărți, nu doar celor care le scriu și celor care le citesc.

Pentru că o carte, totuși, nu este doar o poveste între autor și cititor. O carte ajunge să fie ceea ce este pentru că la ea au trudit și un redactor, și un corector, și un ilustrator, și un DTP-ist, apoi niște oameni într-o tipografie. Și nici așa, după ce toți aceștia au plămădit-o, cartea nu ar ajunge la cititor dacă n-ar fi alții care ar vinde-o (librari, anticari etc.) sau alții care ar ține-o la dispoziția cititorului (biblio­tecarii). Meseriile cărții, așadar! Ar fi banal să spun: „cei fără de care nici autorul n-ar fi autor și nici cititorul n-ar fi cititor“. Dar, nu de puține ori, marile adevăruri sînt banale. Fără acești meseriași ai cărții, n-ar mai fi cărți. Și nici n ar putea să vorbească între ele și să apară, astfel, alte cărți, într-un colosal și nesfîrșit spectacol al înmulțirii cărților, care nouă, cititorilor, ne umple viețile pur și simplu.

P.S: Îi mulțumesc pentru idee și ajutor lui Mircea Vasilescu.

Ilustraţie de Ion BARBU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.