Piua!

Publicat în Dilema Veche nr. 844 din 11 - 17 iunie 2020
Piua! jpeg

„Tu îți dai seama cîtă treabă am făcut împreună datorită pandemiei!?”, îmi spune tata încîntat, în timp ce-mi toarnă o ceașcă de țuică. Și are dreptate. De trei luni de cînd m-am „izolat” la țară, în casa părinților mei, într-un sat din Oltenia, tata mă trezește la ora 7 și plecăm la muncă. Tăiat via, curățat și plantat copaci, arat cîmpul și cărat bălegarul, semănat grîu, porumb, cartofi, dovleci, udat grădina, tăiat lemne, prășit și dat cu îngrășăminte, cosit iarba, plus nenumărate alte munci mai mărunte din gospodărie.

Pandemia m-a întors în timp, cînd, în vacanțe fiind, îi ajutam pe bunici la muncile cîmpului. Diferența e că acum îmi place. Puneți-mă să aleg între a încărca căruța cu bălegar împreună cu tata și a lansa o carte nouă la tîrgul de carte și voi alege bălegarul!

Dacă e să spun adevărul, obosisem. Pandemia mi-a oferit răgazul de a lua o pauză de la viața urbană și a mă întoarce la origini, vorba clișeului, fără a avea nevoie de un act de voință. Practic, n-am avut de ales și am fost fericit să fiu constrîns să mă retrag la țară: fără obligația de a fi online, doar pe cîmp; fără a mai fi la cheremul notificărilor din social media, doar atent la cîntecul păsărilor.

Astfel că, de aici, din livadă, de pe arătură și din pădure, n-am știut ce înseamnă nici autoizolarea, nici claustrarea, nici distanțarea socială. Lunile astea, abia seara, cînd intram în casă și deschideam televizorul, aflam dramele oamenilor, ororile din spitale și celelalte realități ale acestei nenorociri mondiale ale cărei cifre mi-au rămas abstracte. După o zi lungă de muncă pe ogor, privesc protestele din SUA ca și cum ar fi o secvență din Joker sau dintr-un videoclip Rage Against the Machine.

N-am bagatelizat cîtuși de puțin gravitatea situației, dar, luat cu treburile din jurul casei și cu munca cîmpului, am putut ignora destul de ușor moartea globalizată. În cazul meu, izolarea a fost nu doar locativă, dar și geografică și, mai ales, profesională. Am citit foarte puțin în această perioadă și n-am scris mai deloc. Am schimbat, la propriu, penița cu plugul. Faptul că bruma a continuat să cadă cînd pomii înfloriseră a fost o chestiune care ne-a preocupat mai mult, pe mine și pe tatăl meu, decît criza de spirt și de măști din farmacii.

Pe de o parte, am avut destul de multe de pierdut din cauza pandemiei. Bani, contracte, proiecte. În plus, mi-e foarte dor de colegii și de prietenii mei. Pe de altă parte, mi-e greu să mă plîng. Muncesc în natură și respir aer curat (niciodată n-am fost în forma fizică de acum), stau la taclale zilnic cu tata, dorm suficient, mănînc la ore fixe, am scăpat de presiunea socializării. Pandemia este, pentru mine, o perioadă sabatică.

N-aș putea spune că-mi doresc să dureze, dar nu m-ar deranja. Așa cum, în copilărie, în orice moment al jocului, puteai rosti cuvîntul magic „Piua!”, care te făcea, pentru o clipă, intangibil. Te retrăgeai din cursul întîmplărilor, te izolai de orice consecință, luai o pauză ca să-ți revii sau doar să privești spectacolul din jur fără a te expune vreunei acțiuni.

Nu știu cum sînt alții, dar mie pandemia mi-a oferit timp și liniște. Mă bucur încă de amîndouă.

Foto: Marius Chivu

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Goana după adeverințele pentru bani în plus la pensie. Ce sume se iau în calcul pe noua lege a pensiilor
Bombardați cu informații despre recalcularea pensiilor și acordarea drepturilor bănești conform legii pensiilor care intră în vigoare la 1 septembrie 2024, pensionarii au luat cu asalt casele de pensii. O parte dintre documentele cu care se prezintă sunt deja în dosar.
image
Cum sunt săpate tunelurile din vestul României. Trenurile vor circula cu 160 km/h prin munte VIDEO
Lucrările de construcție a tunelurilor de pe noua magistrală feroviară din vestul României au acumulat întârzieri, care duc la prelungirea termenului de finalizare a investiției.
image

HIstoria.ro

image
Cât de bogat a fost Nababul?
Gheorghe Grigore Cantacuzino s-a fălit cu bogăția acumulată de-a lungul întregii sale vieți şi ne-am aștepta ca testamentul său să reprezinte o confirmare a acestui fapt.
image
Politica văzută ca obligaţie în lumea bună
E greu de crezut, dar a existat și așa ceva. În epoca pașoptistă au fost revoluţionari care și-au pus averea și propria viaţă în joc pentru a-și promova idealurile politice.