Pentru mine, vacanţa e ce e marea pentru pisici

Publicat în Dilema Veche nr. 596 din 16-22 iulie 2015
Pentru mine, vacanţa e ce e marea pentru pisici jpeg

Cînd lunile de vară încep să se apropie, cînd serile încep să vină tot mai tîrziu, cînd intră aşa o forfotă în lume de parcă toată structura materiei ar fi virusată de un dor subcuantic de ducă – e limpede, atunci nu mai e nici o scăpare, vine vacanţa. 

E sezonul cel mai ingrat pentru bietele feline. Vreme de zece luni pe an, Facebook-ul e imperiul lor, pe care-l locuiesc tot aşa precum pisicile sălbăticite locuiesc piramidele aztece: cu, adică, voluptate şi nepăsare, ştiind şi ignorînd totodată că istoria a pus la lucru secole întregi şi hecatombe fără număr pentru ca ele să-şi poată plimba graţia pe deasupra piramidelor împădurite. Tot astfel îşi poartă ele graţia vreme de zece luni pe deasupra selvelor semiobscure ale Facebook-ului – ştiind şi ignorînd cu aceeaşi graţie hecatombele umane care se produc sub plimbarea lor. Se petrec pe Facebook revoluţii portocalii, primăveri arabe, voturi ale tuturor diasporelor; pisicile, care nu-s niciodată diasporă, alunecă electrice şi hipnotice peste toate fleacurile astea. 

Însă, deodată, vreme de două luni şi ceva pe an, imperiul lor le este furat. Peste piramida Facebook-ului nu-şi mai poartă ele trupurile – foşnirea lor electrică e înlocuită de foşnirea mătăsoasă a mărilor cu sare. Şi de trupurile umane pavoazînd, aproape goale, marea goală de-a binelea. 

Şi e atunci atîta veselie în lucruri, imperiul meu domestic şi imperiul pisicilor sînt singurele imperii deprimate din galaxie. 

Fiindcă, pentru mine, vacanţa e ce e marea pentru pisici. 

Pentru un grafoman sadea, aşa cum cu bucurie şi cu credinţă mă socotesc, vacanţa nu înseamnă cîtuşi de puţin un fragment de timp în care să nu scriu şi să nu citesc, ci taman pe dos: o perioadă în care absolut tot timpul, pînă la ultimul lui căpeţel, mi-ar rămîne numai pentru citit şi scris. În restul anului, tot soiul de activităţi urgentissime şi inutilissime te obligă să laşi deoparte cartea sau laptop-ul, să cobori aproape în goană cele cinci etaje de sub mănsărduţă (unde, ca-n cea mai bună dintre lumile posibile, fireşte că liftul nu există) şi să ieşi pînă pe Bulevardul Victoriei, unde e facultatea, sau în parcul Astra, unde e revista, sau pe pietonală, unde sînt terasele (cu totulşinimicul lor fundamental), şi să te ocupi cît mai ardeleneşte îţi stă în putinţă de meremetisirea trebuşoarelor atotprioritare. Pe cînd în vacanţă, deodată, pietonala nu mai există, parcul Astra s-a dematerializat pînă la ultimul quarc, Bulevardul Victoriei e inexistenţa pură, chiar şi cele cinci etaje de sub mănsărduţă sînt de fapt vreo zece-cincisprezece metri de neant peste care, ca un covor zburător ţesut din parchet laminat, pluteşte podeaua mansardei – pe care zac în desăvîrşită împăcare de sine: a) măsuţa de cafea neagră de la Ikea, pe care stă laptop-ul; b) canapeaua acoperită cu păturică albă de la Ikea, pe care stau lenevoase cărţile („cîrţile“, cum ţii minte că le alinta Mircea Ivănescu, n-ai înţeles niciodată prea bine de ce) şi împricinatul. Iar timpul plutitor în care freci la nesfîrşit şi vagamente impudic cotorul cărţilor (sau tastatura laptop-ului), precum Aladin lampa, şi te joci cu djinnii drăgălaşi şi feroci eliberaţi din ele – timpul plutitor şi stătător ca slava e, aşadar, vacanţa. 

