„Nevoia să fim un pic răsfăţate“ - interviu cu Antoaneta RALIAN

Publicat în Dilema Veche nr. 573 din 5-11 februarie 2015
„Nevoia să fim un pic răsfăţate“   interviu cu Antoaneta RALIAN jpeg

Ce înseamnă, pentru dumneavoastră, curtoazie şi cavalerism?  

Aţi intrat direct în subiect? Eu voiam să spun că mă bucur să fiu un exponat în „Bazarul“ Iaromirei Popovici. Asta este o formulă de curtoazie: dar nu-i de curtoazie, că e sinceră. Sînt persoane care încep cu elogii clişeizate, care nu pot să spun că-mi fac plăcere, nu mă pot opri să nu văd în ele un ferpar, un discurs funerar avant la lettre. 

Astăzi, în secolul 21, înseamnă ce-au însemnat pe vremuri patefoanele alea cu pîlnie, la care ascultau bunicii şi la care tenorii se auzeau behăit şi sacadat, dar erau ceva extraordinar, la vremea aceea. Asta e viziunea mea despre cavalerism şi curtoazie în zilele noastre. Adică sînt nişte elemente pe care le consider cvasidispărute. Că mai există nişte urme, nişte sechele, pe ici, pe colo... E plăcut cînd le recunoşti, dar sînt atît de rare şi de înecate în mîrlănia care ne înconjoară... Cînd le descoperi, sînt o rara avis, şi-mi fac o plăcere extraordinară. 

Cum erau în Romanul de odinioară, oraşul în care aţi copilărit? 

Erau cu totul altfel. În anii ăia – Belle Époque, între cele două războaie –, erau valori în care credeai. Pe de altă parte, curtoazia merge, pe undeva, mînă-n mînă cu ipocrizia. Cu minciunile convenţionale. Mama mea, aşa cum am mai spus, avea o carte la care ţinea mult:

de Max Nordau. Atunci mi se păreau cum nu trebuie, ştiam că n-aveam voie să minţim. Astăzi, totuşi, îmi dau seama că minciunile convenţionale ne fac, totuşi, plăcere: cînd îţi spune cineva că arăţi bine şi nu-ţi arăţi vîrsta, de pildă, ştiu că e o minciună convenţională, contrazisă de oglindă, dar îmi face plăcere. 

Ce gesturi concrete de curtoazie şi cavalerism făceau bărbaţii pentru femei?  

Totdeauna îmi plăcea, cînd m-aşezam la masă, ca bărbatul să-mi ţină scaunul, să mă ajute să mă aşez. Cînd intram într-un restaurant, să păşească el întîi, să-mi deschidă uşa, să mă lase să intru eu. Îmi plăcea să-mi ţină paltonul sau pardesiul. Apropo de asta, am auzit pe cineva astăzi zicînd: „De ce să-i ţin paltonul, ce, e handicapată?“ Se săruta şi mîna, unii doar mimau sărutul mîinii, alţii chiar sărutau, şi exista formula „Sărut mîna“. Nu mă deranja, mă deranjează cînd mi se spune „mamaie“... Asta e anticurtoazie, la polul opus al curtoaziei... 

Exista formula salutului: cu mai multe gradaţii, doar cu un deget la borul pălăriei, mergîndu-se pînă la

: scoteai pălăria şi te înclinai în faţa unei femei. O uşoară plecăciune în faţa femeii. Era un semn de respect şi de consideraţie. Am cunoscut, însă, şi excese: aveam o prietenă care, la un moment dat, a fost logodită cu un tînăr medic. 

Iubitul o conducea întotdeauna cu liftul. A rupt logodna pentru că iubitul, pe parcursul celor opt etaje, nu-şi scotea pălăria. Mi s-a părut o aberaţie. Or, astăzi îi văd pe bărbaţi cu pălăria peste tot, mănîncă, se plimbă, fac şi dragoste cu pălăria pe cap... 

