Reveria proustiană, avocat al patrimoniului

Publicat în Dilema Veche nr. 837 din 5 - 11 martie 2020
Reveria proustiană, avocat al patrimoniului jpeg

Patrimoniul în suferință al Timișoarei ar trebui să devină o cauză a culturii naționale, o preocupare și o alertă. În Capitala Culturală Europeană există un monument de clasa A patrimonială care se cheamă Coloana Fidelității, monument de for public din 1850, la lansarea căreia a participat tînărul, pe atunci, împărat Franz Iosif. E adevărat că ea celebrează înfrîngerea armatelor revoluționare maghiare după un asediu de cîteva luni în care orașul și garnizoana militară au rezistat și au învins sub comanda octogenarului feldmareșal Georg Freiherr Rukavina von Vidovgrad.

Am încercat să o aducem în oraș prin negocieri repetate cu UDMR și nu am reușit, chiar dacă am căzut la înțelegere pentru un amplasament pe esplanada din Parcul Botanic, nu departe de fostul Bastion al cetății. La discuții cu membrii comunității maghiare au participat trei ONG-uri ale orașului (Societatea Timișoara, Institutul Intercultural și Asociația Ariergarda).  

Altă moștenire patrimonială în pericol iminent de distrugere este Abatorul comunal din Campusul universitar, creație a arhitectului timișorean László Székely, creator al stilului arhitecturii Art Nouveau din orașul de pe Bega, elev al faimosului arhitect budapestan „Alajos Hauszmann, cel care a proiectat Palatul Regal din Buda“. Adăugați aici Obeliscul Sfînta Ecaterina din veacul al XVIII-lea care stă în ruină în același cimitir unde se află și Monumentul Coloana Fidelității. Obeliscul datează din veacul împărătesei Maria Tereza, pe care o și evocă pe o inscripție în piatră aproape ilizibilă.

Trebuie să mai spun neapărat că monumentele de for public și clădirile patrimoniale suferă din cauza unei fatale absențe a oricărei educații patrimoniale în școli și în spațiul de dezbatere publică. Patrimoniul suferă din ignoranța noastră. Mai nou (atenție mare!), este pus în pericol de restaurări de mîntuială în care grija cea mare este de multe ori cum anume să furi din banii destinați lucrărilor și nu cum să restaurezi cu exigență. Din aceste motive, lucrez la un manual de educație patrimonială mai exotic, alăturînd moștenirilor patrimoniale literatura și turismul, pe care le practicăm de mai mulți ani prin Asociația Ariergarda. Reproduc mai jos o pagină din manualul nostru, care așază patrimoniul alături de orice ne aduce aminte de trecut, ne definește, ne dă chip într-o lume amenințată de uniformizarea societății de consum. Rîndurile care urmează au ca avocat al moștenirii patrimoniale… reveria proustiană.

