Pupat Piața Dependenței

Publicat în Dilema Veche nr. 389 din 28 iulie - 3 august 2011
Pupat Piața Dependenței jpeg

Tipare 

Avem de toate, ca-n cîntecul pamfletoidistic al Planetei Moldova: dependenţa de celălalt, de ciocolată, de jocuri de noroc, de Internet (de Facebook, mai precis), de sex, de muncă, de adrenalină, de şoping, de abţibilduri cu Barbie, de culoarea galbenă, de exerciţii fizice, de alcool, de heroină, de medici, de oxigen, de curăţenie, de divaisuri, de orice, de tricouri de bumbac, de nimic… În societatea asta globalizată, aproape că fără să respirăm şi ne descoperim dependenţi. Pentru că fiecare dependenţă creează în jurul ei un strălucitor cocon de iţe emoţionale, economice şi ideologice care ne leagă mai tare de obiectul dependenţei. 

Pentru început, este simplu să găseşti în repetiţie, în tipar, un mijloc de a gestiona nişte emoţii. Depindem, iniţial, mai degrabă de ritm şi ritual, decît de obiectul în sine. Luaţi, de exemplu, banalul duş de dimineaţă – v-aţi pus problema că aţi putea avea un profil adictiv? Mulţi dintre noi ajung să simtă o stare de disconfort toată ziua, dacă vreo circumstanţă nu le-a permis să-l facă. Nu pentru că obiectiv sînt murdari. Ci pentru că li s-a ciobit tiparul, pentru că o sincopă a înţepat cotidianul. Obişnuinţe 

Apoi e ca la carte: te trezeşti dimineaţa. Da, da. Bei cafeaua, da, da... şi ţigara, da, da.. şi duşul, da, da... Şi eventual şi Internetul, cu toţi apucaţii ăia matinali care au apucat să posteze de cu seara. Da, da... E ca un ceas. Nu trebuie să fii alcoolic sau heroinoman ca să fii dependent. Într-un mod soft sîntem cu toţii dependenţi de ceva, toleranţi faţă de tabieturile, ticăielile sau obişnuinţele celorlalţi. Nimeni nu se gîndeşte, în această etapă, la terapie sau la vreo boală. Pe de altă parte însă, obişnuinţa înseamnă o imensă oportunitate economică. Tabieturile noastre alimentează buzunarele arareori fair trade ale îmbuibaţilor capitalişti, care au aproape orice produs ne-am putea imagina la îndemîna obişnuinţei noastre. E un tîrg simplu – pentru orice obişnuinţă a noastră, piaţa creează un produs. Ar trebui să fie de ajuns, dar piaţa ne caută la... 

...Compulsii 

Ne caută la acele resorturi interne care ne fac să nu ne putem abţine. Să tremurăm în faţa standului cu îngheţată sau cu rochiţe sau cu maşinuţe şi să vrem intens-aci-şi-amu obiectul. Să-l posedăm apoi simţind o ardentă eliberare aproape erotică, o covîrşitoare energie. Care va scădea ca intensitate dacă obiectul nu-şi schimbă din însuşiri. Nici o problemă. Capitalistul veghează şi ştie cît de compulsivi putem fi. Nu o ştie conştient, nu a studiat tratate de psihologie a adicţiilor, dar o simte undeva în stomacul compulsiilor lui. Şi, ca urmare, se va folosi de această slăbiciune. Şi ne va rîcîi îndelung la coarda sensibilă, obligîndu-ne să dezlănţuim animalul din noi, în speranţa deşartă a unei eliberări emoţionale. 

Controlul impulsurilor 

E momentul să intre în joc şi psiho-profesionistul. Să explice că această înşiruire tipar-obişnuinţă-compulsie este una care ţine de o patologie a minţii (şi nu a sufletului, pentru că termenul de patimă este perimat şi oricum nu prezintă interes economic). Adicţiile, mai nou, fie că e vorba de sex, de cumpărături sau de ţigări, sînt catalogate şi atent poziţionate drept condiţii patologice. Ergo, ca boli, mai pe înţelesul mulţimii. 

Evident, o boală necesită tratament. O boală este un lucru, ceva la care te poţi raporta, care are un debut şi un deznodămînt, care poate antrena un al doilea cerc economic al cîştigului şi exploatării. Cu cît sînt mai multe adicţii pe piaţă, cu atît mecanismul economic al întreţinerii şi apoi a iluzoriei lor vindecări este mai vivace.

Mai mult decît atît, o boală este mai puţin apăsătoare moral decît o patimă. E mai uşor să explici cuiva că ţi-e slab axul serotoninergic şi că ai un control slab al impulsurilor, pentru că ţi-au spus medicii, nu? E mai uşor să spui asta decît să vorbeşti despre cît de mult eşti robit de acel mic ritual de a plăti cu cardul a nu ştiu cîta cămaşa pe care, din momentul achiziţiei, ştii că nu o vei purta… 

Dependenţe fizice 

Cercul se închide rotund. Trăim pe o piaţă a dependenţelor în plină dezvoltare. Ceea ce înseamnă că predispoziţia noastră pentru repetiţie şi ritual, micile noastre obişnuinţe şi slăbiciuni sînt întreţinute copios de un mecanism economic, cu sprijinul inocent al ştiinţelor psi (psihiatria, psihologia…). Rezultă o pletoră de clasificări şi propuneri de noi diagnostice, care într-un fel justifică şi slăbiciunea şi întreţin sau creează noi cicluri de consum. Nu că patimile n-ar fi existat de cînd lumea. Dar a profita global de slăbiciunea noastră nu mi se pare corect. Dacă aş avea un duhovnic, acum, despre aceste lucruri mi-ar veni să-i vorbesc. Dar n-am, aşa că mai dau o raită pe Facebook, să văd ce post-uri au apărut azi.

Mugur Ciumăgeanu este psihoterapeut.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.