Pe de altă parte, eu nu sînt o paseistă, nu idealizez şi nu idilizez trecutul. Îmi dau seama că, de ani şi ani, noi, femeile, am combătut pentru egalitate, pentru emancipare, în muncă, în salarii. Şi totuşi, în această egalitate, simţim şi nevoia să fim un pic răsfăţate. Poate că-i un atavism, pentru că din moşi-strămoşi femeia era inferioară bărbatului, ocrotită de el. Nu mai există, cel puţin în societatea noastră, femeia-sclavă, dar poate că a rămas pe undeva dorinţa de ocrotire. Asta înseamnă, pe undeva, să fii subalterna unui bărbat. Eu, de pildă, simt nevoia asta şi am avut-o toată viaţa.  

Aţi fost ocrotită de soţul dvs.? 

Am avut mare noroc în viaţă, am fost întîi foarte răsfăţată de părinţi, poate prea răsfăţată. Şi apoi livrată din mîinile ocrotitoare ale mamei în cele ale unui soţ pe care providenţa, Dumnezeu, întîmplarea l-au făcut să fie şi el foarte cavaleros. Cîteodată mă şi enerva, că era prea de tot. Dau un exemplu: cînd mergeam împreună la cumpărături, ne întorceam cu patru-cinci sacoşe. El ţinea toate sacoşele, deşi era şi el suferind, nu mă lăsa s-o ţin nici pe cea mai uşoară. Pentru nimic în lume nu ar fi acceptat aşa ceva. Îi spuneam, uneori, că e de pe vremea lui Pazvante... După mine însămi, era următorul meu critic şi cititor. Eram aproape contopiţi, era un fel de

al meu. M-a sprijinit tot timpul în ceea ce făceam, bineînţeles, şi, mai ales, spre deosebire de alţi bărbaţi, mă scutea, pe cît putea, de munca cealaltă a femeii, cea casnică. Şi asta e o formă de cavalerism şi curtoazie. Şi mai era ceva care făcea din el arhetipul cavalerului: îmi aducea tot timpul flori, fără vreo ocazie anume, cam o dată pe săptămînă, mereu altele, în funcţie de anotimp... 

Care era... ritualul cînd un bărbat făcea curte unei femei?

Era diferit de la caz la caz. Acum, intri direct în pat cînd faci cunoştinţă cu o femeie. Atunci, totul era gradat, romantic. Eu sînt o romanţioasă, deşi nu vreau, deşi lupt împotriva sentimentalismului. Fetelor le stătea bine să fie timide şi ruşinoase şi să roşească (deşi eu niciodată nu am roşit...). În cazul meu, pentru că eram o livrescă, şi în orăşelul ăla al meu, mă consideram cultă, porneam de la ce citeam, de la ce ascultam. Constatam că ne plăceau aceleaşi cărţi, aceleaşi muzici... Treptat, se crea întîi o apropiere spirituală, apoi evolua spre mici atingeri – îţi lua mîna, îţi săruta mîna, îţi ţinea mîna la cinematograf. Apoi se trecea la primul sărut... 

Azi, dragostea a căpătat o altă valoare. Eu nu sînt o puritană, nu uitaţi că sînt traducătoarea lui Henry Miller, dar cred că se pune prea mult accent pe sex, prea multă pondere pe sex şi prea puţină pe apropierea spirituală, pe empatie. Totuşi, într-o relaţie contează simpatia, empatia, afecţiunea, o legătură caldă, spirituală, şi altceva decît carnea... Astăzi, imediat „te fac un divan“ – sînt şi nişte expresii oribile, care-ţi zgîrie timpanul... Dar eu sînt o doamnă vetustă, desuetă, cu unele sechele romantice, împotriva cărora lupt... Încerc, cît pot, să mă adaptez, deşi unele lucruri zgîrie direct... 

Cum era privit, atunci, sexul înainte de căsătorie?  

Vai de mine, ar fi fost o erezie. Dar erezia asta se întîmpla de cînd lumea şi pămîntul, de pe vremea crinolinelor... Ca şi adulterul, care astăzi e mult liberalizat, nimeni nu se mai sinchiseşte foarte tare. Islamiştii ăştia de care ne-am ocupat atît de mult în ultimul timp au haremuri, de ce să nu aibă şi bărbaţii noştri cîte o amantă? Dar eu am avut o căsătorie de 60 de ani şi, în aceşti 60 de ani, nu mi-ar fi convenit să ştiu că soţul meu ar fi avut o amantă. Nu ştiu dacă a avut sau nu, dar nu m-a făcut să simt lucrul ăsta în nici un fel. Sigur că mici derapaje, în 60 de ani, există, inevitabil, dar cu întoarceri pocăite la matcă... 

