Religie, cotidianitate şi politică

Vasile Sebastian DÂNCU
Publicat în Dilema Veche nr. 579 din 19-25 martie 2015
Religie, cotidianitate şi politică jpeg

Este inutil să facem observaţii despre vreo opoziţie dintre religie şi politică deoarece politica şi religia au o asemănare de substanţă: sînt legate de fenomenul de putere, adică de orientarea, conducerea, dominarea unor mase mari de oameni. De altfel, cînd cartea fundamentală a creştinismului a statuat că ar trebui „să dăm Cezarului ce-i al Cezarului“ cred că a fost stabilit pactul de neagresiune. Chiar dacă teologii interpretează asta ca pe o declaraţie de independenţă (pentru că preceptul biblic continuă: „şi lui Dumnezeu ce-i al lui Dumnezeu“), putem interpreta acest lucru şi ca pe o acceptare a dualităţii, a respectului reciproc între cele două ordini: una a imediatului (condusă de politic) şi alta aflată sub registrul eternităţii, guvernată de preoţi şi Biserică. În România, politicul are din partea publicului cele mai proaste evaluări şi cele mai negative percepţii, dar acesta nu este un impediment pentru Biserică să se ţină aproape şi, de cele mai multe ori, să critice ordinea politică şi să ia apărarea credincioşilor în cazuri în care politicul devine disfuncţional sau generator de multiple suferinţe. 

Raportarea la viaţă şi percepţia asupra sensului vieţii 

În studiile scociologice (vom folosi pentru acest text un studiu IRES, Metodologia sondajului. Volumul eşantionului: 1370 indivizi de 18 ani şi peste. Tipul eşantionului: multi-stratificat, probabilist, reprezentativ la nivel naţional. Reprezentativitate: eroare maximă tolerată de ± 2,7%. Interviurile s-au desfăşurat prin metoda CATI. Perioada anchetei: 5-7 august 2013. Unele întrebări din această cercetare au fost adaptate din studiul World Value Survey, realizat de The World Values Survey Association), peste 80% din români se gîndesc des şi foarte des la scopul şi sensul vieţii, iar 40% din români nu au simţit vreodată că viaţa nu ar avea rost. Se pare că religia este pentru români un element care creează sens, acelaşi procent dintre respondenţi (40%) susţin că nu se gîndesc niciodată la moarte, chiar dacă 98% din participanţii la studiu cred că moartea este un lucru natural, 82% sînt de părere că moartea are un sens dacă crezi în Dumnezeu. Privită ca un catalizator moral, religia are un mai mic impact deoarece doar unui sfert dintre respondenţi (24%) li se întîmplă să regrete des şi foarte des anumite lucruri pe care le-au făcut, unul din zece români nu regretă nimic, iar pentru aproape o treime dintre participanţii la studiu regretele apar foarte rar. 

Percepţie şi comportament religios 

Unul din cinci respondenţi merge o dată pe săptămînă la slujbele sau la evenimentele religioase curente. 22% din români participă la acestea de cîteva ori pe lună, un sfert de doar cîteva ori pe an. În timp ce 6% din participanţii la studiu participă la slujbele religioase de cîteva ori pe săptămînă, 18% merg mai rar decît o dată pe an. Deşi considerăm că este vorba despre un comportament uşor supraestimat, putem observa totuşi că, atunci cînd este vorba despre practicarea unui comportament constant, doar aproape o cincime dintre români practică religia. Sistemul de convingeri declarate pare însă deosebit de solid. Trei sferturi dintre respondenţi sînt de acord cu ideea potrivit căreia religia înseamnă adevăr şi doar o proporţie foarte redusă dintre respondenţi – 6% – şi-au schimbat religia. O sursă importantă pentru credinţă şi interiorizarea ideologică şi axiologică specifică este, cu siguranţă, familia. Pentru 88% din români, religia a fost importantă în familia lor atunci cînd erau copii, iar peste jumătate dintre ei (51%) au participat în copilărie la slujbe religioase. 

Religia şi societatea 

O funcţie socială a Bisericii pe care respondenţii o reclamă şi o evaluează ca foarte importantă este aceea de explicator social şi integrator în societate. Cei mai mulţi români cred că Biserica oferă răspunsuri pentru problemele sociale (88%), pentru problemele morale (72%), pentru problemele din viaţa de familie şi pentru nevoile spirituale ale oamenilor (71%). Cu toate acestea, doar 59% consideră că problemele tinerilor îşi pot găsi răspunsuri în Biserică. În orizontul de aşteptare al credincioşilor regăsim temele unei adevărate agende publice, chiar dacă observăm că Biserica ortodoxă lipseşte, de regulă, din dezbatere. Printre temele pe care ar trebui să le abordeze Biserica, primele locuri sînt ocupate de infidelitate (75%) şi de problemele lumii a treia (75%), urmate de discriminarea rasială (74%), ecologia şi problemele de mediu (70%), avortul (67%), dezarmarea nucleară (62%), eutanasia (60%), şomajul (59%) sau homosexualitatea (50%).

