Şcoala online. Cîmpurile cu maci şi crinii de apă

Mihaela NICOLAE
Publicat în Dilema Veche nr. 855 din 27 august - 2 septembrie 2020
Şcoala online  Cîmpurile cu maci şi crinii de apă jpeg

Dacă se pierde firul generaţiilor, cine-l mai poate găsi?! Găsesc întrebarea asta în Amor intellectualis. Romanul unei educaţii, cartea lui Ion Vianu, cu referire la o perioadă de criză. Ideea de continuitate apărea ca soluţie a „divorţului”, generator de barbarie, dintre cultură şi societate. Barbarie înseamnă, într-o epocă a crizelor succesive, de exemplu, să renunţi la educaţie, deşi soluţii s-ar găsi. Îţi aşezi mai bine scaunul de la calculator, să nu-ţi dea ameţeli coloana cervicală. Pînă la capătul zilei, ai timp să-ţi dai seama ce vei face mîine ca să nu se piardă firul. O să fii mai mult ca oricînd în casa lor. Şi ei în casa ta. Online.

Porneşti de la analiza resurselor şi începi să construieşti, folosindu-ţi instinctul şi experienţa. Şi ai foarte mult la dispoziţie, tot continentul imaginaţiei, cărţile şi muzica sferelor, ce a fost şi ce nu va fi niciodată, realul şi imposibilul. Şi o programă. Forjarea interioră, metafora claudiukomartiniană a redefinirii formulei umane, nu funcţionează fără chin. Te apuci de învăţat pe cont propriu, nu aştepţi să ţi se spună mereu ce să faci. Reformatezi mintea.

Gîndeşte-te ce ai vrea să înveţe ei, care-ţi sînt obiectivele. Eu ştiu ce vreau. Lectură şi înţelegere a textului, interpretare şi analiză. Scriere despre text. Mai vreau elemente culturale, transdisciplinaritate şi metacogniţie. Simţ estetic şi plăcerea de a citi în diferite formule, text şi imagine, context şi subtext, arta de trăi frumos şi ştiinţa de a înţelege cum funcţionează lumea contemporană. Claude Monet a pictat en plein air multe cîmpuri cu maci, grădini pline de irişi, crinii de apă şi ambarcaţiunile de pe Sena. Impresionismul va fi pretextul pentru deschiderea de orizonturi.

Planifică interacţiunile, elev-profesor, elev-elev, elev-conţinut de învăţare. Fii acolo pentru fiecare dintre ei. Făceam asta şi în şcoala tradiţională. Răspund fiecăruia în parte, cît de des și de consistent pot, nu reușesc tot timpul, dar scriu repede, știind că ei așteaptă acest feedback prompt. Revin pe parcursul zilei, dacă e cazul. Cîțiva, Daria şi Alice printre ei, au început să mă ajute și comentează intervențiile colegilor, puțin, dar încurajator, în așa fel încît comunicarea se ramifică.

Utilizează tehnologia pentru ceea ce aduce ea nou. Simplul transfer al lecţiei tradiţionale pe suport online nu funcţionează. Reușesc prin diverse aplicaţii să ating şi subiectele preferate de mine, şi subiectele preferate de ei, făcînd din textul literar mai mult decît pot face la școală, un pretext pentru discursul extraliterar – pictura impresionistă, pe fundal cu Bolero de Ravel. Am învăţat să creez jocuri (spînzurătoarea, careuri, hărţi, labirinturi, cîrtiţe care ascund greşeli ce trebuie identificate – gramatică funcţională) şi să fixez cunoştinţele, avînd o imagine exactă a nivelului de achiziţie cognitivă. Copiilor le plac mult jocurile şi ar vrea să le păstrăm cînd ne vom întoarce în bancă.

Ajută-i să se organizeze, să capete autonomie. Văzînd că folosesc un termen nou fără să-l explic („irizații”), Bianca a luat inițiativa și l-a explicat cu DEX-ul. A făcut lucrul acesta aproape concomitent cu Luca. Îi văd gata să preia lecția din mers, pe nişte jaloane pe care am avut grijă să le stabilim împreună – salutul de dimineaţă, jurnalul orei anterioare, minutul de lectură, impresiile şi comentariile, joculeţele. Ritualurile orei. Nu cumva am uitat să postez catalogul virtual?! Am uitat… Haideți, doamnă!

Foloseşte-te de feedback pentru a-ţi optimiza lecţia. Cîţiva fug de exercițiul gîndirii, se refugiază în exercițiile simple, reduc totul la bifarea unui catalog online, participarea la oră fiind, în unele cazuri, nesemnificativă sau inexistentă. Apar uneori confuzii şi chiar erori de apreciere care trebuie corectate. Un copil a înțeles din tabloul lui Monet că la Veneția sînt bălți (a vrut să spună canale) şi că în (toată) Italia se circulă cu gondola.

Dacă se pierde firul generaţiilor, cine-l mai poate găsi?! Pe stradă, un puşti de vreo 10 ani, deşirat, cu ochii vioi, mă întreabă dacă nu vreau să cumpăr o carte. Îl recunosc în el pe Gavroche. Îi văd coastele ieşind prin tricou. Ţine cartea aceea veche ca pe o pîine, răsucită, aşa încît nu-i văd coperta. Îmi imaginez că ar putea fi orice carte, chiar şi un album de pictură – cîmpurile cu maci şi crinii de apă s-ar ivi acolo, sub braţul lui Gavroche. Nu ştie să citească, ar fi trebuit să intre la pregătitoare, dar a venit criza. Să treacă pandemia şi promite că va merge la şcoală. Dacă iau cartea, o să aibă şi el bani de-o îngheţată. Ei, m-am hotărît?! Iau cartea.

Mihaela Nicolae este profesoară de limba și literatura română la Colegiul Național „Mihai Eminescu“ din Buzău. A fost distinsă cu titlul de profesor MERITO 2018, în cadrul unui proiect de recunoaștere a excelenței în educație.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.