Ah, da, tot vacanţă se numeşte, acum îmi aduc aminte, şi timpul plutitor în care pleci cu Camelia şi Sebastian prin tot felul de paradisuri policolore şi inconsistente. Însă timpul acesta plutitor nu-i făcut din slavă stătătoare, precum celălalt – ci e fratele lui hiperkinetic şi cu ADHD, un timp al mişcării (uneori cu sute de kilometri pe oră, pe autostrăzi care, cînd sînt româneşti, arată uneori ca-ntr-un

după

) şi al flanării infinite, în care surfezi pe suprafaţa realităţii pînă cînd, în momente de suprem vertij, creierul tău încins la roşu ajunge aproape să creadă suprema blasfemie: anume că

Însă vacanţa aceasta pe

se duce ca nouri de Katrina pe şesuri, iar realitatea devine repede la fel de ireală ca întotdeauna, încît creierul uită repede de începutul lui de erezie. Şi, da, grafomania împricinatului e atît de mare, încît nici chiar cînd timpul curge pe

ea nu e pusă pe

– se va găsi oricînd, într-o baie de hotel sau pe o plajă, un mizilic de hîrtie pe care să scrii ceva pentru jurnal, sau să înfigi în insectar o imagine pentru un poem (ştii aproape milimetric locul din poem unde trebuie înciocolată, chiar dacă despre poemul în întregimea lui nu ai deocamdată habar); cît despre cititul pe plajă – uneori, creierul e din nou atît de încins la roşu, încît marea se face uneori o suprafaţă maronie de parchet laminat, iar plaja e o măsuţă neagră de la Ikea, peste care levitezi bîzîind extatic,

din creierul supraîncălzit ca un laptop pe o măsuţă neagră de la Ikea într-o mansardă podită cu parchet laminat. Acest timp e, şi el, tot o variantă a paradisului – însă nu sînt sigur dacă, în lexiconul meu interior, e listat la categoria „vacanţă“. Aşa cum nici vizita ultrarapidă, pe

a bietului Dante în paradis nu-i de listat la capitolul „vacanţă“. 

Şi, că tot veni vorba de Dante: m-a consolat aproape definitiv cînd am văzut că şi acolo jos, în bolgii, se citeşte – ba chiar se reciteşte, cum fac Paolo Malatesta şi Francesca da Rimini, de pildă, recitind la infinit în povestea lor pe aceea a lui Lancelot şi Guinevere. (Iar Eminescu s-a sărutat cu Mite Kremnitz atunci cînd au citit împreună în

cum Paolo şi Francesca s-au sărutat atunci cînd au citit despre amorul ilicit dintre Lancelot şi Guinevere. Şi sînt sigur că Eminescu ştia prea bine ce intertext infinit şi hipnotic pune astfel în existenţă.) Aşadar, pînă şi în infern tot vacanţă e. Sau, ca s-o spun neted: vacanţa 100%, în care nu se scrie şi nu se citeşte – abia ea e infernul. Însă nu cred că există minte suficient de crudă pentru a inventa aşa ceva. În fond, şi El adoră să citească, de vreme ce a dictat profeţilor şi evangheliştilor, ca unor

hiperconştiincioase, ditamai cărţoiul. Iar Isus e, pînă-n vîrful unghiilor, un intertextual – cel mai aplicat recititor al vechilor Scripturi. Prin urmare, v-aş propune să stăm liniştiţi, dragi confraţi intelectuali: pînă şi în infern se citeşte în draci. Ceea ce înseamnă că, oricum ar fi, sîntem salvaţi. 

Aşa încît, chiar şi în miezul deprimării, cînd tot Imperiul Facebook e cucerit de foşnirea mătăsoasă a mărilor cu sare, eu şi pisicile ştim că cele două luni sînt doar Purgatoriul. Faţă de care Paradisul nostru durează, matematic, de cinci ori mai mult. 

Sîntem aşadar, nu numai metafizic, dar şi matematic, salvaţi. 

Radu Vancu este poet şi unul dintre coorganizatorii Festivalului Internaţional de Poezie de la Sibiu; lector univ. la Facultatea de Litere şi Arte din Sibiu. 

Foto: A. Pingstone / wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Tobol”, arma secretă a lui Putin care bruiază semnalul GPS . Unde este plasată?
O arma secretă a Rusiei ar bruia sistemul GPS de navigație prin satelit al avioanelor și navelor comerciale, în regiunile din Marea Baltică, Marea Neagră și estul Mării Mediterane, potrivit The Sun.
image
Marea Britanie este „pe picior de război”. Ce anunț a făcut premierul Rishi Sunak din Polonia | VIDEO
Aflat într-o vizită oficială în Polonia, premierul britanic Rishi Sunak a declarat marţi că va creşte bugetul pentru apărare până la 2,5% din PIB. Sunak a subliniat că Marea Britanie „nu se află în pragul războiului”, ci „pe picior de război”.
image
Republica Moldova, urmǎtoarea țintǎ a Rusiei. Cine sunt trimișii lui Putin ANALIZǍ
Federaţia Rusă devine tot mai prezentǎ în Republica Moldova, în contextul în care Ilan Şor, omul Kremlinului, a anunţat înființarea platformei Victoria, menitǎ sǎ adune opoziția pro-rusǎ

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.