Chiar dacă 85% din cei chestionaţi cred că este mai bine ca oamenii să îşi păstreze religia şi doar 11% consideră că este benefică explorarea unor credinţe diferite, totuşi doar un sfert dintre respondenţi sînt de părere că există o singură religie adevărată, 69% fiind de acord cu faptul că există adevăr în fiecare religie. Credincioşii români privesc religia şi printr-o dimensiune pragmatică, cu rol puternic adaptativ. Vedem că o proporţie importantă dintre participanţii la studiu – 82% – apreciază că rugăciunea i-a ajutat, de-a lungul vieţii, în mare şi foarte mare măsură, în timp ce 45% din respondenţi se roagă sau meditează zilnic, iar 27% fac acest lucru chiar de mai multe ori pe zi. Culmea pragmatismului pare folosirea Bisericii pentru încercarea de a reduce riscurile – mai mult de două treimi dintre respondenţi au auzit despre introducerea de către Patriarhia Română, în Moliftelnic, a slujbei pentru sfinţirea unui vehicul. 55% apreciază această măsură ca fiind bună şi foarte bună, 27% recunosc că şi-au sfinţit deja maşina, dar 43% din respondenţi spun că nu ar face acest lucru. 

Biserica, politicienii şi viaţa cotidiană 

Religia este foarte prezentă în viaţa cotidiană sub forma unui set de credinţe colective care invadează imaginarul colectiv şi sistemul de reprezentări. Unul din cinci români are un talisman norocos, iar 45% din respondenţi recunosc că obişnuiesc să consulte horoscopul, în timp 16% ţin cont de horoscop în viaţa de zi cu zi. Majoritare la acest capitol sînt femeile, cei care au între 36 şi 50 de ani, respondenţii fără studii sau cu studii elementare. În ceea ce priveşte rolul religiei în viitor, acesta este privit împărţit: puţin sub 30% consideră că rolul acesteia va fi mai important, 36% cred că rolul religiei va fi acelaşi, în timp ce 32% cred că rolul acesteia va scădea. 

În general, în ultimii ani, încrederea în Biserică a românilor s-a plasat undeva în jurul a 70%, în timp ce încrederea în preoţi a fost mereu în intervalul 40-50%. Chiar dacă, înainte de campania electorală, jumătate dintre români spuneau că religia candidatului la prezidenţiale contează, la urne, cel puţin între cele două tururi, românii nu au respectat această declaraţie. Au votat cu un candidat care a adus în piaţa politică o ipostază civică. Încercarea politicienilor din jurul lui Victor Ponta de a construi un vector comunicaţional din apartenenţa religioasă a fost un fiasco total. Majoritatea românilor (62%) consideră că un politician care nu crede în Dumnezeu nu este potrivit pentru a ocupa o funcţie publică, dar cred că, în faţa unui examen practic, şi această idee ar putea fi contrazisă de comportamentul politic viitor. 

Ca forţe constitutive pentru sistemul de putere, Biserica şi forţele politice sînt legate de văzute şi nevăzute fire în viaţa socială. Biserica încearcă să-şi păstreze o anumită neutralitate, dar de cele mai multe ori nu reuşeşte, mai ales că în România campaniile electorale reprezintă o oportunitate de investiţii şi cheltuieli de capital. Politica şi religia se pot întîlni şi pe terenul valorilor, nu doar pe cel legat de ambiţiile puterii. Dar este interesat de văzut că, deşi multe state se declară laice, totuşi statul laic rămîne doar un deziderat, deoarece sînt multe activităţi ale administraţiei în care caracterul laic este dat la o parte de ritualul omniprezent al soborului de preoţi şi de slujbele interminabile la care se supun cu falsă – sau chiar sinceră – smerenie toţi politicienii. 

Vasile Sebastian Dâncu este profesor universitar, sociolog şi director IRES. 

Foto: V. Dorolţi

***

Pe data de 20 martie 1998, pe fondul disputelor între ortodocşi şi greco-catolici asupra proprietăţii lăcaşelor de cult, la Cluj a fost organizată o procesiune (pe care presa a numit-o marş) la care au participat trei mii de preoţi ortodocşi din Transilvania, în frunte cu arhiepiscopul Bartolomeu Anania, chemaţi să se „roage pentru duşmanii neamului“.

Procesiunea a fost considerată ca un avertisment dat puterii politice şi justiţiei care tocmai retrocedase greco-catolicilor Catedrala episcopală „Schimbarea la Faţă“ din Cluj.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Germania a arestat doi cetăţeni ruşi care ar fi conspirat să atace o bază militară americană
Doi cetățeni ruși au fost arestați în sudul Germaniei, fiind suspectați că au plănuit atacuri de sabotaj împotriva unor instalații militare americane, au anunțat joi procurorii germani.
image
O româncă se judecă de zece ani cu Elon Musk. Inițialele numelui său sunt pe acumulatorii mașinilor Tesla Model S
Brașoveanca Cristina Bălan a fost un inginer de mare viitor la Tesla, dar a fost concediată pentru că a atras atenția asupra unor defecte de fabricație. După zece ani încă se judecă cu Elon Musk
image
Cum arată interiorul „celei mai scumpe case” din lume, cu 100 de camere. Pentru ce sumă fabuloasă este scoasă la vânzare VIDEO
Castelul vast Chateau d'Armainvilliers din Seine-et-Marne, Franța, considerat a fi cea mai scumpă casă din lume, este scos la vânzare pentru 363 de milioane de lire sterline, potrivit Express.co.uk.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.