Care era tipicul cînd un băiat scotea o fată în oraş? Cine plătea?

Erai invitată, ţi se plătea, dar asta intra în normalul lucrurilor. Dacă n-avea bani, nu te invita. Era şi urît să scoţi tu din poşetă şi să plăteşti consumaţia. Poate că e mai sănătos să se plătească pe din două, cum se mai întîmplă astăzi, dintr-un punct de vedere, pentru că te simţi egală, nu simţi supuşenia femeii... 

pattern

Exista un „pînă la“, care azi nu mai există. Poate că e mai bine azi, cînd totul se întîmplă de la început, cei doi ştiu dacă se potrivesc şi nu ajung la divorţuri... Prima mea dragoste a coincis cu războiul şi mi-a diminuat toate persecuţiile şi privaţiunile de atunci. Pe undeva, priveam totul ca printr-un voal. A fost o dragoste tragică, pentru că erau războiul, bombardamentele – pe de o parte, citeam Proust în cameră şi, pe de alta, ascultam bombele în pivniţă. Erau şi persecuţiile etnice, nu ştiam ce va fi. Trăiam o dragoste foarte romantică, dar cu limitele ei. Desigur, ne sărutam, ne îmbrăţişam, nu ştiu dacă era sănătos să ne inhibăm nevoile fizice... Poate e mai sănătos astăzi, dar e mult prea direct... E nevoie de un preambul, de o cunoaştere reciprocă. Care nu se poate face decît ante-căsătorie, şi chiar ante... pat, ante-relaţii sexuale.  

Cum priviţi prezentul?  

Citesc cu religiozitate presa, sînt la curent cu toate ştirile, trebuie să mă adaptez, nu vreau să fiu o semianchilozată, o bătrînică ramolită care trăieşte în trecut. Trebuie să te adaptezi prezentului, chiar dacă prezentul ăsta ţi se pare uneori foarte urît, mai ales cînd îl compari cu La Belle Époque.  

Antoaneta Ralian este cel mai productiv şi mai apreciat traducător român din engleză. A semnat peste 120 de traduceri din autori prestigioşi. 

a consemnat Iaromira POPOVICI  

Foto: J.C. Leyendecker

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Furtuni cu grindină și vânt puternic în mai multe zone din țară. La Tulcea, ISU a emis mesaje RO-ALERT VIDEO
ISU Delta Tulcea a emis un mesaj RO-Alert pentru atenționarea locuitorilor, din Tulcea, Nufărul, Murighiol, Sarichioi, Babadag, Kogălniceanu, Frecăței, Somova și toate localitățile din Deltă Dunării.
image
Se află omenirea în pragul celui de-al Treilea Război Mondial? Ce spun specialiștii
Preocupările legate de izbucnirea unui al Treilea Război Mondial sunt crescânde, având în vedere recentele evenimente petrecute în Orientul Mijlociu, dar și situația din Ucraina.
image
Cum a fost aleasă Dobrogea ca loc de construcție al Centralei nucleare. Proiectul demarat de Nicolae Ceaușescu și inaugurat de Ion Iliescu VIDEO
Specialiștii au identificat și studiat mai mult de 120 de posibile amplasamente pentru centrală şi au fost luate în calcul mai multe bazine: Dunărea, Vişeul de Sus, Someşul Cald, Crişul Negru, Mureşul, Oltul, Siretul, Suceava, Moldova, Prutul Superior. În cele din urmă, a fost aleasă Dobrogea.

HIstoria.ro

image
Femeile din viața lui Lucrețiu Pătrășcanu
Lucrețiu Pătrășcanu a fost un personaj al deceniilor 4 și 5, controversat în timpul vieții, cat și după asasinarea sa în 1954.
image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.