Nedreptate şi sfială

Publicat în Dilema Veche nr. 644 din 23-29 iunie 2016
Nedreptate şi sfială jpeg

Ar fi o ipocrizie să mă plîng. A recomanda cărţi e o îndeletnicire plăcută, voluptuoasă şi simplă. Iar cînd ai norocul s-o faci într-o rubrică TV, fie ea şi de cinci minute, te alegi cu un dublu spor: de venituri şi de notorietate. Dacă Miron Costin ar fi avut un post TV la care să vorbească despre „cea mai frumoasă şi mai de folos zăbavă“, poate că ar fi rămas cu capul pe umeri şi la propriu, şi la figurat. Ba chiar i-ar fi bătut obrazul lui Constantin Cantemir vodă şi i-ar fi murmurat – nu la Ureche, ci la ureche – „Constantine, cam te miri“ (licenţă de topică, ştiu).

Aşa mătăsoasă cum se vede din afară, o rubrică de carte are cîteva capcane, mai cu seamă cînd cel care face sugestiile de lectură e, cum stau lucrurile în cazul meu, editor şi scriitor. Din fericire, nu mă iubesc într-atît încît să-mi recomand propriile cărţi sau traduceri. Asta nu mă fereşte însă de bănuieli nedemne. Cum sus­picionita face parte, alături de scenaree şi duplicitoză, din bagajul obligatoriu al patologiei băştinaşe, la nici două luni de la prima ediţie din Dă-te la o carte, conducerea postului TV unde ţin rubrica a primit o sesizare din partea unei persoane cu mai multă rea-credinţă decît vigilenţă. Pasămite aş fi transformat pastila literară într-o platformă de reclamă pentru Humanitas, unde, se ştie, sînt senior editor. Mi-a fost uşor să demontez acuzaţia: îmi începusem rubrica prezentînd o carte scoasă de concurentul principal al Humanitasului, iar în şapte ediţii, cîte se adunaseră la momentul reclamaţiei, vorbisem despre şapte cărţi apărute la şapte edituri. Am aflat totuşi ce obţii cînd prelingi trei stropi de venin într-un polonic de miere. Şi am mers mai departe.

Două sînt sentimentele care mă însoţesc de fiecare dată cînd îi invit pe oameni să se dea la o carte. Nu-mi dau seama care e mai puternic, mai influent, mai apăsător. Primul e nedreptatea; al doilea, sfiala. Le iau pe rînd.

Nedreptatea care mi se plimbă braţ la braţ cu umbra e rodul unui contrast. Îmi trec prin mînă şi pe sub ochi zeci de cărţi pe săptămînă, dar nu pot să vorbesc decît despre una. Spre deosebire de Dan C. Mihăilescu şi Cezar Paul-Bădescu, am o singură apariţie de cinci minute pe săptămînă, ceea ce mă obligă să sacrific inevitabil cărţi care ar fi meritat mai mult. Bucuria de-a recomanda cărţi e dublată de nedreptatea implicită a fiecărei opţiuni. De ce Eco şi nu Pamuk? De ce Hrabal şi nu Vargas Llosa? De ce Octavian Soviany şi nu Tania Radu sau Adriana Babeţi? De ce nu am timp şi spaţiu pentru oamenii de ispravă care nu numai că scriu literatură, dar o şi ajută? De ce nu găsesc cinci minute pentru Robert Şerban sau Daniel Vighi? (Tot o să găsesc, promit.) De ce nu obţin une juste mesure între autori şi autoare? De ce n am prezentat nici un grec şi nici o ucraineancă? De ce nu sînt mai generos cu poezia şi cu teatrul? Şi tot aşa.

Al doilea sentiment de care nu pot (şi nu ştiu dacă vreau) să scap este, scriam mai devreme, sfiala. Iar sfiala asta curge dintr-un soi de autosubevaluare neprefăcută. Te întrebi (eu cel puţin o fac) dacă eşti cu adevărat la înălţimea rubricii tale. Dacă dispui de argumente şi de îndreptăţiri. Cînd citeşti doar pentru tine, eşti liber să ai ce criterii doreşti sau să te lipseşti cu totul de ele. Cînd faci recomandări de lectură, îţi pui discernămîntul în slujba altora, ceea ce obligă la alt tip de comportament. Eşti dator să scoţi la iveală edituri de plan secund, dar meritorii. Eşti dator să pui conul de lumină pe debutanţi cu talent, dar fără o maşinărie de marketing în spate. Eşti dator să nu persecuţi o carte, o colecţie sau un autor pentru că-ţi displace editorul. Eşti dator să fii viu, convingător şi curat în toate alegerile pe care le faci. Agenda ta trebuie să fie agenda unui cititor cu bani şi cu timp de lectură, însă lipsit de ghidaje.

Ajuns aici, şi fiindcă sîntem în buza vacanţei, împing în faţă o carte cu fabulă, trepidaţie şi lipici. Se intitulează Diavolul din oraşul alb şi a apărut în colecţia „Narator“ a Editurii Publica, în traducerea lui Alex Moldovan şi a Marianei Buruiană. Este o poveste-spectacol despre creaţie şi distrugere în America sfîrşitului de secol XIX, înăuntrul şi în preajma Expoziţiei Universale de la Chicago.

Radu Paraschivescu este scriitor.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Un gigant italian deschide o nouă fabrică în România și angajează 800 de oameni
România pare extrem de atractivă pentru investitorii străini dat fiind că în ultima perioadă tot mai multe companii aleg să construiască noi fabrici în țara noastră.
image
Prețul uriaș cerut pentru un apartament din București. „Se vinde și strada? În Berlin e mai ieftin!”
Prețurile proprietăților imobiliare cresc de la o zi la alta în marile orașe, iar Bucureștiul e printre cele mai scumpe. Chiar dacă nu a ajuns încă la nivelul Clujului, Capitala e plină de oferte inaccesibile românilor de rând.
image
Cum să-i facem pe aliații NATO să ne sprijine ca pe baltici și polonezi. Un expert român pune degetul pe rană
NATO și SUA sunt mult mai puțin prezente în partea de sud a flancului estic decât în zona de nord, ceea ce creează un dezechilibru. Chiar dacă, anul trecut, Congresul SUA a votat ca regiunea Mării Negre să devină zonă de interes major pentru americani, lucrurile se mișcă încet.

HIstoria.ro

image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.
image
Cuceritorii din Normandia
Normandia – locul în care în iunie acum 80 de ani, în așa-numita D-Day, aproximativ 160.000 de Aliați au deschis drumul spre Paris și, implicit, spre distrugerea Germaniei naziste.