* * *

Ar trebui adăugat la patrimoniu orice reflex al amintirilor. Patrimoniul este, în cele din urmă, felul concret-pipăibil în care putem să fim o clipită À la recherche du temps perdu. Poposim în pagina cu aroma marelui locuitor al Combray-ului din roman, loc de naștere și aduceri aminte, locul unde mătușa Léonie a junelui Marcel Proust stătea în pat răpusă de ipohondrie. Aici s-a petrecut miracolul madlenei, prăjitura cu ceai care-i va stîrni peste ani amintirea vie a unui trecut pierdut, recuperat prin pagina de proză și oferit așa patrimoniului literaturii universale. Pe urmele acestei sinestezii a madlenei lui Proust mergem și noi prin adulmecarea laolaltă a mirosului/miresmelor cu imagini, oameni, etnii, case, odăi și mănăstirea catolic-franciscană care, toate, ne-au cutreierat îndepărtata copilărie: „…port cu mine forma impalpabilă a mirosului născător de alteritate: mirosul cîmpului de urzici în soarele începutului de vară şi mirosul vetrei aceleia proaspăt muruite din tinda unei căsuţe din alte veacuri, otomane şi kakaneze, însoţind ele mirosul foarte greu de povestit al moşului Coabi, al moşului Păciură, al altor moşi asemenea cu «parfumul» odăilor de dinainte ale caselor lor otomano-kakaneze: miros de haine populare, miros de tundră, miros de cioareci, miros de icoane prăfuite, miros de busuioc uscat, miros de baptiști, miros de penticostali, miros de duminici după-masa cu babele baptiste mergînd cu pas cucernic la templu, trecînd ele pe lîngă noi cu miros de pravoslavnicie americană, cu cartea cu filele roșii ținută demonstrativ în dreptul inimii, cartea cu isprăvile lui Iosua Navi, mirosul cîntărilor de mandoline, așa cum răsunau ele în liniștea duminicală a străzilor direct din Casa de rugăciune. Mirosul otoman al bazarului, mirosuri fine, mirosuri aspre, mirosul din podul casei, mirosul de sub picioarele podului de cale ferată, mirosul de urină și gudron de sub podul-viaduct. Trece prin decor moșul Coabi, Iosif Oancă trece și el prin decorul acesta atît de complex mirositor, e vremea mirosurilor de Sfînta Marie Mare: în august e vremea mirosurilor catolice de la mănăstirea Maria Radna, și moșul Iosif Oancă trece printre pelerini, Peregrinatio, sau cum li se va fi spus corect activităților acestora însoțite de plek-music, de fanfări, de proțițioane cu bogorodițe (sau bogorogițe): fetișcane îmbrăcate în șlaiere, în voaluri albe; neprihănite voaluri, neprihănite șlaiere mimînd neprihănirea Fecioarei în cîntările monotone ale babelor catolice din alaiurile denumite proțițioane. Trece moșul cu mirosurile lui valahe pe lîngă mirosurile babelor bulgăroaice de la Vinga, pe lîngă mirosurile nemțoaicelor de la Neuarad, pe lîngă mirosurile ungurești ale casei maistoriței Marghit-neni, pe lîngă mireasma stinsă a criptei familiei de friulani maghiarizați pe nume Pellegrini, cu preafrumoasa jună din poza ovală a criptei cu parfumul ei de criptă, de praf încălzit de căldura de august de sfînta Maria Mare, frumoasa jună a familiei Pellegrini în ovalul unei fotografii din anii treizeci, pe cap poartă Mihalyne Pellegrini o pălărie mare, din aceea cu boruri largi cam cum ar fi să fi purtat Hortensia Papadat-Bengescu sau madame de Guermantes pe cînd dă lecții de mondenitate și de rafinament într-ale croitoriei junelui Marcel Proust pentru dispăruta Albertine, iubita sa învăluită în parfumul iubirilor lesbiene. Mirosurile de demult ale verii, mirosurile umbrelor plopilor peste apa rîului, mirosul peștelui pe nume clean, mirosul peștelui pe nume porcușor, al somnului american, al scobarului, mirosul țiparului, mirosul plantei pe nume pipirig și mirosul amurgului de toamnă peste lunca denumită Cubic, peste aceea denumită Hadarachi, mirosul potecilor care urcă dinspre parcul mănăstirii, pe sub răcoarea stejarilor, pe sub mirosul lor, al frunzelor lor, pe sub mirosul rugilor de mure la vremea toamnei, cînd nici n-am putea spune că e toamna, și nici că e vara, cînd sînt amîndouă într-o prelungă bleojdeală, așa ca în povestirea lui Bruno Schulz, chiar despre această indistinctă încleștare de mirosuri ale verii întrepătrunsă cu miresmele prefigurătoare, ca un preview al toamnei, mirosul de ghindă, mirosul de vorbe necunoscute pe sub figurinele de ghips închise în turnulețe ilustrînd romano-germanic crucificarea lui Jesus Christus, tristețea lui Heillige Anton cu capul lui plecat pe sub umbrele tremurătoare ale frunzelor de stejar din parc, mirosul imaginii statuii aceleia în care respectivul Heillige ține un prunc dolofan și nud pe o carte – mirosul misterului, al reprezentărilor fără epic, mirosul alterității, mirosul catolicității din care n-ai priceput niciodată mai nimic, pe lîngă care ai crescut o viață, o întreagă copilărie, și n-a mai rămas mare lucru: un ceva cu aer depărtat medieval, un miros vag de oboseală medievală, de amurguri asemenea medieval-catolice, mirosul dangătului clopotului mare al mănăstirii răsunînd pînă departe peste lunca rîului și de acolo peste pusta și dealurile Banatului, spre Neudorf, spre Guttenbrun, spre Șarlota; mirosul din nou, iarăși, al moșului Iosif Oancă revenit acasă în ajunul marii Sărbători de Sfînta Marie, printre pelerinii nemți și de alte nații, printre bogorodițe, printre proțițioane, printre plek-musik-uri, printre buciuși, pelerini adică, cu carul lui cu boi, cu șuba, cu cușma, scoborîndu-se de sus, dinspre Cioaca Chiciorii, dinspre văile de dincolo de viile Popilor Negri, de unde încep codrii Zarandului“ (din manualul de educație patrimonială Lună nouă în Poiana Lupului).

Daniel Vighi este scriitor și publicist. Membru fondator al Societății Timișoara.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.